Настоящее имя якуба коласа. Кому посвящал свои произведения якуб колас


Якуб Колас , получивший звание народного поэта в 1926 году, по праву находится на одной строчке с Янкой Купалой. Это два талантливейших человека, которые родились в один год, жили и творили в одно время, которые испытали как взлеты, так и моменты унижения от советской власти. И оба создали настоящие шедевры белорусской литературы. Но, к сожалению, многие почему-то ставят Якуба Коласа на вторую строчку по значимости, отодвигая в тень Купалы. Разберемся, справедливо ли это.

Биография. Якуб Колас (настоящее имя – Константин Мицкевич ) родился в 1882 году в деревне Окинчицы (сегодня – территория города Столбцы) в семье лесника. Оба родителя будущего писателя были родом из деревни Николаевщина.

У Константина было ещё 12 братьев и сестер. Но из-за недоедания и частых болезней до взрослого возраста дожили лишь 9.

Семья Мицкевичей в связи с профессией отца довольно часто меняла место прописки. Поэтому и образование мальчик получал сначала дома, а только потом в школе. Большое влияние на будущего поэта оказал его дядька Антон, который с ранних лет привил племяннику любовь к чтению. В 12-летнем возрасте впервые познакомился с белорусской литературой. Она произвела на него большое впечатление и оно осталось с ним до конца жизни.

Константин окончил сначала народную школу, а затем, в 1902 году, Несвижскую учительскую семинарию. Во время учёбы увлекается художественной литературой: читает как русских классиков, так белорусских и зарубежных писателей. Писал и собственные стихи на русском языке. Также проявил себя как этнограф – записывал в тетрадки народный фольклор.

В 1902-1906 годах работал учителем в Пинском районе в деревнях Люсино и Пинковичи. Продолжал собирать народный фольклор.

Был одним из организаторов, а также участником незаконного учительского съезда 1906 года. Съезд разогнала полиция. А Мицкевичу запретили заниматься учительской деятельностью. Но вопреки указу он вплоть до 1912 года работал нелегально. Позже события этих лет легли в основу романа “На ростанях” .

В 1906-1907 году в деревне Смолярня открыл частную школу. В 1907 переехал в Вильню, где работал заведующим отдела литературы в “Нашай Ніве” , но по указанию полиции уволился оттуда и покинул город. В начале 1908 года некоторое время работал учителем в деревне Сани, после чего был арестован по обвинению в революционной деятельности, направленной на ликвидацию действующего государственного строя.

Осужден был Мицкевич на 3 года, всё время заключения (1908-1911) провёл в Минской тюрьме. На протяжении всего срока продолжал создавать произведения.

После освобождения вновь вернулся на Пинщину, где продолжал работать учителем вплоть до 1914 года. В 1915 вместе с семьёй эвакуировался в Подмосковье, где недолго работал учителем, но вскоре его ждала мобилизация в армию.

В 1916 году по экспресс-программе закончил Александровское военное училище и был направлен на службу в резервный полк в город Пермь. В 1917 в звании подпоручика направлен на Румынский фронт. Но из-за болезни, вскоре, покинул фронт, а позже как учитель демобилизован.

С 1918 и до 1921 года работал учителем в городе Обоянь (Курская область). В 1921 вернулся в Минск.

20-е годы время творческого успеха для Якуба Коласа. Он становится известным писателем, его читают и знают. Он ведёт активную общественную жизнь. С 1929 года занимает должность вице-президента Академии наук БССР. Принимает участие в съездах писателей.

В то же время уже с середины 20-х годов им заинтересовались репрессивные органы. В 1925 году в его квартире проводится обыск, часть документов конфискуется. Писателю устраивают многочасовой допрос. В 30-х ситуация меняется к худшему. Его постоянно критикуют, обвиняют в нацдемовщине. Находят, что в своих произведениях он идеализирует кулачество и частную собственность, а также бесклассовость белорусского народа. В это время арестовываются и репрессируются близкие родственники писателя – Язэп Лёсик и Александр Каменский. Сам Колас вынужден был покаяться в прессе во всех приписанных ему грехах и пообещать в дальнейшем писать лишь правильную, идеологически выверенную литературу. Впрочем, постоянное давление на него это не остановило.

В 1938 году в его квартире проводится новый обыск. С писателем обходятся унизительно – ставят его к стенке как преступника. Искали оружие, которое не было найдено. Коласу грозил арест. Но считается, что широкая известность помешала советской власти репрессировать его также, как многих соотечественников.

Во время войны писатель живёт в Москве и Ташкенте. Но после освобождения Минска уже в 1944 году возвращается на Родину. Продолжает работать в Академии наук, ведет активную общественно-политическую жизнь: являлся депутат верховного совета БССР (1938-1956) и верховного совета СССР (1946-1956). Был председателем Белорусского республиканского комитета защиты мира.

В последние годы Якуб Колас много болел. За 10 лет он 26 раз перенес воспаление легких. Но все равно продолжал создавать новые произведения и умер за рабочим столом 13 августа 1956 года от сердечно-сосудистой недостаточности. Похоронен на Военном кладбище в Минске, недалеко от могилы своего близкого друга Янки Купалы.

Кстати, в день своей смерти Якуб Колас написал письмо в высшие органы партии, в котором выразил свою обеспокоенность состоянием белорусского языка. Предсказал его упадок, если не будут приняты меры. Предлагал меры по защите родного языка. Это произошло всего за несколько часов до того, как остановилось его сердце.

Творчество. Уже в 10-летнем возрасте Колас под влиянием басен Крылова написал свое первое произведение «Ворона и лисица». В 12 лет написал свое первое стихотворение «Весна» .

Впервые на белорусскомязыке пробует писать во время учебы в учительской семинарии. На родном языке были написаны поэмы «Каля кастра» и «Страх» , а также прозаическое произведение «Наша сяло, людзі і што робіцца ў сяле» . К сожалению, эти тексты не сохранились до нашего времени.

В семинарии на талант Мицкевича обратил внимание один из преподавателей – Ф.Кудринский . Он прочитал произведения Коласа и заметил ему, что его белорусскоязычные произведения гораздо лучше русскоязычных.

Первое опубликованное стихотворение – “Край радзімы” появилось 1 сентября 1906 года в газете “Наша доля” . Тут поэт впервые использовал свой будущий псевдоним – Якуб Колас. А уже 15 сентября в этой же газете, но под другим псевдонимом, Дзядзька Карусь, опубликовано прозаическое произведение “Слабода” . Сотрудинчает писатель и с другим известным белорусским изданием – “Нашай Нівай” .

Активный этап творчества у Якуба Коласа начинается в заключении, когда он оторван от учительской работы. Первый сборник стихов – “Песні жальбы” выходит в 1910 году. В 1912 году издает сборник прозы “Апавяданні” . Ранние стихи Коласа высоко оценил Максим Горький .

В 1910 Колас, еще будучи в заключении, начал создавать поэмы “Сымон-музыка” и “Новая зямля” .

Также в 1909 году в Санкт-Петербурге выходит учебник его авторства «Другое чытанне для дзяцей беларусаў» .

В 1912 году на хуторе Смольня впервые встречается с Янкой Купалой . Эта встреча положила начало их долгой дружбе. Но многие исследователи сходятся во мнении, что в их общении больше преобладал дух соперничества.

В 1913 году в Санкт-Петербурге выходят сразу три книги писателя – «Нёманаў дар» , «Тоўстае палена» и сборник стихотворных рассказов «Прапаў чалавек» . В 1914 году в Вильне выходит сборник прозы “Родныя з’явы” .

А в 1916 году в Санкт-Петербурге выходит из печати в издательстве «Загляне сонца і ў наша аконца» первое драматическое произведение Якуба Коласа – «Чарка ўсё на свеце робіць» .

После революции в 1922 году в Минске выходит новый сборник стихов поэта «Водгулле» . Он проникнут антивоенными настроениями, а также стихотворениями о работе на пользу родной земле. В 1923 году публикуется один из главных трудов в жизни Коласа – поэма «Новая зямля». А в 1925 в журнале «Полымя» печатается еще одна знаковая поэма – «Сымон-музыка» .

В эти же годы писатель создает две большие повести – «У палескай глушы» (1923) и «У глыбі Палесся» (1927). В будущем они войдут в состав романа «На ростанях». Это самый большой и значительный прозаический текст писателя. Он основан на биографических воспоминаниях.

Кстати, в это время писатель создает довольно много произведений, основанных на воспоминаниях. Например, пьеса «Забастоўшчыкі” (1925) (о нелегальном учительском съезде), повесть «На прасторах жыцця» (1926) (о проблемах образования и творческого развития молодежи).

Считается, что уже в конце 20-х годов из-за сильной цензуры, а также постоянного давления на писателя его творчество претерпевает серьезные изменения. Его заставляют создавать исключительно те произведения, которые пойдут на пользу советской власти. Появляются произведения направленные на поддержку коллективизации. Например, повесть «Адшчапенец» (1932). В ней, вопреки своим взглядам, описанным в поэме «Новая хямля», автор показывает, что коллективизация для крестьянина – благо.

В 1933 году выходит повесть «Дрыгва» (1933), посвященная гражданской войне. Ходит легенда, что главные герой произведения, Дед Талаш, будучи реальным персонажем позже пытался потребовать с Коласа немаленькую сумму денег за использование его биографии при написании произведения.

Во время войны стихи писателя, его публицистические заметки, поэмы посвящены прославлению советского героизма и разоблачения фашистов.

В 1953 году принимает активное участие в создании «Руска-беларускага слоўніка” . В 1954 году закончил работу над повестью “На ростанях”. Вместе с повестями «У палескай глушы» (1923) и «У глыбі Палесся» (1927) они создадут роман «На ростанях», в котором рассказывается о событиях из жизни писателя 1906-1911 годов.

Писатель занимался и переводческой деятельностью. Работал с текстами на русском, украинском и польском языках. Произведения же Коласа переведены более чем на 40 языков мира. Чаще всего поэт переводился на русский (более 80 книг) и украинский (10 книг) языки.

В 1972-1978 годах вышло собрание сочинений писателя в 14 томах.

Произведения поэта не раз были экранизированы. В 1929 году – «Песня весны» (по повести «На прасторах жыцця»), в 1960 – «Первые испытания» (по мотивам трилогии «На ростанях»), в 1976 – телеспектакль «Сымон-музыка» , в 1982 – двухсерийный фильм «Новая зямля» , 2012 – четырехсерийный фильм «Талаш» (по повести «Дрыгва»).

Что почитать. Как и в случае с Купалой, стоит обратить внимание на ранние произведения Коласа. А если вы до сих пор не читали его поэмы “Сымон-музыка” и “Новая хямля” – обязательно сделайте это. Не пропустите и его роман “На ростанях”.

Площадь Яуба Коласа г.Минск

Награды и память. В 1946 году награжден Сталинской премией первой степениза стихотворения «Салар», «Голас зямлі», «На захад», «Майму сябру», «Родны шлях» и другие. А в 1949 году награжден Сталинской премией второй степени за поэму «Хата рыбака».

Награжден пятью орденами Ленина, орденом Трудового Красного Знамени.

В Минске на улице Академическая, 5 действует Государственный литературно-мемориальный музей Якуба Коласа. На родине поэта открыт филиал музея «Мікалаеўшчына», который объединяет четыре мемориальные усадьбы – Смольню, Окинчицы, Альбуть и Ласток.

За произведения прозы, работы в области литературоведения и критики в Беларуси присуждается Государственная премия имени Якуба Коласа.

В 1957 году была выпущена почтовая марка СССР с изображением Якуба Коласа. В 1992 году Центральный банк Российской Федерации выпустил памятную монету в память о поэте. В 2002 году в Беларуси выпущены монета и марка, посвященные 120-летнему юбилею со дня рождения Я.Коласа.

В разных городах Беларуси поэту установлены памятники, а его имя носят улицы, площади, образовательные и культурные учреждения. В Минске на площади Якуба Коласа создан целый архитектурная композиция, в центре которой располагается памятник поэту, слева от него – памятник, посвященный поэму «Сымон-музыка», а справа – повести «Дрыгва».

Памятники поэту, кроме Минска, установлены также в деревне Николаевщина, Новогрудке, Несвиже, других населенных пунктах.

Имя поэта носит Национальный академический драматический театр в Витебске. Центральная научная библиотека Академии наук также носит имя Якуба Коласа.

Достоин? Якуб Колас наравне с Янкой Купалой является одним из самых известных поэтов Беларуси. И найти более достойного кандидата на звание «народного» очень сложно.

Литературные легенды и истории. 1. В Несвижской учительской семинарии, где учился Якуб Колас, за ним закрепилась кличка “Богатырь” из-за большой физической силы.

2. Важное место в жизни Коласа занимала стрельба. Еще в армии он был самым метким в своей роте в стрельбе из нагана и малокалиберной винтовки. Но и после службы писатель продолжал участвовать в различных соревнованиях по стрельбе. И даже получил звание “Мастер спорта по стендовой стрельбе”.

3. Эта легенда общая для Купалы и Коласа. Известно, что хотя в жизни они и были друзьями, в профессиональной считались непримиримыми конкурентами. Такими же конкурентами они были и за шахматной доской. Янка Купала играл в шахматы лучше, и поэтому очень расстраивался, если Коласу удавалось выиграть. И вот, во время одной из партий, когда Купала явно проигрывал, он после очередного удачного хода своего оппонента воскликнул: “Ах ты мужик!”. Колас не остался в долгу и ответил: “А ты - шляхтюк!” Завязалась потасовка, в процессе которой все фигуры были сметены с шахматной доски. Так Янка Купала смог спастись от поражения.

  • Якуб Колас (настоящее имя Константин Михайлович Мицкевич) родился 3 ноября 1882 года в деревне Акинчицы Столбцовского района Минской области (Белоруссия).
  • Отец Мицкевича, Михаил Казимирович, работал лесником в лесничестве польского князя Радзивилла.
  • 1883 год – семья Мицкевичей переезжает в город Ласток. Здесь они проживут семь лет. Константин Мицкевич получает первые знания у странствующего учителя Алеся Фурсевича.
  • 1892 год – переезд в Николаевщину. Якуб Колас учится в местной начальной школе. Открывает для себя произведения русской и белорусской литературы.
  • 1894 год – Якуб Колас начинает писать стихи. Одним из первых литературных опытов становится басня «Лисица и ворона», стихотворение «Весна».
  • 1898 год – поступление в Несвижскую учительскую семинарию.
  • 1902 год – окончание гимназии. Мицкевич начинает работать учителем в Полесье, затем в Минской области.
  • 1906 год – Мицкевич участвует в нелегальном съезде учителей. За это его увольняют из школы. Он отправляется в урочище Смольня, где ведет частную учительскую практику до 1907 года, пишет стихи.
  • Этот же год – первая публикация. В газете «Наша доля» напечатано стихотворение Якуба Коласа «Наш родной край».
  • 1907 год – работа в газете «Наша нива».
  • 1908 год – переезд в деревню Сани Толочинского района. Здесь Колас опять работает учителем. В сентябре этого же года вновь проходит нелегальный учительский съезд. Колас арестован и осужден на три года заключения, которое отбывает в Минске.
  • 1909 год – Константин Мицкевич выступает автором учебника «Другое чытанне для дзяцей беларусаў».
  • 1910 год – в Вильно выходит первый сборник стихотворений поэта «Песні-жальбы».
  • 1912 – 1914 годы – работа учителем в Минске.
  • 1912 год – издан первый сборник рассказов «Апавяданні». Два года спустя – вторая книга прозы «Родныя з"явы».
  • Начало первой мировой войны – Якуб Колас вместе с семьей эвакуирован в село Стариково Дмитровского уезда Московской губернии.
  • 1915 год – Мицкевич призван в армию.
  • 1916 год – учеба в Московском Александровском военном училище, затем – служба в Перми, в запасном полку.
  • 1917 год – Якуб Колас отправлен на Румынский фронт. Здесь он заболевает и командование отправляет его в госпиталь в Обоянь. Через несколько месяцев специальным приказом советского правительства поэт демобилизован из армии как учитель.
  • Этот же год – поэт пробует себя в драматическом жанре и пишет пьесы «Антось Лата», «На дарозе жыцця».
  • 1921 год – переезд в Минск по приглашению правительства Белорусской ССР.
  • В Минске Якуб Колас вновь преподает, сначала в педагогическом техникуме, затем в Белорусском государственном университете.
  • 1926 год – Мицкевич избран народным поэтом БССР.
  • Этот же год – поэт издает учебник «Методыка роднае мовы».
  • 1929 год – образована Белорусская Академия Наук. Якуб Колас избран ее вице-президентом и сохраняет этот пост до конца жизни.
  • Этот же год – по повести Мицкевича «На прасторах жыцця» снят кинофильм.
  • В 1920 годы изданы следующие книги Якуба Коласа: сборник стихотворений «Водгулле» (1922); поэмы «Новая зямля» (1923), «Сымон-музыка» (1925); сборники рассказов «Крок за крокам», «На рубяжы», «Першыя крокі», «У ціхай вадзе» (все 1925), повести «У палескай глушы» (1923), «На прасторах жыцця» (1926), «У глыбі Палесся» (1927); пьесы «Забастоўшчыкі» (1925), «Вайна вайне» (1927).
  • 1934 год – Мицкевич вступает в Союз писателей СССР.
  • 1935 год – поездка в Париж, где Мицкевич выступает с докладом на Конгрессе в защиту культуры.
  • 1938 год – поэт становится депутатом Верховного Совета БССР.
  • В 1930-е годы выходят следующие произведения Якуба Коласа: повести «Адшчапенец» (1932), «Дрыгва» (1934); сборник стихотворений «Нашы дні» (1937); поэма для детей «Міхасёвы прыгоды» (1935); стихотворная сказка «Рак-вусач»; пьеса «У пушчах Палесся» (1937).
  • 1941 год – в началом Второй мировой войны Мицкевича с семьей эвакуируют сначала в Подмосковье (город Клязьма), затем в Ташкент.
  • 1944 год – получение звания заслуженного деятеля науки.
  • Конец этого же года – возвращение из эвакуации в Минск. В этом же году поэт назван заслуженным деятелем науки Белорусской ССР.
  • 1946 год – Мицкевич избран депутатом Верховного совета СССР.
  • Этот же год – Константину Мицкевичу присуждена Государственная премия СССР «за стихотворения военного времени».
  • 1949 год – за поэму «Рыбакова хата» Якуб Колас вновь удостоен Государственной премии СССР.
  • В 1940-е годы опубликованы следующие произведения: сборники стихотворений «На рэчцы зімой» (1941), «Адпомсцім» (1942), «Голас зямлі» (1943), «Вершы для дзяцей» (1945), «Мой дом» (1946), «Рыбакова хата» (1947); поэмы «Суд у лесе» (1943), «Адплата» (1946); сборник рассказов для детей «У старых дубах» (1941).
  • 1950 год – Мицкевич составляет сборник рассказов для детей «Раніца жыцця».
  • 1952 год – издается очередной сборник стихотворений Якуба Коласа «Жыве між нас геній».
  • 1953 год – Мицкевич принимает приглашение стать одним из редакторов «Русско-белорусского словаря».
  • 1955 год – написана трилогия «На ростанях».
  • 13 августа 1956 года – Якуб Колас умирает в Минске.

Пясняр, класік, заснавальнік новай нацыянальнай літаратуры, народны паэт, грамадскі дзеяч, акадэмік. Манументальны вобраз Якуба Коласа, са дня нараджэння якога сёлета спаўняецца 135 гадоў, мы ўяўляем сабе яшчэ са школьных часоў. Але ён жа і звычайны чалавек - са сваімі думкамі, пачуццямі, радасцямі, захапленнямі. Напрыклад, ці многім вядома, што Якуб Колас вельмі ўзнёсла ставіўся да жанчын, да іх прыгажосці і абаяльнасці. Яны станавіліся яго музамі, са многімі ён сябраваў, перапісваўся, прысвячаў ім вершы. Сярод створаных ім жаночых вобразаў няма адмоўных, а большасць з іх маюць рэальных прататыпаў. У Дзяржаўным літаратурна-мемарыяльным музеі Якуба Коласа шмат сведчанняў пра гэта. «Для мяне жанчына - гэта тое самае, што для набожнага хрысціяніна ікона», - піша паэт у адным з лістоў.

Якуб КОЛАС з жонкай і сынамі, Мінск, 1928 г.

Аляксандра Зотава

Яны ўпершыню ўбачыліся летам 1907-га ў Вільні. Аляксандра зайшла ў рэдакцыю газеты «Наша ніва» і сустрэла там бледнага, худога маладога чалавека з сумным поглядам. Рэдактар Уласаў расказаў, што гэта настаўнік Міцкевіч, з якім ён пазнаёміўся ў цягніку і ў якога адкрыў паэтычны талент.

Аляксандра ЗОТАВА.


Яна была вучаніцай віленскага Марыінскага вышэйшага жаночага вучылішча, дачкой віленскага настаўніка Георгія Зотава. Паэт бываў у іх дома, дзе вечарамі збіралася моладзь. Аднойчы, перад новым 1908 годам, згаварыліся паехаць у Пецярбург, каб паглядзець сталіцу. А ў выніку на зборны пункт з усёй кампаніі з’явіліся толькі двое - ён і яна. Але - паехалі, разам хадзілі па тэатрах, музеях.

5 студзеня 1908 года ён пакіне сяброўцы на памяць у альбоме лірычны верш. У маі падорыць сваю фатаграфію з подпісам. А ў верасні трапіць у турму на тры гады. Але сяброўства і перапіска з Аляксандрай працягнуцца. Некалькі разоў яна наведае паэта-вязня. А пасля ў адзін са сваіх візітаў паведаміць: «Ведаеце, Якуб! Я выходжу замуж».

«Больно мне было тогда слышать эти слова. Она больше ко мне не приходила, и с тех пор я не видел ее», - пісаў пазней Колас.

Яны сустрэліся праз 45 гадоў, у жніўні 1954-га. Дзверы яго кабiнета ў Акадэміі навук нясмела адчынiла пажылая жанчына і сказала: «Я только посмотрю на вас и уйду. Узнаете меня?» Паэт пазнаў адразу. Яна расхвалявалася і хутка пайшла. А ён разгубіўся і не затрымаў, каб пагаварыць. Прызнаваўся потым: «Мне как-то стало даже грустно - так уходит время, так уносит и молодость, и свойственную ей красоту…»

Марыя Міцкевіч



Марыя КАМЕНСКАЯ


Са сваёй будучай жонкай Колас пазнаёміўся ў Пінску на курсах настаўнікаў, якія ён вёў. Сярод іншых прыгажуню Марыю Каменскую заўважыў адразу, стаў праводзіць дадому, тайком пісаў прысвечаныя ёй вершы, але на далейшыя крокі не адважваўся. Неяк яна прапанавала яму сама: што хадзіць, Костусь, можа, пажэнімся ўжо? І яны пабраліся шлюбам у 1913-м.

У сям’і Міцкевіч нарадзіліся трое сыноў: Даніла, Юрка і Міхась. Марыя Дзмітрыеўна была клапатлівай жонкай і маці, добрай гаспадыняй, а таксама першым чытачом, слухачом, дарадцам і крытыкам твораў свайго мужа.

«Мілы друг мой», «мая зорка», «мая добрая дружачка», «мая святыня» - так называў Якуб Колас жонку, жанчыну свайго жыцця, якая была для яго ўсiм: каханай, сябрам, паплечнiцай.

Гады вайны былі цяжкім выпрабаваннем для Марыі Дзмітрыеўны. Эвакуацыя ў Ташкент, адсутнасць вестак з фронту ад сярэдняга сына Юркі… Яна моцна перажывала, хварэла. У 1944-м Колас адвёз яе ў Маскву. Там зрабілі аперацыю, але выздараўлення не адбылося. 21 мая 1945 года Марыі Дзмітрыеўны не стала.

Праз усё жыццё Колас пранёс вернасць і высакародства пачуццяў да сваёй Марусі. У 1952-м напіша ў адным з лістоў: «Мая нябожчыца жонка была самым лепшым другам маім. Такія жанчыны, як яна, пападаюцца не часцей, як адна на 10 000 жанчын. На маёй дарозе траплялася многа прыгожых дзяўчат і маладзіц. Шмат кім з іх я глыбока захапляўся, але перад Марыяй Дзмітрыеўнай я быў чысты. Скажу болей (а Ваша справа - паверыць ці не паверыць): і да жаніцьбы, і пасля жаніцьбы я ніколі не здрадзіў сваёй жонцы…»

Ці вось яшчэ: «Вядома, мае платанічныя захапленні не маглі аставацца незаўважанымі Марыяй Дзмітрыеўнай. Яна гэта цяжка перажывала, але яна не ведала, што болей дарагога для мяне чалавека, чым яна, не было і няма на свеце і што я быў верны толькі ёй адной».

Святлана Сомава

Аддаленасць ад Бацькаўшчыны, што засталася пад фашысцкай навалай, трывога за Юрку, слабае здароўе жонкі, бежанскія турботы і клопаты… У час эвакуацыі ў Ташкенце шчырае спачуванне i дапамогу Колас адчуў ад Святланы Сомавай, рускай паэтэсы і перакладчыцы, якая працавала ў Саюзе пiсьменнiкаў Узбекiстана. Святлана Аляксандраўна нарадзiлася ў Пецярбургу, разам з бацькамi яшчэ дзіцем пераехала ў Ташкент. Добразычлiвасць, сардэчнасць маладой таленавітай паэтэсы падтрымлівалі і натхнялі Коласа, чыё сэрца было перапоўнена скрухай у далёкiм узбекскiм горадзе. Нягледзячы на ўзроставую рознiцу, іх звязала роднасць душ. Сяброўства працягвалася з канца 1941-га і да апошнiх гадоў жыцця паэта. Сведчанне таму - узаемныя вершы-прысвячэннi, багатая перапiска, дзённікавыя нататкі песняра са згадкамі пра Святлану.

Аляксандра Кетлер



Аляксандра КЕТЛЕР


У адным з пісем 1955 года Якуб Колас піша, што з Аляксандрай Антонаўнай яны пазнаёміліся роўна 10 гадоў таму. У той час яму ўжо за 60, жонка памерла, пісьменнік цяжка перажываў страту, пакутаваў ад адзіноты. Аляксандра, Алеся, Былінка, як яе назваў Колас, стала яго аддушынай.

Пісьменнік быў старэйшы за яе на 33 гады. Яна працавала бухгалтарам у Доме друку. У яе былі муж і дачка, але гэта не перашкаджала адносінам. Ён дапамагаў ёй матэрыяльна, рабіў падарункі, едучы па справах, часта браў з сабой у Маскву. Даражыў гэтым сяброўствам, прызнаваўся, што гэтая дружба звязвае яго з жыццём і дае яму ў ім апору. Праўда, расказваюць, што Алеся, спачуваючы перажыванням Коласа, далёка не бескарысліва да яго ставілася.

Ці было гэта яго позняе каханне? Хто дасць дакладны адказ? У адным з лістоў да Кетлер Колас піша, маўляў, людзі па-рознаму могуць гаварыць пра нас, але самі з вамі мы ведаем, што гэта чыстыя сяброўскія адносіны.

***



Ніна КУЛАКОЎСКАЯ.


Ядвіга Баранцэвіч. Ёй захапляўся малады вясковы настаўнік Міцкевіч - будучы Якуб Колас. Яна стала правобразам Ядвісі Баранкевіч, у якую быў закаханы малады настаўнік Лабановіч з трылогіі «На ростанях».

Ніна Кулакоўская. У фондах музея захоўваецца 19 лістоў Якуба Коласа, адрасаваных жонцы пісьменніка Аляксея Кулакоўскага. У апошнія гады жыцця паэт моцна сябраваў з гэтай сям’ёй. Разам з Кулакоўскімі часта бываў у Доме творчасці пісьменнікаў у Каралішчавічах.

Наталля Чакалінская. З ёй Якуб Колас быў знаёмы з 1921 года. Цёплыя сяброўскія адносіны яны пранеслі праз усё жыццё. Наталлі Іванаўне паэт прысвяціў некалькі вершаў. У 1950-я яна друкавала яго творы.

Яўгенія Пфляўмбаўм, жонка пісьменніка Максіма Лужаніна, паспрабавала даць разгадку ўзаемных цёплых і шчырых адносін Якуба Коласа з жанчынамі. У 1955-м яна пісала паэту: «Наогул, я пераканалася, дарагі дзядзька Якуб, што многія жанчыны хінуцца да Вас душою. Гэта, відаць, таму, што Вы з асаблівай цеплынёю ставіцеся да іх, што Вы як паэт умееце бачыць у іх тое ўнутранае, часта прыхаванае хараство, той «кристалл», аб якім Горкі пісаў, што ён «кристаллизуется только на основе кристалла».

Аўтар выказвае ўдзячнасць Дзяржаўнаму літаратурна-мемарыяльнаму музею Якуба Коласа за прадастаўленыя тэкставыя і фотаматэрыялы

Паводле заўвагі Леаніда Дранько-Майсюка, Якуб Колас - з тых творцаў, якія верылі: формы жыцьця абмежаваныя, а само жыцьцё бясконцае, бо ня мае межаў. Ён заклікаў свайго чытача шукаць радасьць і здаровыя пачуцьці (а значыць і віну) у сваёй душы. Не прымаў палітыку дыктату, быў прыхільнікам эвалюцыйных формаў разьвіцьця грамадзтва. Быў упэўнены: чалавек няшчасны таму, што заўсёды блытае дробнае з маштабным, часовае зь вечным: «...Калі парушаюцца драбязговыя правы, то чалавек гатоў грызьціся за гэта і кусацца зубамі; там жа, дзе разьбіваецца сама аснова, прынцыпы, ён пакорна згінае сваю галаву і моўчкі падстаўляе яе пад абух...»*

1) Быў падобны на мушкецёра Аляксандра Дзюма

Заір Азгур успамінаў: «Перада мной сядзеў чалавек з вусікамі і з эспаньёлкай у такой задумлівай і рамантычнай позе, што мне ён раптам здаўся падобным на аднаго з герояў Аляксандра Дзюма. Не то Партос, не то нехта другі з мушкецёраў».

2) Зубы вырываў без анэстэзіі

«Учора пайшоў да дантысткі. Сказала, што трэба корань выдаліць. Хацела абязболіць, а я сказаў, што ня варта псаваць дзясну - лепш проста вырваць так. Корань вырвала. „Ну, церпялівы народ - беларусы!“ - пахваліла дантыстка».

3) Любіў дужацца

«Сустрэўся ў вагоне зь землякамі. (...) Многа пілі, пробавалі сілу. Я (...) радаваўся (...), што майго пальца не разагнулі мае спадарожнікі...»; Заір Азгур дадаваў: «Якуб Колас быў моцнага складу чалавек, каржакаваты, як дуб, з мускулістай шыяй і дужымі рукамі».

4) Як пэдагог быў ня супраць фізычнага пакараньня вучняў

«Зь дзецьмі сапраўды цяжка (...), ім дадзена самастойнасьць, не па ўзросьце і не па іх розуму. Ім жа часам ня шкодна даць добрага плескача і паказаць вялікі кулак і аброць...»

5) Лічыў сваіх сямейнікаў лайдакамі

«На жаль, (...) у маёй сям’і праца выклікае агіду (...) асабліва сярод нявестак. (...) Рабіць нічога ня робяць (...), ні тая, ні другая не прыбярэ за сабой пасьцелі, не памые талеркі і міскі. Я проста дзіўлюся, як гэта нашу моладзь адбіла ад працы. Ды і навошта ім працаваць (...), калі ў доме тры работніцы. Яны іх кормяць, абмываюць і дзяцей іх даглядаюць (...) Ды і сыны мае ня рвуцца да фізычнай працы... Унукі... баюся, што зь іх выхаваюць лодараў».

6) Не падабалася выкарыстаньне ў беларускай мове прыназоўніка «ля»

«...часьцінка «ля» ня мае ніякага сэнсу, слова, якое трэба выгнаць з практыкі літаратурнага карыстаньня. Трэба пісаць «каля». Ідучы шляхам такога спрашчэньня і скарачэньня з прыназоўніка «пры» можна зрабіць «ры». Яно пайшло ад Янкі Купалы. Яму трэба было ў радку вершу зьменшыць адзін склад і ён напісаў замест «каля» - «ля».

7) Быў поўнай супрацьлегласьцю Янку Купалу

«Не скажу, каб першы верш мне вельмі спадабаўся і зрабіў на мяне ўражаньне. Відавочна, гэта быў не найлепшы твор Я. Купалы, як і некаторыя наступныя (...), часам я бачыў у яго паэзіі некаторую рытарычнасьць»; Барыс Мікуліч адзначаў: «Купала быў поўнай процілегласьцю Якубу Коласу, сабранаму, пэдантычнаму, сухаватаму, дзелавітаму і зьедліва-саркастычнаму. (...) Яны былі ўзаемна пачцівымі: па-сяброўску насьмешлівыя, „добрыя суседзі“, але нам здавалася, што яны ня вельмі моцна адно аднаго любяць».

8) Захапляўся жанчынамі - жонка называла яго «благаняверны»:

Паэт пісаў у адным зь лістоў да жонкі: «Марусечка, мая родненькая, сярдзітая на свайго „благанявернага“ (але ты заўсёды памылялася)»; «Сьвятлана?[Сомава - перакладчыца з Ташкенту - В. Дэ Эм] Мая мара, маё самае лепшае, што дае жыцьцё. Але яна ня хіліцца да мяне. А Маруся? Б’е, ніякай літасьці. Божа мой, Божа!»; «Вядома, мае плятанічныя захапленьні не маглі аставацца незаўважанымі Марыяй Дзьмітрыеўнай. Яна гэта цяжка перажывала, але яна ня ведала, што болей дарагога для мяне чалавека, чым яна, не было і няма на сьвеце і што я быў верны толькі ёй адной»; «Для мяне жанчына - гэта тое самае, што для набожнага хрысьціяніна ікона...»

9) Незнаёмыя прыхільніцы прызнаваліся яму ў каханьні:

Адной з такіх прыхільніц паэт адказаў: «...Мая мілая незнаёмка! Скажу шчырую праўду: Вашае пісьмо вывела мяне з раўнавагі (...) а што калі б я ня быў тым, чым зрабілі мы ўсе патроху разам мяне такім, якім я ёсьць (...), а калі б я быў просты чалавек (...) дык тады ці напісалі б Вы мне такое душэўнае, такое палкае пісьмо, якое можа напісаць толькі самая сьвятая, нявінная, пылкая моладасьць?».

10) Часта паддаваўся вострым смутным настроям:

«Няма сьмеху. Даўно не сьмяяўся. Няма радасьці - нічога не цешыць. Часамі думаю аба ўсім, што напісаў: напісанае як бы чужое для мяне. Няўжо ўсё гэта вынік няяснага прадчуваньня канца?» «Пуста. Вечарам давалі мяса. Я ня ўзяў. Нёс бутлю з півам, але не сваю. Праводзіў Сьвятлану. Не дайшоў да месца, завярнуў дамоў, сказаўшы: „Далей ні кроку!“ Разьвітаўся з новым знаёмым, зірнуўшы на Яго зьверам».

11) Стамляўся ад бясконцых просьбаў сваіх землякоў:

«І я часамі кажу сабе: божа мой, божа, нашто я радзіўся ў Мікалаеўшчыне! (...). Я так стаміўся, што хоць бы, як той кракадзіл, закапацца ў цёплы пясок ды хоць зь месяц паляжаць у ім». У адным зь лістоў да брата Юзіка адзначаў: «Ты пішаш, што я шмат грошай аддаю чужым. Так, браце, прыходзіцца (...) і чужому чалавеку дапамагчы, але гэта мая дапамога няхай не выклікае ў вас зайздрасьці і злосьці на мяне. Даю, колькі магу, і сваякам, але адчыніць для іх пансіён і ўзяць іх на ўтрыманьне я не магу. Няхай (...) знойдуць спосаб, як жыць: няхай навучацца якому-небудзь рамяству - шавецкаму, кравецкаму, сталярнаму і іншаму».

12) У дзяцінстве верыў у тое, што разумее мову жаўранкаў

«...мне здавалася, быццам я разумею ўсё, што сьпявалі гэтыя птушкі. Маё вуха прывыкла адзначаць новыя тоны песень (...) Я памятаю... дзесь у небе (...) кружылася зь песьняю жаваранка (...), прыйшла мне ў галаву думка, што жаваранка просіць у Бога пажару. І мне паказалася, што зь неба стала падаць штось маленькае цёмнае і ўпала каля маіх ног. Я паглядзеў - на зямлі ляжаў яшчэ не патухлы акурак папяросы...»

13) Лічыў, што літоўская Вільня - гістарычнае непаразуменьне:

«...У Вільні спыніліся на 2 гадзіны (...) чаму яна ў літоўцаў - гістарычнае непаразуменьне...»

14) Парторгі і паэты пісалі на яго даносы:

Парторг Акадэміі навук Г. Красьнеўскі: «...Колас пачаў скардзіцца на тое, што быццам бы ўсе забылі пра беларусізацыю, што ён, Колас, ня чуе нідзе жывога беларускага слова, усе гавораць па-расейску (...) нават сярод беларускіх пісьменьнікаў...». Расейскі паэт М. Ісакоўскі (які перакладаў яго творы) быў абураны, калі ўбачыў верш, прысьвечаны літаратурнаму аб’яднаньню «Полымя»: «Полымя» - гэта контррэвалюцыйная нацдэмаўская арганізацыя (...), ня ведаць аб гэтым Колас ня мог. Значыць выснова напрошваецца сама - зроблена гэта з варожымі мэтамі«.

15) Шкадаваў, што «культ асобы» ня быў пераадолены яшчэ пры жыцьці Сталіна:

Петрусю Броўку Якуб Колас пісаў: «...Тлумачэньне, што тады нельга было пераадольваць, не пераканаўчае: ці мог стаяць высока ў вачах народа чалавек, які ўзяў на зьнішчэньне і зьдзек амаль па чалавеку з кожнай сям’і (...)? Аўтарытэт яго быў штучны, узгадаваны на грунце страху за сваё жыцьцё (...). І мы так запалоханы, што не адважваемся адкрыта гаварыць пра гэта і цяпер».

16) На яго працавалі палонныя немцы:

«Вось я ўсё лета клапаціўся, каб зрабіць прыбудоўку і гараж. Зараз гэтыя работы і вядуцца. Нагналі цэлы двор немцаў, а яны робяць як мокрае гарыць. Спалілі палавіну маіх дроў, а работа пасоўваецца марудна».

17) Частаваў дзяцей цукеркамі за дэклямацыю яго вершаў:

Юрый Піліпавіч [мой сусед з Курасоўшчыны -В. Дэ Эм] успамінаў, як ён ды іншыя пасьляваенныя менскія дзеці вучылі вершы Якуба Коласа, прыходзілі да яго ў хату, дэклямавалі, а паэт частаваў іх за гэта цукеркамі, шакалядкамі і яблыкамі.

18) Не любіў пісаць алоўкам:

«...не люблю я пісаць карандашом. Мне ўсё здаецца, што напісанае карандашом ня мае ні вартасьці, ні цікавасьці».

19) Выступаў за нацыянальную праваслаўную царкву:

У 1922-м годзе падпісаў «Адозву праваслаўным беларусам»: «...праваслаўная царква ў Беларусі менавіта таму, што яна беларуская, з гэтага часу жадае ісьці сваім асабістым шляхам (...) Да стварэньня роднай царквы, (...) да захаваньня яе нацыянальнага аблічча мы заклікаем братоў беларусаў...».

20) Як і Кнут Гамсун, любіў адзіноту і глядзеў на каханьне - як на пакуту:

«Аб каханьні шмат пісаў Кнут Гамсун. Ён хоць і фашыст, але пісьменьнік таленавіты. Каханьне ён трактуе як пакуту»: «Мая адзінота прыносіць мне найвялікшую радасьць. Мне надакучылі людзі, іх нястрымная балбатня».

Памятник Якубу Коласу был установлен в 1972 году, в годовщину его 90-летия, на площади, названной его именем. Пространственная композиция памятника состоит из трех скульптурных групп. В центре сидит в задумчивой позе всенародно любимый белорусский поэт Якуб Колас, а с двух сторон от него воплощены его литературные герои: Дед Талаш и Сымон Музыка.

Памятник расположен в небольшом сквере, засаженном стройными белыми березками и голубыми елями, благодаря чему он великолепно смотрится в любое время года. По бокам памятника расположены небольшие фонтаны.

Над памятником работал скульптор народный художник СССР Заир Исаакович Азгур, архитекторы: Ю. Градов, Г. Заборский, Л. Левин.

Якуб Колас – советский белорусский классик, основоположник нового стиля современной литературы, писатель, поэт, академик Белорусской ССР. Его настоящее имя Константин Михайлович Мицкевич. Родился в Окинчицах (Минская область) в 1882 году. Якуба Коласа чтят не только на родине, но и по всему миру. В Республике Беларусь его именем названы несколько улиц, площадь в Минске, театры. Его литературные произведения неоднократно экранизировались. Одна из скульптурных композиций - «Дед Талаш» - изображает героев фильма, снятого на киностудии «Беларусьфильм» режиссером Сергеем Шульгой по повести Якуба Коласа «Дрыгва». Дед Талаш – реальный человек, герой партизанского движения. Свою историю Якубу Коласу он рассказал сам. Сымон Музыка – герой лирической поэмы Якуба Коласа об одаренном мальчике-музыканте из народа, о его любви к искусству и свободе.