Конспект урока spotlight 11 печатные сми. Кандалинцева Ксения Александровна

Конспект урока английского языка в 11 классе в соответствии с требованиями ФГОС второго поколения Spotlight - 11, Module 1 d .

Учитель: Удаева Фатима Мирзаевна, МБОУ «лицей №8» г. Махачкала.

Тема урока: « The devoted friend » , (урок с применением технологии критического мышления) , 1 d

Учебно-методический комплекс: УМК «Spotlight»- 11, Ваулина Ю.Е., Д. Дули, 2015 Оснащение урока: компьютер, Class CD к учебнику, проектор, доска, компьютер, с айт дополнительных образовательных ресурсов УМК «Английский в фокусе» , раздаточный материал.

УМК «Spotlight» (“Английский в фокусе”), Virginia Evans, Jenny Dooley, OlgaPodolyako, Julia Vaulina

Тип урока: усвоения новых знаний.

Задачи: вызвать в учащихся потребность в общении по заданной теме; развитие навыков монологической и диалогической речи учащихся, навыков чтения и аудирования с полным пониманием прочитанного и услышанного; совершенствование фонетических навыков; осознание учащимися сущности языковых явлений иной системы понятий; расширение знаний о культуре страны изучаемого языка; формирование эмоционально-оценочного к различным жизненным ситуациям, умения анализировать, высказывать и отстаивать собственную точку зрения;

активизировать в речи учащихся лексический материал по теме, разговорные клише.

Ход урока :

1. Greeting

Teacher: Good morning, students!

Pupils: Good morning, teacher!

T: Sit down, please! How are you, dears?

S: We’re fine, thanks.

2. Лексическая зарядка :

3. Проверка домашнего задания:

Ex 10 p . 15

1 used to be a fast ( бывало был быстрым )

2 long ago did they ( давно они )

3 is due (to arrive) ( прибыли )

4 can"t get used to ( не может привыкнуть )

5 is sure to get ( определенно получит )

Ex 7 b p. 15

1 used to

2 used to

3 would

4 used to

5 would

6 would/used to

7 wasn"t used to

8 got used to

9 got used to

T: Our lesson is devoted to the Friendship.

And now let’s remember some Russian and English equivalents to the following proverbs:

Better late than never;

Кто старое помянет, тому глаз вон;

Everything is good in its season;

Без труда не вытащишь и рыбку из пруда;

Every dog has his day;

Лучше синица в руках, чем журавль в небе;

The rotten apple injuries its neighbours;

Не всё то золото, что блестит;

A friend in need is a friend indeed.

4. Введение новой лексики, артикул я ция слов 1 d WL 2

Закрепление новых ЛЕ : 1. Now let me see how well you’ve memorized the new words.

2. Match the words to the pictures.

3. Make up a word combination with one of these words.

4. Find the opposites and give the Russian equivalents.

5. Paraphrase the word combination to make up a sentence.

Well done !

Постановка цели урока, учебной проблемы. Мотивация учебной деятельности. Introduce the language .

Формулирование учащимися целей и задач урока. Это достигается введением учебной проблемной ситуации.

5. Выполнение упражнений:

Ex 2 p . 16

У маленького Ганса было очень много друзей, но самым преданным другом из всех был пухлый Хью Миллер. Действительно, столь предан был богатый мельник маленькому Гансу, что он никогда не прошел бы по его саду не наклонясь через ограду, чтобы нащипать большой букет цветов или горсть душистых трав; заполнить свои карманы сливой и вишней, если это был фруктовый сезон.

"У настоящих друзей должно быть все общее" бывало говорил Миллер, а маленький Ганс кивал и улыбался и чувствовал себя очень гордым с другом с такими благородными идеями. Иногда, действительно, соседи думали, что он странный, богатый Миллер никогда ничего не давал маленькому Гансу взамен, хотя у него было сто мешков муки, хранившиеся в его амбаре, шесть коров и многочисленное стадо шерстистых овец; но Ганс никогда не задумывался об этих вещах, и ничто не доставляло ему большее удовольствие, чем все замечательные вещи, о которых говорил Миллер, таких как бескорыстность настоящей дружбы.

Так что маленький Ганс работал в своем саду. В течение весны, лета и осени он был очень счастлив, но когда наступала зима, и у него не было фруктов или цветов чтобы принести на рынок, он страдал от холода и голода, и часто приходилось ложиться спать без ужина, съев несколько сушеных груш или несколько твёрдых орехов. 1) Зимой также, он был очень одинок, так как Миллер никогда не приходил к нему.

"Бесполезно делать попытку увидеть маленького Ганса до тех пор, пока лежит снег", говорил Миллер своей жене, "когда люди в беде, их нужно оставить в покое, и чтобы их не беспокоили посетители. 2) Это, по крайней мере, моя идея о дружбе, и я уверен, что я прав. Так что я буду ждать до весны, и навещу его, и у него будет возможность дать мне большую корзину первоцветов, что сделает его таким счастливым».

"Вы, конечно, очень заботитесь о других", отвечала жена, в то время когда сидела в удобном кресле у большого соснового пламени, “действительно, очень заботливый. 3) Довольно приятно слышать, как вы говорите о дружбе.”

Я уверена, что сам священник не может говорить такие красивые вещи, как ты говоришь, хотя он живет в трёхэтажном доме и носит золотое кольцо на мизинце."

"Но не можем ли мы позвать маленького Ганса сюда?" сказал младший сын Миллера

"Если бедный Ганс находится в беде, я отдам ему половину моей каши и покажу ему моих белых кроликов ".

Ex 3 p. 16

1-E 2-A 3-H 4-C 5-B 6-G 7-D

Ex 7 p. 17

1 sack (of potates) ( мешок картошки )

2 handful (of sweets) ( горсть конфет )

3 set (of china plates) ( набор китайских тарелок )

4 pack (of dogs) ( стая собак )

5 flock (of sheep) ( стадо овец )

6 gang (of thieves) ( банда воров )

7 herd (of cows) ( табун коров )

8 swarm (of bees) ( рой пчел )

9 bunch (of flowers) ( букет цветов )

6. Физкультминутка .

7. The entertaining of the topic (Listening Comprehension and reading skills)

T: Well, listen to the short story and try to guess what we are going to speak about today.

(Прослушивается запись на магнитофоне)

The devoted friend.

Oh! I know of nothing in the world,” said the Water-rat, «that is either better or higher than a devoted friendship.” «And what is your idea of the duties of a devoted friend?” asked a green little bird who was sitting on a tree and had heard the conversation.

«Yes, that is just what I want to know,” said the Duck, and she swam away.

«What a silly question!” cried the Water-rat. «My devoted friend must be devoted to me, of course.” «And what will you do in return? Said the little bird.

«I don’t understand you,” answered the Water-rat.

T: And what are we going to speak about?

P1: We are going to speak about friendship. Am I right?

T: You are quite right! The Water-rat doesn’t know what she must do to her devoted friend in return. And do you know, students?

P2: I believe so.

P3: I suppose so.

T: Then let’s help the Water-rat to understand some important things about friendship.

The work on the main idea of the text. Discussion .

(На доске слова, касающиеся темы « Friendship ». Учащиеся повторяют их за учителем. Затем предлагается прочесть текст )

Here is the text which will help us to discuss what real friendship is. «If you want to have a friend».

Let us suppose that everybody here in this group has a good friend. Friendship between two people grows when they do something useful together and when they have the same interests.

Their friendship is still better if they understand each other well. Do you remember English proverb «A friend in need is a friend indeed,”? We agreed that you cannot live without friends, that real friends are always ready to help each other. Let us also agree that the real friendship is possible only when people respect and trust each other.

So you can see that friendship between two people is a very great thing. As English people say,” A friend is as the sun in winter.” A good proverb, isn’t it? Your friend is dear to you and you want your friendship to last for a very long time.

And there is another thing which no less important: if you want to have a friend, you have to be good friends yourselves.

T: So, when does friendship between two people grow?

P1: In my opinion, friendship between two people grows when they do something useful together and when they have the same interests.

P2: When they understand each other well.

T: And when is real friendship possible?

P3: I think, the real friendship is possible when people respect and trust each other. When they can keep a secret.

T: What does the proverb say:” A friend is easier lost than found mean?

P4: To my mind it means that it is difficult to find a good friend. We may lose a friend quickly if we do something wrong. We must always think how to keep friendship.

T: I quite agree here. And what is your opinion, Sasha?

P1: I don’t believe it. The .real friendship is impossible.

T: Lena, have got many friends or just a few?

P2: I’ve got many friends and one real friend. We bec а me friends two years ago and now we can’t spend a day without each other.

T: Do you think she is a true friend?

P1: I know she will never betray me, I trust her, she is always ready to give a hand.

P5: I have many friends but…

T: And what do you think about this proverb? “A friend to everybody is a friend to nobody”.

P6: That may be true but…

P1: I fully agree. Some people think that they have a lot of friends but they may not have a friend who is ready to help when you are in trouble. I have one real friend. We like to work, to play and walk together. We understand each other well.

T: I see your friendship means a lot to you. The English proverb says: ”A friend is easier lost than found”

When I was a student, there were two boys at our faculty. They were bosom friends, real friends.

Everybody dreamt of such a friendship. But suddenly one of them betrayed another and they parted. Nobody believed in such an end. «False friends are worse than bitter enemies”.

And what would you do if your friend betrayed you?

(На доске вывешивается плакат.)

(Учащиеся выбирают один из предложенных вариантов либо высказывают свой)

T: Now I want Sasha and Dima, Lena and Masha to make up short dialogues using these key-words:

T: And we students are going to match the opposites:

T: Now, it’s time to listen to the dialogues. Well, the first situation:

Hello!

Hi! How are you?

I’m fine, thanks.

Could you help me with my translation?

With pleasure.

Thank you, you’ve been very helpful.

Don’t mention it. Good buy.

See you.

T: The second situation:

Good morning.

Good morning.

What are you doing here?

I’m waiting for Lena.

What for?

She is in trouble. She’s lost money and I want to help her.

You have spare cash, haven’t you? I think when people are in trouble they must be left alone.

I don’t think so. I should go .Good buy.

Buy-buy.

Teacher: What do you think about these situations?

P1: As for me, I think that Dima and Lena are true friends.

P2: I agree with P1. Sasha can’t be a good friend and probably he has no friends at all.

T: «A friend in need is a friend indeed”, says English proverb.” Be slow in choosing a friend, slower in changing him”.

Let’s now remember the story about the Water-rat. She can’t understand what she must do to her devoted friend in return.

This crossword will help us to explain her what traits of character a devoted friend should have.

Frank
tRue
kInd
mErry
geNerous
Devoted
boSom
Helpful
patIent
Polite

P1: The Water-rat should be first of all a devoted friend herself in order not to lose her friend.

P2: She must be always ready to help her friend.

P3: She mustn’t be selfish.

T: The Scottish proverb says: «Friendship cannot stand always on one side”.

In conclusion I want to say that not everybody has a real friend. But if we have such a friend it makes our life happier and more interesting. It’s dear to us and we should care for friendship. Especially nowadays it’s necessary, perhaps more than ever to have a devoted friend. Let’s be patient and love each other. “ Real friendship cannot be bought at a fair ”.

These are proverbs you’ve learnt today:

A friend is easier lost than found.

A friend to everybody is a friend to nobody.

Friendship cannot stand always on one side.

Real friendship cannot be bought at a fair.

Be slow in choosing a friend, slower in changing him.

False friends are worse than bitter enemies.

The conclusion

T: Let’s draw the line and write a cinquain about friends and friendship!

FRIEND

GENEROUS, TRUE

TRUST, BELIEVE, LOVE

A FRIEND IN NEED IS A FRIEND INDEED.

SUPPORT

8. Подведение итогов урока. Выставление оценок.

9. Домашнее задание: ex 3 , ex 6 p . 23.

Конспект урока английского языка по теме «Опасность» (11 класс, «Spotlight»).

О себе: Стаж работы 30 лет. Хобби: чтение. Профессиональное кредо: «Удивить, увлечь, а потом – научить! Относись к ученикам как к детям своим: требовательно, но с любовью!».

Цели:
1. Закрепление лексического материала по теме.
2. Воспитание толерантности и взаимоуважения.
3. Развитие креативного мышления и языковой догадки.

Задачи:
1. Развивать речевые навыки.
2. Совершенствовать навыки аудирования.
3. Совершенствовать диалогическую речь.
4. Обучать чтению с извлечением основной информации.
5. Совершенствовать словообразование.
6. Тренировать память.

Ход урока.

1. Орг. момент. Приветствие. The aim of our lesson is to practise vocabulary.

2. Работа с пословицами.
Let’s read the proverbs, explain what they mean and try to find the Russian equivalent for each. What proverb do you personally agree with ?
1.Good health is above wealth.
2.An apple a day keeps the doctor away.
3.Early to bed, early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.
4.A sound mind in a sound body.

3.Составить пятистрочный стих.
Let’s create 5-senses poem.
You have the structure of 5-senses poem in your cards. You’ll have 3 minutes to create a poem.
Health is…
It smells like …
It tastes like …
It sounds like …
It looks like …
It makes me feel …
Let’s check.

3. Работа с текстом.

Good Health Is Above Wealth
There is a good proverb in English:» Good health is above wealth». Health was valued greatly in all times and in all countries.
The ancients said: «A sound mind in a sound body». Therefore we must live a (health) life. A healthy way of life consists of physical exercises, good plain food, absence of bad habits, such as (smokе) and (drink). Our town life today gives us little opportunities for (physic) exercises and motion. We have running water and central heating in our flats, we like to sit in a comfortable armchair and watch TV on our days off. We often forget that fresh air and exer¬cises are good for the health.
We eat much meat and sugar, but not much fruit and vegetables. The problem of food is very important for the healthy way of life. We may again remember another English proverb: «An apple a day keeps the doctor away». Doctors always advise us to eat more veg¬etables and fruit, because there are very many vitamins in them.
Everybody who has bad habits must try to give them up, if he doesn’t want to fall ill. Besides, it is not very (use) to sit up late at night before a TV-set and sleep till noon the next day. And another English proverb says: «Early to bed, early to rise makes the man healthy, wealthy and wise».
A person is healthy when he is free of illness. But if you are ill or have sharp pain you have to go to the doctor immediately. He will listen to your lungs. Then the doctor will take your blood pressure and feel your pulse. If you have a bad cold, а high temperature and hacking cough, when you have a sore throat, it will be difficult for you to swallow and to breathe.
Perhaps the doctor will ask you to buy the medicine and to stay in bed for some days. If the doctor (prescribe) a medicine for you, you should take it (regular). You will drink warm milk if you have a (run) nose. You will recover (early) if you stay in bed.
People all over the world are fond of sport and games. Sport makes people healthy and keeps them fit. All necessary facilities are (provide) for them: stadiums, sports grounds, swimming-pools, skating rinks, football fields.
In general, our people are fond of sport and games, but many of them watch football, hockey and basketball on TV, lying on a comfortable sofa.
If you want to keep fit you must go in for one kind of sport or another.
Sport, healthy food and absence of bad habits help us to live a healthy life. It can help us to relax and to keep fit, to make new friends and to plan our life, to develop our mind and body and to be strong.

Предтекстовый этап.
1. Read the title and tell what is this text about.
2. Name the synonym to the expression «to be free of illness».
3. Name the antonym to the word «high».
4. Match the words.

Runny temperature

Текстовый этап.
Read the text silently and open the brackets.
Read the sentences with words in bold.
Answer the question «What is the main idea of the text”?

Послетекстовый этап.
Name the main rules how to be healthy and strong.
(- get up early and go to bed early;
- take regular exercises;
- take a cold shower every day;
- eat healthy food and never smoke;
- wash the hands before you eat and clean your teeth twice a day, etc.)

5. Аудирование.
а. Listen to the song 2 times, answer the questions «How does the singer face the problem? Is he fighter or not?» and then you’ll fill in the gaps.

b. Let’s read by chain.
Sometimes in life, disaster strikes!
It happens every day

And troubles come your way
Whatever dangers I may face
I know that I’ll survive

I’m glad to be alive

I’ll survive against all odds
I know that I’ll get through
As long as I stay positive
There’s nothing I can’t do

No matter what my problems are
I’ll take them in my stride

I’ll never run and hide
I’ve got determination
I don’t give up easily

No problem can beat me

Sometimes in life, … strikes!
It happens every day
Life brings risks and challenges
And troubles come your way
Whatever … I may face
I know that I’ll survive
I’ll never let life get me down
I’m glad to be …

I’ll … against all odds
I know that I’ll get through
As long as I stay …
There’s nothing I can’t do

No matter what my … are
I’ll take them in my stride
I’ll never let them conquer me
I’ll never run and hide
I’ve got …
I don’t give up easily
I’d take on the world and win
No problem can … me

6. Ролевая игра.
Ребята делятся на группы по 3-4 человека, в каждой группе есть врач и пациенты.
Каждый пациент имеет карточку. Перед диалогом необходимо написать свое имя, заболевание в индивидуальную карточку, после диалога – советы доктора.
Каждый диалог длится не более 2,3 минут.

You would like to visit a doctor because you have health problem. You need the doctor ‘s advice.

Your name

Doctor’ s advice

Ответить на вопросы (после работы в группах).
1. What health problem did you have?
2. Did the doctor help you?
3. Who had a hacking, dry cough?
4. What was doctor’s advice?
5. Who had a heart attack?
6. What should you do to get well?
7. Who had a sore throat?
8. What was doctor’s advice? etc.

7. Рефлексия.
Was the lesson interesting or not ? Why?
What was the most interesting for you ?

8. Заключительный этап урока.
Домашнее задание: упр. 1,2 стр. 28 (Р.Т.).
Выставление отметок. Подведение итогов урока.

Горбачева Анна Сергеевна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МБОУ "Средняя общеобразовательная школа №2"
Населённый пункт: г.Симферополь
Наименование материала: конспект урока
Тема: Разработка урока в 11 классе по учебнику Spotlight 11 "Проблемы соседства", Модуль 5b
Дата публикации: 28.01.2016
Раздел: среднее образование

Технологическая карта урока
Тема урока: Формирование навыков аудирования и говорения по теме «Who are you», «Проблемы соседства» Класс: 11-M. Дата проведения: 20.01.2016. Цели: - образовательные: Способствовать формированию и совершенствованию навыков аудирования и говорения по теме “Who are you”, изучить и закрепить знание лексических единиц по теме, организовать деятельность учащихся по проверке сформированности языковых и речевых умений, способствовать совершенствованию лексических навыков по теме «
Who are you
». - развивающие: Способствовать развитию умений учащихся обобщать полученные знания, проводить анализ, синтез, сравнения, делать необходимые выводы, обеспечить условия для развития умений грамотно, четко и точно выражать свои мысли, обеспечить условия для развития внимательности, наблюдательности и умений выделять главное, обеспечить условия для овладения учащимися алгоритмом решения задач; - воспитательные: обеспечить условия для воспитания положительного интереса к изучаемому предмету, создать условия, обеспечивающие формирование у учеников навыков самоконтроля, формировать культуру общения на основе тематических ситуаций, обеспечить условия по формированию сознательной дисциплины и норм поведения учащихся; Задачи: закрепить употребление в устной речи лексики по теме “Who are you”, научиться выражать недовольство в вежливой форме и способы реагирования на данные ситуации, совершенствовать умение воспринимать английскую речь на слух, отвечая на поставленные вопросы. Оборудование: доска, телевизор
Планируемые результаты:
- личностные: развитие навыков сотрудничества в группе сверстников, умение оценивать себя и свои результаты и достижения; - предметные: овладение навыками аудирования и говорения, закрепление употребления лексических структур, изучение новой лексики и случаев её употребления; - метапредметные: формирование общего кругозора учащихся, умения анализировать проблемные ситуации, осуществлять самоконтроль. Учитель: Горбачёва Анна Сергеевна, МБОУ «СОШ№2», г. Симферополь

Ход урока

Этап/подэтап учебного

занятия

Деятельность учителя

Деятельность ученика

Планируемые УУД

Начало урока:
1) Организационный момент Good morning, students, I’m very glad to see you, sit down, please. Answer my questions: - Who is on duty today? - What date is it today? Please, put down the date on the blackboard! - What is the weather like today? Do you like it? Дети отвечают на вопросы учителя, один ученик выходит к доске, записывает число. 2) Мотивационная актуализация Today we continue working on the topic “Who are you”. So, what determines, who we are? It’s everything that surrounds us: people, problems, different phenomena… The previous lesson we were talking about beggars, homeless people, which has become a real problem nowadays, especially in big cities, megapolises, even in Simferopol. And today we are going to discuss another point of our social background – our neighbourhood and all the problems connected with it.
Регулятивные УУД:
самостоятельно ставить цели, планировать пути их достижения; Личностные: нравственно-эстетическое оценивание 3) Содержательная актуализация (речевая зарядка) But before we start let’s have our traditional warming up! Отвечают на вопросы учителя. Познавательные: ориентироваться в своей системе знаний: Коммуникативные: уметь устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать и способствовать продуктивной кооперации
Основная часть урока
1) Отработка лексического материала. Now, boys and girls, let’s check our words. (фронтальный опрос лексики по теме «Who are you», «City») - оvercrowded Многие города России перенаселены сейчас. - capital Симферополь – столичный город. - cosmopolitan Нью-Йорк – многонациональный город, потому что люди различных национальностей живут там. - historic Севастополь – исторический город. Там есть много статуй и Ученики отвечают с места, опрашивается вся группа. Познавательные: осознанно строить свое высказывание в соответствии с поставленной коммуникативной задачей, а также в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами языка; Коммуникативные: участвовать в коллективном обсуждении проблем; Регулятивные: соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата, корректировать свои
памятников, знаменитых мест и достопримечательностей. - market Одесса – торговый город. Люди часто ездят туда чтобы купить одежду и другие вещи. - boom В наше время существует множество быстро растущих городов, которые развиваются быстро. - shanty Красноперекопск – бедненький город. Там старые дома и не много магазинов. - new Межьгорье – новый город. Он был построен в 1979 году. действия в соответствии с изменяющейся ситуацией; Личностные: смыслообразование 2) Изучение лексического материала «Problems in neighbourhoods» And now, students, let’s get study some new words and expressions that we’ll need for today’s lesson. Open your books at page 86, look at exercise 1. Let’s read the word combinations and try to guess their meanings. Look at the pictures and try to match them with some of the expressions. Стараются понять значение выражений, опираясь на имеющийся опыт и языковую догадку. Познавательные: пользоваться логическими действиями сравнения, анализа, синтеза, обобщения, классификации по различным признакам, установления аналогий и причинно-следственных связей, Коммуникативные: выражать с достаточной полнотой и точностью свои мысли в соответствии с задачами и условиями межкультурной коммуникации; Регулятивные: оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения; Личностные: смыслообразование, самоопределение 3) Изучение разговорных фраз выражения недовольства/раздражения OK, students, everybody understands that such situations often irritate or annoy people. And if this happens they express annoyance. Let’s look at the table. Here are some useful phrases that you’ll need for expressing that. Стараются понять значение выражений, опираясь на имеющийся опыт и языковую догадку. Познавательные: пользоваться логическими действиями сравнения, анализа, синтеза, обобщения, классификации по различным признакам, установления аналогий и причинно-следственных связей, Коммуникативные: выражать с достаточной полнотой и точностью свои мысли в соответствии с задачами и условиями межкультурной коммуникации; Регулятивные: оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения; Личностные: смыслообразование,
самоопределение 4) Отработка пройденного лексического материала путём прослушивания отрывков по теме (развитие навыков аудирования) And now let’s listen to two people talking about some of the problems mentioned above. Your task is to understand what problem is discussed. So, listen and try to figure out phrases that we have just studied. Bob: the amount of rubbish everywhere, people not using the bins (It makes my blood boil , It’s a disgrace). Helen: overcrowded public transport and lack of parking (It really gets on my nerves , I just can’t put up with it anymore). Peter: stray dogs (It really annoys me that , It’s a disgrace!). Ученики слушают отрывки, делают выводы, отвечают на вопросы, анализируют прослушанную информацию, выбирают правильный вариант ответа. Познавательные: работать с прослушанным текстом: определять тему, прогнозировать содержание текста по ключевым словам, устанавливать логическую последовательность основных фактов; выделять, обобщать и фиксировать нужную информацию; Коммуникативные: умение строить высказывание, вступать в диалог, а также участвовать в коллективном обсуждении проблем; Регулятивные: соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата Личностные: смыслообразование; самооценивание. 5) Отработка навыков говорения And now let’s discuss it in the following situations, using the expressions. Let’s read the example first. And now your situations: Ученики в парах отрабатывают короткие диалоги, спонтанно, без подготовки, каждая пара получает индивидуальное задание. Познавательные: осознанно строить свое высказывание в соответствии с поставленной коммуникативной задачей, а также в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами языка; Коммуникативные: вступать в диалог, а также участвовать в коллективном обсуждении проблем, владеть монологической и диалогической формами речи в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами языка; Регулятивные: оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;
6) Работа с диалогом по теме OK, thank you for your work. Our next step is to read and translate the dialogue at page 87. We are first going to listen to it then several students will read and translate. Let’s start. Let’s answer the questions on the dialogue. Ученики слушают диалог, следят по учебнику. Несколько учеников читают текст и переводят. Познавательные: работать с прослушанным/прочитанным диалогом: определять тему, прогнозировать содержание текста по заголовку/по ключевым словам, устанавливать логическую последовательность основных фактов; выделять, обобщать и фиксировать нужную информацию; Коммуникативные: уметь устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать и способствовать продуктивной кооперации; Регулятивные: соотносить свои действия с планируемыми результатами, корректировать свои действия в соответствии с изменяющейся ситуацией; 7) Аудирование And the final part of our lesson is the listening task. Take small papers, put down your name and numbers from 1 to 7 Now change your papers. Let’s check your tests. 1 B 3 C 5 C 7 B 2 A 4 B 6 A Ученики слушают диалог, отвечают на вопросы. Меняются работами, проверяют друг у друга. Познавательные: установления аналогий и причинно-следственных связей, выделять, обобщать и фиксировать нужную информацию; Регулятивные: соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата, корректировать свои действия в соответствии с изменяющейся ситуацией; оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения; владеть функциями контроля и самоконтроля; 8) Изучение междометий, выражающих раздражение Look at ex.8a. Here are the interjections. Let’s listen to them and match them to the statements in the right column. 1 d 2 e 3 a 4 c 5 b 1 Yuk 3 Er … 5 Oh! 2 Phew! 4 Oi! Познавательные: определять значение междометий на основе интонаций и темра голоса говорящего; решать проблемы творческого и поискового характера; Коммуникативные: адекватно использовать речевые средства для дискуссии и аргументации своей позиции; Регулятивные: корректировать свои действия в соответствии с изменяющейся ситуацией;
Заключительная

часть

урока
1) Информация о домашнем And now, put down your home task. You have to make up a dialogue according to the dialogue from ex.5a
задании 2) Рефлексия (подведение итогов урока) So, students, do you think, you learned enough during the lesson. How do you evaluate your work? The marks for the lesson….. And now our lesson is over. You may be free. Good bye. Дети устно отвечают на вопросы об уроке, оценивают свою работу. Регулятивные: владеть основами самооценки; Личностные: самооценивание

Кандалинцева Ксения Александровна

МОАУ «СОШ №10»

Учитель английского языка

Класс :11

УМК :Spotlight – 11 (О.В.Афанасьева, Дж.Дули, И.В.Михеева, Б.Оби, В.Эванс) Москва Express Publishing «Просвещение»

Уровень обучения :базовый.

Тема урока : Урбанизация. Практика монологической речи.

Общее количество часов, отведенное на изучение темы

Место урока в системе уроков по теме :

Цель урока : повышение образовательного уровня, совершенствование коммуникативной компетенции учащихся на основе практического владения знаниями.

Образовательные : развивать лингвистический и общий кругозор учащихся; практиковать учащихся в чтении с полным пониманием и извлечением необходимой информации, аудировании с извлечением необходимой информации, говорении.

Развивающие: развивать интеллектуальные и познавательные способности учащихся, умения работать в паре, группе, к переключению внимания в разных видах речевой деятельности.

Воспитательные : воспитывать способность к сопереживанию, чувство толерантности, желание изменить мир к лучшему.

Техническое оснащение:

1 . Приветствие

Glad to see you. .

(Good morning teacher/Glad to see you too/)

Who is absent today?(...... are absent today.)

2. Основной этап

- What is the topic of today’s lesson? (- Shanty towns)

- You’re right. It’s “Urbanisation in the Developing World: Shanty towns”

What school subject is it closely connected with? (-Geography)

Today we are going to have a close look at shanty towns. We’ll read the text and watch a small video about shanty towns, discuss the problems of shanty towns and get ready to write your proposals on how to improve living conditions of slum dwellers.

- Lets look at the screen. There’s a picture of a shanty town.

What is a shanty town?

(-It’s a slum)

- What do you feel looking at the picture? (- I feel disgusted . The place look very s terrible. It’s not a cosy place for people to live in -

What are living conditions in shanty towns, do you think? Use the words given on the slide. (overcrowded, malnutrition, basic services, disease, access, crime, poverty, child labour, medical care, clean water,unemployment)

(- I can see a lot of rubbish. It attracts a lot of flies and rats, so dangerous diseases can start easily.

- People are very poor. They don’t have enough food. They have to struggle with hunger and malnutrition.

- They have to put up with violence and crime.

- I think they have no access to clean running water, electricity and medicine.

- It’s hard to find a job, and they can hardly make ends meet.

- A lot of children don’t go to school, they have to work to survive.)

Work with your partners .

Complete 2 questions about shanty towns. Lets read your questions.

1) Why do shanty towns appear nowadays?

2) Why do people live in shanty towns?

3) Are there any organisations that help people who live there?)

4) What can be done to improve the situation?

5) What makes people leave their homes in the countryside?

Now open your textbooks at page 96, read the texts.

There you can find the information for your answers

I give you 4 minutes.Lets answer these questions

Exercise 2, p. 96. Read the task. (Read again and choose the correct word (A,B, C, or D) for each gap (1-7)

Now read the task of exercise 2b.

Lets try to guess the meaning of the words

Who can explain?

Lets listen to the text again and answer the questions of exercise 3.

Work with your partners and then present your answers to the class.

(- Shanty towns started because governments failed to cope with the great quantity of people coming to their cities from the countryside.

- People living in shanty towns have to face a lot of problems. They are overcrowding, lack of clean water and sanitation, poverty and malnutrition, crime and violence, child labour and unemployment.

- Charities can offer slum dwellers loans to start businesses and earn a living. Governments can provide shanty towns with electricity, running water and other amenities. Slum communities can work together to solve their problems.)

Физкультминутка:

Look left, right (глазами влево, вправо)
Look up, look down (глазами вверх, вниз)
Look around. (глазами по-кругу)
Look at your nose (смотрим на нос)
Look at that rose (одну руку вытягиваем как будто держим цветок, и смотрим)
Close your eyes (закрываем глаза)
Open, wink and smile. (открываем, моргаем и улыбаемся)

You are going to hear some facts about people’s life in Kibera

refuse are virtuall y sewers squalor contaminated water causeys . The stench is overpowering rife . human immunodeficiency virus appalling

The vocabulary can help you to understand the text

Vocabulary :

refuse – отбросы, мусор

virtually – фактически, по сути

sewers – сточная труба

squalo r - грязь

contaminated – загрязнённый, заражённый

causey – небольшая дамба, гать

stench – зловоние

overpowering – неодолимый, подавляющий

rife – обычный, частый

appalling – ужасный, потрясающий

You are going to hear some facts about people’s life in Kibera. Match the information in column A to the right numbers in column B . There is one number that you can’t match to any information.

Before doing the exercise read the exam tip given below and use it.

What do people of Kibera lack and need?

Try to express your opinion in short dialogues

(A: I think the most important thing for the people of Kibera is to have access to basic services, such as electricity, running water and waste collection because without sanitation diseases spread fast. What do you think?

B: I quite agree with you. I also believe that new houses should be built because their shanties are awful. People just can’t stay there.)

(A: In my opinion Kibera needs job training centres. They will help people get skilled jobs. What do you think?

B: I agree with you. I also think it’s important to give people loans to set up small businesses. It will help to fight with unemployment and poverty.)

Lets do the next task.You should take the Worksheet and match every word with its definition

or work somewhere

2. having no value

6. lasting forever

8. extremely large

Заключительный этап:

Now let’s sum up.

What have you learned at the lesson?)

What can you do now?

(- We can speak about one of the effects of urbanization - shanty towns, describe living conditions there and we can speak about actions that can be taken to improve the life of shanty town dwellers.

At home you should do the tasks from your workbook p.42 ex. 4,5

Your marks for today are...

Приложение №1

Раздаточный материал

This is Kibera. It is 5 km from the centre of the Kenyan capital of Nairobi. It is widely accepted as being the world’s largest slum. Its area is approximately two and a half square km and the population is somewhere between 750,000 and 1,000,000. Nobody is really sure.

Whatever the estimates, one thing is certain, conditions on the ground are like nothing you’ve ever seen before. Waste and refuse are virtuall y everywhere you look. Sanitation is virtually non-existent and open sewers flow down almost everywhere on the way. Children play in its squalor contaminated water causeys . The stench is overpowering and, not surprisingly, disease is rife . Around 20 % of children die before the age of five and close to 60 % of the adult population are HIV (human immunodeficiency virus ) positive. The average family lives in a single-room shack and survives on the equivalent of around 85 pence per day. Both children will only eat one basic meal per day. In short, it is the scene of some of the worst poverty and most appalling living conditions on our planet.

Vocabulary :

refuse – отбросы, мусор

virtually – фактически, по сути

sewers – сточная труба

squalo r - грязь

contaminated – загрязнённый, заражённый

causey – небольшая дамба, гать

stench – зловоние

overpowering – неодолимый, подавляющий

rife – обычный, частый

appalling – ужасный, потрясающий

Match the words with their definitions

1. something that makes it comfortable or enjoyable to live

or work somewhere

2. having no value

3. inexpensive/ cheap enough for ordinary people to have

4. someone who lives in a particular type of place

5. physical condition caused by poor eating habits or lack of food

6. lasting forever

7. sums of borrowed money which must be paid back

8. extremely large

9. at an acceptable level/ good enough

10. processes relating to people"s health, especially the systems

that supply water and deal with human waste

Form : 11

Lesson: 60

Theme: Космические технологии .

Objectives:

Vocabulary: space technology; collocations

Reading: an article about the search for other life forms (gap-fill)

Skills ―reading to understand structure, sequence and content -reading for confirmation

Speaking: a two-minute talk about searching for aliens; discussing SETI’s activities

Writing: a description of making contact with aliens (writing in role)

Lesson’s steps

1. Greeting . Good morning, children, glad to see you again!

2 . Completing sentences with the correct word упр.1, стр. 102

Focus Ss’ attention on the five incomplete sentences in the ‘Did you know?’ box.

Allow Ss time to complete the sentences individually.

Ss check their answers using the Word List.

3. Describing an imaginary scene упр.2, стр. 102

Ask Ss to close their eyes and imagine they are on a spaceship.

Play the recording and ask Ss to silently imagine the scene. Ask Ss what they are experiencing using the senses. What can you see? Can you see millions of stars? How do you feel? Do you feel amazed? etc

4. a) Predicting the content of a text упр.3, стр. 102

Draw Ss’ attention to the title of the text (Hello… Is Anyone There?) and write it on the

Select five Ss to read the first sentence of each of the paragraphs. Elicit from Ss what

they think the text is about.

Ss read the text and check their predictions.

b) Reading to understand structure, sequence and content

Ask Ss to read the gapped text, and then allow Ss time to complete the task.

Ss compare answers with a partner.

5. Matching words/phrases to their meanings; defining vocabulary упр.4, стр. 102

Draw Ss’ attention to the underlined words and phrases in the text and their meanings.

Allow Ss time to match the meanings.

Check Ss’ answers around the class.

6. Completing sentences using the correct word упр.5, стр. 103

Explain the task.

Allow Ss time to read through the items, filling the gaps with the nouns they think are correct.

Check answers with the class and ask Ss to provide equivalents in their own language.

7. Matching words to form collocations упр.6, стр. 103

Explain the task and complete item 1 as an example.

Allow Ss time to complete the rest of the exercise individually.

Check Ss’ answers and invite individual Ss to share their sentences with the class.

8. Homework: стр. 104 Our lesson is over. Thank you. Good - bye!