Фиты кораблей в EVE Online: Vexor. Быстрый и бесплатный ремонт Vexor

Последнее дополнение к космической MMORPG EVE Online внесло довольно большое число изменений. Одним из заметных нововведений было внедрение новых кораблей от фракции «Sisters of EVE». Эти корабли, как и большая часть специального оборудования «Sisters of EVE» в первую очередь предназначены для исследования космоса, однако обладают и неплохими боевыми характеристиками.

Изначально в дополнении EVE Online: Rubicon были добавлены лишь фрегат Astero и крейсер Stratios , однако в обновлении Rubicon 1.1 игроков также ждёт ещё и battleship под названием Nestor .

Новые корабли EVE Online: Rubicon обладают весьма запоминающимся и похожим дизайном - они как будто совсем невесомые и воздушные, что в сочетании с белым цветом делает их ещё более интересными.

Получить новые корабли можно практически на любой станции «Sisters of EVE» через магазин Loyality Points. Или просто купить на рынке у других игроков.

Начинайте играть в EVE Online сегодня, чтобы распробовать новые фишки этой ММОРПГ со всем мировым сообществом.

Подробные характеристики новых кораблей в Рубиконе

Фрегат «Astero»

Фрегат Astero предназначен для исследования космоса, чёрных дыр, реликтовых точек и точек с информацией. Для овладения этим кораблём необходимы навыки управления галлентскими и амаррскими фрегатами.

Основные бонусы этого корабля : увеличение силы сканирующих зондов на 37,5%, увеличение вирусной силы анализаторов на 10 очков и уменьшение затрат центрального процессора на установку маскировочных приспособлений на 100%. Также на Astero можно установить маскировочное оборудование Т2 уровня.

Бонусы за владение галлентскими фрегатами на Астеро добавляют дронам по 20% хитпоинтов за уровень. Бонусы амаррских фрегатов - увеличивают защиту брони корабля по 4% за уровень. Корабль обладает четырьмя малыми слотами, четырьмя средними и двумя с высоким энергопотреблением. Точек для установки турелей - две. Ширина канала для контроля дронов - 25 Мбит, а размер отсека для них - 75 кубометров. Также, фрегат обладает дальностью захвата цели в 37 км.

Максимальная скорость фрегата уступает многим другим кораблям подобного класса, однако это компенсируется высокой маневренностью.

Крейсер «Straitos»

Крейсер Straitos , как и другие новые корабли в EVE Online: Rubicon также предназначен в первую очередь для исследования. Основными бонусами также является увеличение силы зондов на 37,5%, вирусной силы анализаторов на 10 и возможность установки Т2 Маскировочного оборудования. Однако, в отличие от Астеро , этот крейсер имеет также бонус на 50-процентное увеличение оптимальной дальности стрельбы энергетических турелей.

За владение галлентскими и амаррскими фрегатами вы получите по 10% к очкам жизни и повреждениям дронов и по 4% к защите брони соответственно. Корабль оборудован пятью слотами каждого уровня энергопотребления и имеет четыре турельных точки. Отсек для дронов в Straitos составляет 400 м3, а ширина канала - 100Мбит/секунда. Дальность захвата цели - 55 километров.

Линкор «Nestor»

Согласно предварительным данным с тестового сервера Singularity, батлшип Nestor будет обладать такими же бонусами за владение, как и крейсер «Sisters of EVE». Бонусы роли будут похожими, однако вместо возможности установки маскировки, Нестор будет иметь определённый бонус для систем удаленного ремонта . В баттлшипе предусмотрено по 6 слотов с низким и средним энергопотреблением и 7 - с высоким. Турельных точек - пять. Ширина канала дронов составит 125 Мбит/с, а размер отсека для дронов - 400 кубических метров.

Отличительной особенностью является то, что Нестор обладает сравнительно низкой массой среди кораблей своего класса.

Игра сильно увлекает, покидать её совсем не хочется, и уже радуют глаз первые несколько десятков исков, накопленные за выполнение миссий и убийства мобов. Но корабль хилый, пушки бьют слабо, да и дроны уже пора иметь помощнее… А ещё надо как можно скорее накопить чуть больше миллиарда исков, чтобы купить долгожданный PLEX (платный аккаунт на месяц), учить новые умения, фармить более сложные , а не только «тройки» и «четвёрки».

Покупка корабля: где и что покупать

Начиная играть в EVE, сразу замечаешь одну особенность экономики: тут нет НПС, которые продают или покупают что-то, вся торговля ведётся только между игроками. Иногда приходится искать нужную составляющую долго, или лететь через «нули», чтоб на искомой станции заплатить меньше. Проще сразу определиться с оптимальным местом, где можно совершить сделку по покупке/продаже с наибольшей выгодой. В любой игре есть локация, некая «мекка» торговли, где всегда максимум игроков и цены приемлемые абсолютно на всё. В Lineage 2 это Гиран, в Archeage – Мираж, а в EVE такое место – станция Jita.

Именно тут в общем чате можно «поймать» выгодную покупку по иногда смешной цене, или же в магазине найти то, что нужно по оптимальной стоимости. Собираясь в Житу, учтите: там круглые сутки онлайн просто зашкаливает, и если компьютер не очень мощный, настройки сделайте по минимуму, иначе при подлёте застрянете наглухо в лагах.
Наконец докнулись, открываем магазин и ищем Vexor, именно этот корабль – самый оптимальный вариант для начинающего, но амбициозного игрока. На Vexor, если выпадет 3/10, она при правильном фите (подробно ниже) проходится минут за 15, и то не торопясь. «Четвёрки» кусают больнее, проходятся дольше, но аккуратно, и их можно зафармить.

Как только корабль куплен, его нужно сразу застраховать! Это не блажь, а необходимость, и выбираем самую большую платинум-страховку: заплатим больше, но при гибели корабля основная часть исков, потраченных на Vexor, вернётся. Страховка действует месяц, по окончанию этого периода обязательно придёт письмо с предложением её возобновить.

Основные составляющие грамотного фита на Vexor

Универсального фита не бывает, тем более, что разные корабли имеют не одинаковое количество слотов, и то, что подойдёт на один, не «влезет» на другой. Но в фите для Вексора есть список, который обязателен.

1. Дроны – основное оружие Vexor

Одновременно можно выпустить пять дронов, но оптимально иметь с собой в Drone Bay десять, по пять средних и лёгких. Пока не включен PLEX, тяжёлые дроны недоступны, но правильно подобранные, medium и light, тоже неплохи. Покупаются по 5 штук Federation Navy Hammerhead и Federation Navy Hobgoblin, первые средние, вторые лёгкие. На скринах для удобства всегда будут открыты умения, которые нужно ЗАРАНЕЕ выучить, прежде чем собирать фит на Vexor.

Зачем дронов в два раза больше? При жёстком фарме именно на дронов идёт основной урон, можно отозвать подбитые и вызвать новые. Лёгкие дроны более мобильны, быстрее подлетают к цели и лучше уворачиваются, но урон их слабее. Средние дроны бьют больнее, но собирают на себя больше агра. Можно комбинировать, выпускать три средних и два лёгких, и наборот.

2. Пушки

Покупаем три 150mm Prototype Gauss Gun, потому что на Вексоре можно поставить сразу три пушки (некоторые корабли подороже имеют лимит всего в две). К ним необходимы патроны, их нужно приобрести с запасом сразу тридцать тысяч - Antimatter Charge S.

3. Быстрый и бесплатный ремонт Vexor

Нужно специальное оборудование, так называемые «репки», чтобы «подлечить» корабль и дронов во время боя или передышки. Для первой цели – покупка Medium Armor Repairer II, а чтобы ремонтировать дронов – Medium Remote Armor Repairer I. Конечно, можно докнуться на станцию и там сделать полный ремонт, но, во-первых, это не бесплатно, а во-вторых – намного удобнее ремонтироваться прямо в космосе. Пользоваться и тем, и другим надо очень аккуратно, вовремя отключать, иначе досуха сядет капаситор. Чтоб не путаться и не врубить нечаянно не то, просто запомните: на «репке» для дронов два ряда стрелочек.

4. Прибавим ходу, враг на хвосте!

Бывает, нужно резко прибавить скорость при прилёте или наоборот, отлетая от противника (не путать с варпом, когда за несколько секунд корабль перемещается на большое расстояние). Необходимая вещь для этого – 50MN Quad LiF Restrained Microwarpdrive.Необходимые умения показаны на скриншоте ниже.

5. Сканирование космоса в поисках невидимых аномалий

Не только «зелёнками» кормятся начинающие игроки в , пора искать скрытые аномалии, по-другому – сканировать их. Для этого необходим Core Probe Launcher I, «пробки» к нему лучше купить самые дорогие из доступных – Sisters Core, восемь штук. Их дороговизна окупится быстрым и точным сканированием аномалий.

6. Защита корабля от основных видов урона

Основная деталь фита, защищающая от урона – «медицинский ящик», не скупитесь и приобретите сразу Damage Control II.

7. Сбор лута с «вреков»

Этот предмет по цене – самый дорогой после корабля, но купить его настоятельно рекомендуется, он крайне полезен! Так нудно и долго подлетать к каждому «вреку» и проверять его на «лут»! Волшебная вещь под названием Mobile Tractor Unit будет притягивать к себе «вреки» и «лутать» всё, что в них находится. Надо только выкинуть его в космос, а когда «вреки» все будут пустые – забрать из него нужное, и не забываем убрать его обратно в трюм. Трактор – не деталь фита, он помещается как груз в трюм, никаких специальных умений не требует.

The Nestor has been a problematic ship practically since its creation; it’s the least used of all the faction battleships. Even the Barghest, despite being added mere months ago, has more kills and more losses on zKillboard than the Nestor. CCP recently announced a small change to the Nestor, adding refit capabilities to it; however, I don’t think that this will solve the Nestor’s issues. Its popularity stems from two problems with it — a smattering of mismatched bonuses, and horrible fitting problems. Let’s break them down.

First, the Nestor’s bonuses imply that it should be useful at pretty much everything, when most Eve players learn at a very early age to over jacks of all trades. Running down them:

  • 4% bonus to all armor resistances per level of Amarr Battleship
  • 10% bonus to drone hit points and damage per level of Gallente Battleship
  • 50% bonus to Large Energy Turret optimal range
  • 50% bonus to Remote Armor Repairer strength
  • 200% bonus to Remote Armor Repairer range
  • 50% bonus to exploration probe strength
  • +10 bonus to Relic and Data Analyzer strength
  • Finally, the Nestor has an absurdly low mass, allowing it to go through wormholes with low impact.

This hull tries to do everything . It can be a dedicated logistics boat, a split logistics/drones RRBS platform, a laser gank boat, a drone boat; it can even be an exploration platform. (The last of these is the most laughable — nobody sane is going to use a battleship in data/relic sites. In lowsec/nullsec, you’re risking an easily-probed billion-isk hull in that site; in high-sec, someone else is going to finish off the site while you’re slowly motoring between cans.)

The few successful fits for an Nestor rely on ignoring almost all its bonuses in favor of one or two — either it’s a brick-tank brawler that ignores the remote rep bonuses, or it’s a plus-sized brother of the Oneiros , for use in high-alpha-strike environments (incursions and C3/C4 wormholes).

However, even once you’ve picked a role to focus on, the Nestor’s anemic fitting stats and relatively sub-par bonuses bite you:

  • The short remote-rep range bonus is risky, as is the capacitor needs. A 25km range is a bit short for logistics use, and the Nestor’s comparatively slow speed (just under 1km/sec with MWD on) and long lock times means that you’ll need to pulse your MWD often to stay in range of the ships that you’re repping, if you don’t have them orbiting you. And with no capacitor bonus for either MWD or reps, cap stability becomes an issue. (Most of the logistics-oriented Nestor fits out there invest in an deadspace X-type MWD to stay stable, or are reliant on a full set of cap rechargers or multiple injectors.)
  • Drone damage output is questionable due to having only six lows, on a ship with an armor tank. If you keep to a relatively small 4-slot tank (suitcase, two EANMs, 1600mm plate; a risky gamble for a 1B+ faction battleship) then you only have room for two Drone Damage Amplifiers. Furthermore, while it may have the same damage bonus as an Ishtar or Dominix, it doesn’t have the tracking/optimal bonuses of those hulls. The combination of short range and low mobility means that you’re forced to use heavy drones, or must stick to low-damage long-range sentries such as Curators. You can compensate for some of this with using your ample six mids on ODTLs — and you’ll have no choice but to do so, really, due to the fitting issues:
  • The Nestor has absolutely abysmal grid, which particularly impacts laser builds. With a hair over 14k grid at Engineering V, you can’t fit a MWD, a 1600mm plate, and a full set of Mega Pulse Lasers on it. You’re a whopping 27% over, even with Advanced Weapon Upgrades V. And that’s before you even consider putting on an injector, option highs (neuts, smartbombs, remote reps), or a second plate! Due to this grid crunch, all laser fits for a Nestor either spend multiple rig slots on ACRs, or downgrade to Dual Heavy Pulse Lasers (terrible damage output) or use faction lasers (expensive, and no Scorch). On top of that, you can fit a maximum of two Heat Sinks due to the same problems as DDAs. For all these reasons, combat Nestors usually focus on drones, and fit 2-3 ODTLs in their mid slots because they have nothing else viable to stick in there — there’s not enough grid for a MJD or a second injector. And in general, what do you do with six mids, when the ship is generally armor tanked? It’s too slow to tackle something, it has no ewar bonuses, and it struggles to fit multiple prop mods.
  • The ship’s low base shield HP, high sig radius, and low mobility makes shield fits questionable. T2 CDFEs and two invulns are needed to push a shield fit above 100k EHP, and two nanofibers barely get you to 1400m/s under MWD. In comparison, a single 1600mm plate gets you above 100k EHP even before Trimarks are added. Also, it has a gigantic signature radius; most shield tanked ships are 425m or less. A shield-tanked Nestor with CDFEs would have a sig radius of 520m when slowboating and over 3000m when MWDing — that’s bigger than a carrier!

A jack of all trades is a master of none. The Nestor isn’t particularly good at any of its roles, and hilariously bad once it starts to multitask. I’ve seen effective uses of it as a logistics platform in C4 Cataclysmic Variable wormholes, but it also required a fairly expensive fit to be useful there: A-type hardeners and an X-type MWD.

Where to go from here? Given the opportunity, I’d change three things:

  • Remove one of its mid slots, and add a low slot. This gives two benefits: it allows it to have competitive drone damage with an Ishtar when using a small tank, or competitive tank with smaller damage. It eliminates “fill all your mids with cap rechargers / ODTLs” for all roles, forcing players to make meaningful choices about their mid slots.
  • Increase its base power grid to 13000. This bumps its final grid to around 16300 — enough that you can fit a a MWD, a heavy injector, a single 1600mm plate, and a full rack of MPL turrets, but with almost no grid left for option highs/mids. It allows you a basic ship, but you will have to make sacrifices (in the form of downgrading to DHPLs, using ACRs, or using deadspace/cosmos modules) in order to fit meaningful additions such as extra plates, MJDs, or neuts. Again, the goal is to make the ship viable at a few roles, but to not give the players everything they want; you want to force the player to make choices about how they fit this ship.
  • Abandon the exploration role bonuses, replacing them with a new role bonus: a 50% reduction in capacitor usage for remote armor reps. There’s very little reason to run data/relic sites in a Nestor, when the same LP could be used to purchase a Stratios or Asteros instead. The player base has responded well to using the Nestor as an RRBS or plus-sized logistics platform; let’s allow this to be done without filling your mids with capacitor rechargers and dropping hundreds of millions on deadspace MWDs. Right now, running more than two reps demands use of an injector or a full rack of cap rechargers, even before you factor in armor hardeners, MWD pulses, and other users of cap.

A final option has occured to me, but I’m not sure if it’d be too powerful: Don’t give the Nestor a covert ops cloak, but do allow it to take Black Ops bridges — or even give it a jump drive that only locks onto covert cynos. Right now, there is only one remote rep platform that can take a Black Ops bridge, and it’s a shield logistics that’s only available in tiny numbers (the Etana). Adding an armor option would give extra reason to use Black Ops ships as combat platforms rather than as miniature titans.

The stats above are for Rosewalker and not a mythical perfect pilot. One of Rosewalker"s big deficiencies is that he only has both Amarr Battleship and Gallente Battleship trained to 4. I"ll have the battleship skills trained sometime in February as I"m finishing up the racial drone specialization skills and Advanced Drone Avionics V first.

The Nestor is a versatile ship and my fit does not take advantage of all of the bonuses. The three bonuses I do use are:

  • Gallente Battleship bonus (per skill level): 10% bonus to drone hit points and damage.
  • Amarr Battleship bonus (per skill level): 4% bonus to all armor resists.
  • Role bonus: 50% bonus to Large Energy Turret optimal range.

So how bad is my fit? Let"s check out the high slots first. I don"t know much about laser weapons other than they use capacitor and that tech 1 crystals are forever. I selected the Mega Pulse Laser II because pulse lasers use less power grid and my fit is very tight without trying to shoehorn in heavy beam lasers. I do want to shoot at range, so I selected Scorch L, which gives a theoretical maximum of 217 DPS. I fill out the two utility high slots with a pair of Drone Link Augmentor IIs. The modules give the ship, with my skills, a drone control range of 105 kilometers, going up to 108 km once I finish my training plan.

My low slot choices hopefully give me enough tank. I chose to go with a Large Armor Repairer II along with a Damage Control II and Reactive Armor Hardener. I like the Reactive Armor Hardener because I don"t need to swap out modules to adapt my tank to the damage type of a particular NPC. The module, after a short time, adapts to the incoming fire for me. The DCII is almost an automatic choice, not only giving a 12.5% bonus to shield and 15% bonus to armor resists, but increasing the hull resists up to 59.8% across the board. The other three low slots contain Drone Damage Amplifier IIs in order to maximize the drone damage.

If the fit has a weakness, I think it lies in the mid slots. I chose an Omnidirectional Tracking Link II in order to improve the optimal range and tracking of any sentry drones I deploy. The Tracking Computer II aids the tracking speed and range of the turrets. I don"t know if I want to use a script to increase the tracking speed further at the cost of range. The Target Painter II is present to help both my drones and lasers target and hit NPCs.

Fine so far, I think. The next two modules might raise some eyebrows. I chose a Large Cap Battery II in order to stretch out my capacitor as much as possible. The fit is not cap stable, but I can run all my active modules, except for the repair module, for 27 minutes. In a mission, that is forever. While running the armor repairer, the max capacitor life is only 3 minutes, 45 seconds, which requires pulsing the unit.

I included the Large Micro Jump Drive for two reasons. The first is as a get out of trouble card. Just jumping 100 kilometers instead of totally off-grid can save my drones. Even better, with my drone control range, hopefully the drones can keep fighting while I shut down the lasers and slowly repair the ship while slowboating back toward the fight. The second reason is just as a quick way to dart to the next gate in a multi-dungeon mission, especially if I kited the NPCs.

The final module is the 100mn Monopropellant Enduring Afterburner. I chose the meta module in order to use less capacitor. I figure the lower cap usage makes up for the slightly slower speed with the afterburner turned on.

The final area is the rigs. I use two Large Ancillary Current Router Is in order to have the power grid to fit everything. Finally, I reserved the third rig slot for a Large Anti-Explosive Pump I. The rig plugs the explosive hole in the armor. I know that PvE ships are not supposed to omnitank, but when I finish training the racial battleship skills, I"ll exceed over 60% resists across the board. With the presence of the Reactive Armor Hardener, I"ll probably see resists exceeding 75% against some NPCs.

What about drone damage? With sentries, the Pyfa damage lists somewhere between 504-604 DPS with my current skills. Ogre IIs give the biggest numbers at 703 DPS. I have confidence that my light and medium drone damage will suffice to take care of frigates and cruisers.

I should add the above stats are for solo PvE. When I mission, I really like dual-boxing with a Claymore. Since the Nestor is an armor tanking ship, I plan to switch to the Damnation. Both the Claymore and Damnation are bonused for heavy missile and heavy assault missiles, so they should feel similar to fly. The Damnation does get bonuses to armor and information links, which I plan to take full advantage of. Having a Nestor that not only can control drones out to 105 km, but target out that far as well? I"ll take that any day.

Contents

This was one of the first vessels the Sisters of EVE made available to capsuleers. It had been under development by the Sanctuary corporation, whose interest in exploration includes not only search & rescue operations but also a constant inquiry into the nature of the EVE Gate. Thanks to the Sisters" efforts and the Sanctuary"s particular expertise, the Nestor is an agile, tenacious ship that aptly adheres to the mantra of both rescuers and explorers: Stay safe, stay hidden, and use every tool at your disposal.

It is particularly adept at venturing into dangerous territories, not merely in recovering whatever may be of interest but also in being able to safely bring it back. Its engines have alternate power sources that come into play should any of its cargo - for which it has plenty of room - cause serious interference with internal systems. Its weaponry runs best on renewable sources, an ideal for a ship that doesn"t know how long it"ll be in deep space. Its carapace is extremely well armored for a ship this agile, and covered in sensors capable of letting its crew track a myriad of different organic signatures. The crew itself is safely protected from any number of transmittable ailments from rescues and other unexpected passengers, thanks to special quarantine bays that are conveniently located near jettisonable openings.

The Sanctuary corporation poured uncountable resources into making the cloaking technology developed for the Stratios fit the Nestor, but were eventually forced to concede that it was impossible. The effort was not without benefit though, as part of their work focused on reducing the Nestor"s mass enough that it could make its way into unexplored territories that might"ve been hazardous to bulkier vessels. This paid off by affording the Nestor unmatched access to wormhole space, and meant that the embedded miniature rescue vessel on the ship"s hull could be relegated to a decommissioned role. With covert function off the table, the Sanctuary turned their eyes on logistics and now the Nestor serves as one of the best support platforms in New Eden.