см. ещё другие переводы песен Бони М

Ukraine is one of the largest countries of Eastern Europe. It occupies an area of 603 700 km2. Its territory stretches for 893 kilometres from north to south and for 1316 kilometres from east to west. It has state borders with Russia, Belarus and Moldova. It also borders on Poland, Slovakia, Hungary and Romania.

In the south it is washed by the Black and the Azov Seas. The major rivers are the Dnieper, the Dniester, the Donets and others.

The major part of Ukraine is flat and only 5% of it is mountainous. The two mountainous areas in Ukraine are the Carpathians and the Crimean Mountains.

The geographical position of Ukraine is very favourable because the country lies on the crossroads of the ways from Asia to Europe.

Ukraine has deposits of iron, manganese, coal, natural gas, oil and other mineral resources.

The main branches of industry are: coal and ore mining, iron and steel engineering, machine and ship building. Besides, Ukraine has always been an agrarian country. Traditionally crop-growing and cattlebreeding are being developed.

The population of Ukraine is about 50 million people. The biggest cities are Kyiv, Kharkiv, Zaporizhia, Dnipropetrovsk, Odesa, Lviv, Mykolaiv and others.

Ukraine has an ancient history. It has its own original culture and arts.

The country is one of the members of the United Nations Organization (UNO) and participates in the work of many international organizations.

Украина

Украина является одной из самых крупных стран Восточной Европы. Она занимает площадь 603 700 км2. Ее территория простирается на 893 километров с севера на юг и 1316 км с востока на запад. Это государство граничит с Россией, Беларусью и Молдовой. Она также граничит с Польшей, Словакией, Венгрией и Румынией.

На юге она омывается Черным и Азовским морями. Главные реки - Днепр, Днестр, Донец и другие.

Большая часть Украины является равнинной, и только 5% приходится на горы. В Украине 2 горных района - Карпаты и Крымские горы.

Географическое положение Украины является очень благоприятным, так как страна находится на перекрестке путей из Азии в Европу.

В Украине есть залежи железа, марганца, угля, природного газа, нефти и других полезных ископаемых.

Основные отрасли промышленности: угольная и горнорудная, металлургическая, производство техники, машин и судостроение. Кроме того, Украина всегда была аграрной страной. Традиционные растениеводство и скотоводство в настоящее время тоже развиваются.

Население Украины составляет около 50 миллионов человек. Наиболее крупные города - Киев, Харьков, Запорожье, Днепропетровск, Одесса, Львов, Николаев и другие.

Украина имеет древнюю историю. Она имеет свою собственную самобытную культуру и искусство.

Страна является одним из членов Организации Объединенных Наций (ООН) и участвует в работе многих международных организаций.

Support for the Arts. The former Soviet Union provided governmental support for the arts through professional organizations such as unions of writers, artists, or composers. These organizations still exist and try to function despite a general lack of funds. Young and unconventional artists usually organize informal groups funded by individual sponsors and grants from international foundations.

Literature. Ukrainian literature begins with the chronicles of Kyivan Rus and the twelfth century epic The Tale of Ihor"s Campaign. Principal authors in

A Western Orthodox church in the Carpathian Mountains. Crosses and domes are common on Ukrainian churches.

The baroque period were Lazar Baranovych (1620–1693), Ioannykii Galyatovs"kyi (d. 1688), Ivan Velychkovs"kyi (d. 1707), and Dymitrii Tuptalo (1651–1709), who wrote didactic poetry and drama. Kozak chronicles of the early eighteenth century include The Chronicle of the Eyewitness, The Chronicle of Hryhorii Hrabyanka , and The Chronicle of Samijlo Velychko .

Ivan Kotlyarevskyi (1769–1838) first used the proto-modern Ukrainian literary language in his 1798 poem Eneida (Aeneid). He travestied Virgil, remaking the original Trojans into Ukrainian kozaks and the destruction of Troy into the abolition of the hetmanate. Hryhorij Kvitka Osnov"yanenko (1778–1843) developed a new narrative style in prose.

In 1837 three Galician writers known as the Rus"ka Trijtsia (Ruthenian Trinity)-Markiian Shashkevych (1811–1843), Ivan Vahylevych (1811–1866) and Yakiv Holovats"kyi (1814–1888)-published a literary collection under the title Rusalka Dnistrovaya (The Nymph of Dnister). This endeavor focused on folklore and history and began to unify the Ukrainian literary language. The literary genius of Taras Shevchenko (1814–1861) completed the development of romantic literature and its national spirit. His 1840 collection of poems Kobzar and other poetic works became symbols of Ukrainian national identity for all Ukrainians from gentry to peasants. In his poetry he appears as the son of the downtrodden Mother-Ukraine. Later, his own image was identified with an archetypal Great Father, embodying the nation"s spirit. This process completed the creation of a system of symbolic representations in Ukrainian national identity.

In the second half of the nineteenth century, Ukrainian writers under the Russian Empire-Panteleimon Kulish (1819–1897), Marko Vovchok (1834–1907), Ivan Nechuj-Levyts"kyj (1838–1918), Panas Myrnyj (1849–1920), and Borys Hrinchenko (1863–1910)-developed a realistic style in their novels and short stories. Osyp-Yurij Fed"kovych (1834–1888) pioneered Ukrainian literature in the westernmost Bukovyna under Austrian rule. Ivan Franko (1856–1916) is a landmark figure in Ukrainian literature comparable to Shevchenko. His poetry ranged from the most intimate introspection to epic grandeur. His prose was attuned to contemporary European styles, especially naturalism, and his poetry ranged from introspective to philosophical.

Mykhailo Kotsubynskyi (1864–1913); Vasyl Stefanyk (1871–1936), a master of short psychological stories in dialect; and Olha Kobylianska (1865–1942) all wrote in a psychologically true style. Lesya Ukrainka (1871–1913) saw Ukrainian history and society within a universal and emotionally heightened context in her neo-romantic poems like Davnya Kazka ( The Ancient Tale, 1894) or Vila-Posestra ( Sister Vila, 1911) and such dramas as U Pushchi ( In the Wilderness, 1910), Boiarynia ( The Noblewoman, 1910) and Lisova Pisnya ( Song of the Forest, 1910). Popularly, Shevchenko, Franko, and Lesia Ukrainka are known in Ukrainian culture as the Prophet or Bard, the Stonecutter, and the Daughter of Prometheus, images based on their respective works.

After the Soviet takeover of Ukraine, many Ukrainian writers chose exile. This allowed them to write with a freedom that would have been impossible under the Soviets. Most prominent among them were Yurii Lypa (1900–1944), Olena Teliha (1907–1942), Evhen Malaniuk (1897–1968) and Oksana Liaturyns"ka (1902–1970). Their works are distinguished by an elegant command of form and depth of expression along with a commitment to their enslaved nation.

Ukrainian literature showed achievements within a wide stylistic spectrum in the brief period of Ukrainization under the Soviets. Modernism, avant-garde, and neoclassicism, flourished in opposition to the so-called proletarian literature. Futurism was represented by Mykhailo Semenko (1892–1939). Mykola Zerov (1890–1941), Maksym Rylskyj (1895–1964), and Mykhailo Draj-Khmara (1889–1938) were neoclassicists. The group VAPLITE (Vil"na Academia Proletars"koi Literatury , 1925–1928) included the poets Pavlo Tychyna (1891–1967) and Mike Johansen (1895–1937), the novelists Yurij Yanovs"kyi (1902–1954) and Valerian Pidmohyl"nyi (1901–1937?), and the dramatist Mykola Kulish (1892–1937). The VAPLITE leader Mykola Khvyliovyi (1893–1933) advocated a cultural and political orientation towards Europe and away from Moscow. VAPLITE championed national interests within a Communist ideology and therefore came under political attack and harsh persecution by the pro-Russian Communists. Khvyliovyi committed suicide after witnessing the 1933 famine. Most VAPLITE members were arrested and killed in Stalin"s prisons.

From the 1930s to the 1960s, the so-called social realistic style was officially mandated in Ukrainian Soviet literature. In 1960 to 1970 a new generation of writers rebelled against social realism and the official policy of Russification. Novels by Oles" Honchar (1918–1995), poetry by Lina Kostenko (1930–) and the dissident poets Vasyl" Stus (1938–1985) and Ihor Kalynets" (1938–) opened new horizons. Unfortunately, some of them paid for this with their freedom and Stus with his life.

Writers of 1980s and the 1990s sought new directions either in a philosophical rethinking of past and present Ukraine like Valerii Shevchuk (1939–) or in burlesque and irony like Yurii Andrukhovych (1960–). Contemporary culture, politics, and social issues are discussed in the periodicals Krytyka and Suchasnist" .

Graphic Arts. Ancient Greek and Roman paintings and Byzantine art modified by local taste were preserved in colonies in the Northern Black Sea region. The art of the Kyivan Rus began with icons on wooden panels in Byzantine style. Soon after the conversion to Christianity, monumental mosaics embellished churches, exemplified by the Oranta in Kyiv"s Saint Sophia Cathedral. Frescoes on the interior walls and staircases complemented the mosaics. Frescoes of the period also were created for the Saint Cyril Church and Saint Michael Monastery in Kyiv.

Medieval manuscript illumination reached a high level of artistry and the first printed books retained these illuminations. Printing presses were established in Lviv and Ostrih in 1573, where the


Kiev University. Every large or medium-sized urban center has at least one university.

Ostrih Bible was published in 1581. In the seventeenth century Kyiv became a center of engraving. The baroque era secularized Ukrainian painting, popularizing portraiture even in religious painting: The icon Mary the Protectress, for example included a likeness of Bohdan Khmelnytsky. Kozak portraits of seventeenth and eighteenth centuries progressed from a post-Byzantine rigidity to a high baroque expressiveness.

In the eighteenth and nineteenth centuries, several Ukrainian artists worked in Saint Petersburg: Antin Losenko (1737–1773), Dmytro Levyts"kyi (1735–1825), Volodymyr Borovykovs"kyi (1757–1825), and Illia Repin (1844–1928). In 1844 Taras Shevchenko, a graduate of the Russian Academy of Arts, issued his lithography album Picturesque Ukraine . An ethnographic tradition of the nineteenth and early twentieth centuries is represented by Lev Zhemchuzhnikov (1928–1912) and Opanas Slastion (1855–1933).

Mykola Pymonenko (1862–1912) organized a painting school in Kyiv favoring a post-romantic style. National elements pervaded paintings of Serhii Vasylkyvs"kyi (1854–1917). Impressionism characterized the works of Vasyl (1872–1935) and Fedir Krychevs"ky (1879–1947). The highly individualistic and expressive post-romantics Ivan Trush (1869–1941) and Oleksa Novakivs"kyi (1872–1935) ushered western Ukrainian art into the twentieth century.

Yurii Narbut"s graphics (1886–1920) combined Ukrainian baroque traditions with principles of modernism. Mykhailo Boichuk (1882–1939) and his disciples Ivan Padalka (1897–1938) and Vasyk Sedlyar (1889–1938) combined elements of Byzantine art with modern monumentalism. Anatol" Petryts"kyi (1895–1964), an individualistic expressionist, survived Stalinist persecution to remain a champion of creative freedom to the end of his life.

In Lviv of the 1930s Ukrainian artists worked in different modernist styles: Pavlo Kovzhun (1896–1939) was a symbolist and a constructivist. Several western Ukrainian artists between the two world wars-Sviatoslav Hordynsky, Volodymyr Lasovsky, Mykhailo Moroz, and Olena Kulchytska-studied in Paris, Vienna, Warsaw, and Cracow. Many artists, such as the neo-Byzantinist Petro Kholodnyi, Sr. (1876–1930) and the expressionist Mykola Butovych (1895–1962), left Soviet Ukraine for western Ukraine in the 1920s to avoid persecution. Old icons influenced Vasyl Diadyniuk (1900–1944) and Yaroslava Muzyka (1896–1973). Alexander Archipenko (1887–1966), the most prominent Ukrainian artist to emigrate to the West, attained international stature with paintings and sculptures that combined abstraction with expressionism. Akin to Grandma Moses are the folk painters Maria Pryimachenko (1908–) and Nykyfor Drevniak (1900–1968).

After World War II many Ukrainian artists immigrated into the United States and other Western countries. Jacques Hnizdovsky (1915–1985) achieved wide recognition in engraving and woodcuts. The highly stylized sculpture of Mykhailo Chereshniovsky showed a unique lyrical beauty. Edvard Kozak (1902–1998), a caricaturist in pre-World War II Lviv, became a cultural icon in the diaspora.

After Stalin"s genocide of the 1930s, social realism (a didactic kind of cliched naturalism applied to all literary and artistic media) became the only style allowed in the Soviet Union. In the 1960s some young Ukrainian artists and poets, who also defended civil rights, rejected social realism. For some of them this proved tragic: the muralist Alla Hors"ka was assassinated, and the painter Opanas Zalyvakha was imprisoned in the Gulag for long years. During the 1980s, modernism and postmodernism appeared in Ukraine in spontaneous art movements and exhibitions. Post-modern rethinking infused the works of Valerii Skrypka and Bohdan Soroka. An identity search in the Ukrainian diaspora showed in the surrealistic works of Natalka Husar.

Performance Arts. Ukrainian folk music is highly idiosyncratic despite sharing significant formal elements with the music of neighboring cultures. Epic dumas -ancient melodies, especially those of seasonal rituals-are tonally related to medieval modes, Greek tetrachords, and Turkic embellishments. The major/minor tonal system appeared in the baroque period. Typical genres in Ukrainian folk music are solo singing; part singing groups; epic dumas sung by (frequently blind) bards who accompanied themselves on the bandura (a lute shaped psaltery); and dance music by troisty muzyky, an ensemble of fiddle, wind, and percussion including a hammered dulcimer. Traditional dances- kozachok, hopak, metelytsia, kolomyika, hutsulka, and arkan -differ by rhythmic figures, choreography, region, and sometimes by gender, but share a duple meter. Traditional folk instruments include the bandura, a variety of flutes, various fiddles and basses, drums and rattles, the bagpipe, the hurdy-gurdy, the Jew"s harp, and the hammered dulcimer.

The medieval beginnings of professional music are both secular and sacred. The former was created by court bards and by skomorokhy (jongleurs). The latter was created by Greek and Bulgarian church musicians. Ukrainian medieval and Renaissance sacred a capella music was codified and notated in several Irmologions. The baroque composer and theoretician Mykola Dylets"kyi developed a polyphonic style that composers Maksym Berezovs"kyi (1745–1777), Dmytro Bortnians"kyi (1751–1825), and Artem Vedel (1767–1808) combined with eighteenth-century classicism. The first Ukrainian opera Zaporozhets za Dunayem (Zaporozhian beyond the Danube) was composed in 1863 by Semen Hulak-Artemovs"kyi (1813–1873). The Peremyshl School of western Ukraine was represented by Mykhailo Verbyts"kyi (1815–1870), Ivan Lavrivs"kyi (1822–1873), and Victor Matiuk (1852–1912). All three composed sacred music, choral and solo vocal works, and music for the theater.

A scion of ancient kozak aristocracy, Mykola Lysenko (1842–1912) is known as the Father of Ukrainian Music. A graduate of the Leipzig Conservatory, a pianist, and a musical ethnographer, Lysenko created a national school of composition that seamlessly integrated elements of Ukrainian folk music into a mainstream Western style. His works include a cyclic setting of Shevchenko"s poetry; operas, including Taras Bulba; art songs and choral works; cantatas; piano pieces; and chamber music. His immediate disciples were Kyrylo Stetsenko (1883–1922) and Mykola Leontovych (1877–1919). Twentieth-century Ukrainian music is represented by the post-Romantics Borys Liatoshyns"kyi (1895–1968), Lev Revuts"kyi (1899–1977), Vasyl Barvins"kyi (1888–1963), Stanyslav Liudkevych (1879–1980), and Mykola Kolessa (1904–). Contemporary composers include Myroslav Skoryk, Lesia Dychko, and Volodymyr Huba.

Many Ukrainian performers have attained international stature: the soprano Solomia Krushelnyts"ka (1973–1952), the tenor Anatoliy Solovianenko (1931–1999), and the Ukrainian-American bass Paul Plishka (1941–).

The theater in Ukraine began with the folk show vertep and baroque intermedia performed at academies. The baroque style with its florid language and stock allegories lasted longer in Ukraine than in Western Europe. The eighteenth-century classicism featured sentimentalist plays presented by public, private, and serf theaters. Kotliarevs"ky"s ballad opera Natalka-Poltavka ( Natalka from Poltava ) and the comedy Moskal"-Charivnyk ( The Sorcerer Soldier ) premiered in 1819 and began an ethnographically oriented Ukrainian theater. In 1864 the Rus"ka Besida (Ruthenian Club) in Lviv under Austria established a permanent Ukrainian theater, while in the Russian Empire Ukrainian plays were staged by amateurs until banned by the Ems Ukase . Despite this prohibition, Marko Kropyvnyts"kyi (1840–1910) staged Ukrainian plays in 1881 along with Mykhailo Staryts"kyi (1840–1904) and the Tobilevych brothers. The latter became known under their pen and stage names as the playwright Ivan Karpenko-Karyi (1845–1907) and the actors and directors Panas Saksahans"kyi (1859–1940) and Mykola Sadovs"kyi (1856–1933). They created an entire repertoire of historical and social plays. Sadovs"kyi"s productions marked the beginning of Ukrainian cinema: Sakhnenko"s studio in Katerynoslav filmed his theater productions in 1910.

From 1917 to 1922 numerous new theaters appeared in both Eastern and western Ukraine. The most prominent new figure in theater was Les" Kurbas, director of The Young Theatre in Kyiv and later of Berezil theater in Kharkiv. His innovative approach combined expressionism with traditions of ancient Greek and Ukrainian folk theaters and included an acting method based on theatrical synthesis, a psychologically reinterpreted gesture, and a rhythmically unified performance. The expressionist style was adopted in the cinema by the internationally recognized director Oleksandr Dovzhenko (1894–1956).

Berezil"s leading dramatist Mykola Kulish (1892–1937) reflected in his plays the social and national conflicts in Soviet Ukraine and the appearance of a class that used revolution for personal purposes. In 1933–1934 Kurbas, Kulish, and many of their actors were arrested and later killed in Stalin"s prisons. As in every other art, social realism became the only drama style, exemplified by the plays of the party hack Oleksander Korniichuk. In 1956 former members of The Young Theatre and Berezil formed The Ivan Franko Theatre in Kyiv, but without the innovative character of the former ensembles.

Some Berezil members who escaped from the Soviet Union during World War II brought Kurbas"s style to western Ukraine. After World War II these and other Ukrainian actors found themselves in refugee camps in Western Europe and made theater an influential force for preservation of national culture and reconstitution of the refugees" identity after cultural shocks of war and displacement. Theaters led by Volodymyr Blavats"kyi (1900–1953) and former Berezil actor Josyp Hirniak continued their performances as professional companies in New York in the 1950s and 1960s.

New ideas appeared in Ukrainian cinema of the 1960s. Director Kira Muratova"s work showed existentialist concepts. The impressionistic and ethnographically authentic Shadows of Forgotten Ancestors (1964) by Sergij Paradzhanov and Jurii Ilienko was a prize-winner at Cannes. Ilienko is now a leading Ukrainian film director and cinematographer of post-modern style.

The Ukrainians, like any other people, have their own customs and traditions: many of these are very old, some appear nowadays. Most of the customs are connected with the religious festivals or with Ukrainian dwelling. The most popular of the holidays is the New Year Day; it is celebrated on the 1st of January. On the eve of the holiday children and their parents decorate a New year"s Tree with shining balls and other Christmas ornaments. The mothers of the families prepare holiday dinners. On that day people exchange presents with their relatives and friends: they often go to see them or invite them to their place to see in the New Year together. They lay festive tables and at 12 o"clock raise their glasses with champagne and say to each other “Happy New Year”. But the Orthodox Church in Ukraine celebrates New Year on the 14th of January to the old-style Calendar. In the evening on the 13th of January children go from house to house and sing Christmas carols: they wish all the best to the people who live in these houses. Of course, the carol-singers are given some reward - sweets, cakes or a little money. The Orthodox Russian people celebrate Christmas on January, 6: the evening before Christmas is called the Holy Evening. On the Holy Evening all the family get together to have the Christmas Supper. According to the religious tradition, it is necessary to prepare 12 different dishes because of 12 apostles; no one at the table can eat till the first star appears in the sky. But, unlike in the English-speaking countries, in Ukraine people do not exchange presents on that day. On the Christmas Evening the religious people go to church; some of them spend the whole night there - they pray and listen to Christmas religious songs which glorify christ"s birthday.
Another religious festival in winter is Twelfth-day or the Jordanian Holiday which is celebrated on memory of Jesus christ"s christening (on the 19th of January). on the eve of this holiday at their supper people sing songs which are called “the generous songs” - that is why this evening is called “the generous evening”, too. In the morning of the Jordanian the Holiday festival procession goes from a church to a river or to a pond where christening of water takes place. After that the priest consecrates the peoples’ homes and things.
Easter is another great religious festival: usually it is celebrated on one of Sundays in spring. On that day the religious people go to church and listen to the service; usually they bring with them baskets with food - Easter cakes, butter, cheese and, of course, painted eggs. The priest in the church consecrates all the food: many people believe that the Easter eggs possess magic power and can protect from evil, thunder or fire and have healing powers. In the morning after the end of the service, the people greet each other with the words: “Christ has resurrected!” and return home for breakfast. They celebrate Easter as the beginning of spring, too. There are many other interesting and customs traditions in Ukraine, too.

Украинские традиции и религиозные праздники

Украинцы, как и другие народы, имеют свои собственные обычаи и традиции: многие из них очень древние, некоторые появляются и сейчас. Большинство обычаев связано с религиозными праздниками или с украинским жильем. Наиболее популярным из праздников является Новый год, он отмечается 1 января. Накануне праздника дети и их родители украшают елку блестящими шарами и другими рождественскими украшениями. Матери семейств готовят праздничные обеды. В этот день люди обмениваются подарками со своими родственниками и друзьями: часто они ходят посетить их приглашают к себе встретить Новый год вместе. Они накрывают праздничные столы и в 12 часов поднимают бокалы с шампанским и говорят друг другу «Счастливого Нового года!». Но Православная церковь в Украине празднует Новый год 14 января по старому стилю. Вечером 13 января дети идут от дома к дому и поют колядки: они желают всего самого лучшего людям, живущим в этих домах. Конечно, певцам дают некоторую награду - конфеты, пироги или немного денег. Православные украинцы празднуют Рождество 6 января; вечер перед Рождеством называется Святым вечером. На Святой вечер вся семья собирается вместе на рождественскую ужин. Согласно религиозной традиции, необходимо приготовить 12 различных блюд по числу апостолов; никто за столом не может есть, пока первая звезда не появится в небе. Но, в отличие от англоязычных стран, люди в Украине не обмениваются подарками в этот день. В рождественский вечер верующие идут в церковь; некоторые из них проводят там всю ночь они молятся и слушают рождественские религиозные песни, прославляющие день рождения Христа.
Другой зимний религиозный праздник - Двенадцатый день или Крещение, которое празднуется в память о крещении Иисуса Христа (19 января). Накануне этого праздника во время ужина люди поют песни, которые называются «щедривки» - именно поэтому этот вечер также называют «Щедрым вечером». Утром на Крещение праздничная процессия идет от церкви к реки или водоема, где происходит крещение водой. После этого священник освящает дома и вещи людей.
Пасха - другой крупный религиозный праздник: конечно оно празднуется в одно из воскресений весны. В этот день верующие идут в церковь и слушают службу; обычно они приносят с собой еду - ремни, масло, сыр и, конечно, крашеные яйца. Священник в церкви освящает все продукты: много людей верят, что яйца имеют волшебную силу и могут защищать от зла, грома или огня и имеют лечебные свойства. Утром, по окончании службы, люди приветствуют друг друга словами «Христос воскрес!» и возвращаются домой к завтраку. Они празднуют Пасху и как начало весны. В Украине также есть много других интересных обычаев и традиций.

Українські традиції і релігійні свята

Українці, як і інші народи, мають свої власні звичаї і традиції: багато з них дуже давні, деякі з’являються зараз. Більшість звичаїв пов’язана з релігійними святами чи з українським житлом. Найбільш популярним зі свят є Новий рік, він відзначається 1 січня. Напередодні свята діти і їхні батьки прикрашають ялинку блискучими кулями й іншими різдвяними прикрасами. Матері сімейств готують святкові обіди. У цей день люди обмінюються подарунками зі своїми родичами і друзями: часто вони ходять відвідати їх чи запрошують до себе зустріти Новий рік разом. Вони накривають святкові столи й о 12 годині піднімають келихи із шампанським і говорять один одному «Щасливого Нового року!». Але Православна церква в Україні святкує Новий рік 14 січня за старим стилем. Увечері 13 січня діти йдуть від будинку до будинку і співають колядки: вони бажають усього найкращого людям, що живуть у цих будинках. Звичайно, співакам дають деяку нагороду - цукерки, пироги чи небагато грошей. Православні українці святкують Різдво 6 січня; вечір перед Різдвом називається Святим вечором. На Святий вечір уся родина збирається разом на різдвяну вечерю. Відповідно до релігійної традиції, необхідно приготувати 12 різних блюд по числу апостолів; ніхто за столом не може їсти, поки перша зірка не з’явиться у небі. Але, на відміну від англомовних країн, люди в Україні не обмінюються подарунками в цей день. У різдвяний вечір віруючі йдуть у церкву; деякі з них проводять там цілу ніч - вони моляться і слухають різдвяні релігійні пісні, що прославляють день народження Христа.
Інше зимове релігійне свято - Дванадцятий день чи Водохреще, що святкується в пам’ять про водохрещення Ісуса Христа (19 січня). Напередодні цього свята під час вечері люди співають пісні, що називаються «щедрівки» - саме тому цей вечір також називають «Щедрим вечором». Ранком на Водохреще святкова процесія йде від церкви до ріки чи до водойми, де відбувається водохрещення водою. Після цього священик освячує будинки і речі людей.
Великдень - інше велике релігійне свято: звичайно воно святкується в одну з неділь весни. У цей день віруючі йдуть у церкву і слухають службу; звичайно вони приносять із собою їжу - паски, масло, сир і, звичайно, фарбовані яйця. Священик у церкві освячує всі продукти: багато людей вірять, що крашанки мають чарівну силу і можуть захищати від зла, грому чи вогню і мають лікувальні властивості. Ранком, по закінченні служби, люди вітають один одного словами «Христос воскрес!» і повертаються додому до сніданку. Вони святкують Великдень і як початок весни. В Україні також є багато інших цікавих звичаїв і традицій.

Questions:

1. What are the most important religious festivals of the Orthodox Church in Ukraine?
2. When do we observe Christmas in Ukraine?
3. How do people in Ukraine celebrate the New Year?
4. What is the Jordanian Holiday?

Украинцы - третий по численности этнос России. Всего в нашей стране живёт около пяти миллионов представителей этой национальности.

Хотя в последние годы появился ряд довольно экзотических версий о происхождении народа, признанные историки и этнографы единодушны: у русских , украинцев и белорусов общие предки – восточные славяне . Ряд источников называет их также русинами ("Повесть временных лет") и русичами ("Слово о полку Игоревом"). Общие славянские корни, схожесть в культурах, многовековая история соседства в рамках одной большой страны, - все это в плане традиций сблизило русских и украинцев как ни одних других представителей разных народов. В академических кругах считают, что название национальности произошло от древнерусского слова "оукраина": так на Руси называли пограничные земли, а их жителей, соответственно, - оукраинцами, а позднее - украинцами.

Украинский язык по степени распространённости на территории РФ стоит на седьмом месте, в Москве работает Библиотека украинской литературы.

При этом, в России нет и намёка на обособленные украинские диаспоры или, тем более, анклавы: украинцы и русские живут в добрососедстве. Особенно много представителей этой нации на южных и дальне-восточных территориях страны.

Культура и традиции украинцев

Народная культура украинцев тесно переплетается с обрядно-религиозными традициями. Многие обычаи и суеверия связаны с природными явлениями, сельскохозяйственным календарём. Чтобы убедится в этом, достаточно перечитать ранние произведения Николая Васильевича Гоголя, родившегося и выросшего в Полтавской губернии Российской империи. Зимние колядования и радостное буйство молодёжи в ночь на Ивана Купала чередуются в его рассказах цикла "Вечера на хуторе близ Диканьки" с мистическо-сказочными мотивами народных поверий.

Существенная часть народных традиции и обычаев украинцев - семейные обряды. Самое любимое и почитаемое торжество – свадьба. Когда-то девочек к этому знаменательному событию готовили с самого раннего возраста. Примерно тогда же будущие невесты начинали мечтать о суженом и представлять "как это будет".

Свадебный "цикл" начинался с традиционного сватовства: жених и его родственники мужского пола шли знакомиться с родственниками будущей жены загодя. С собой несли калач хлеба, который, в знак согласия, должен был быть разрезан невестой. В случае же её отказа родственники жены выносили сватам тыкву.

Украинская помолвка также проходила по определённому народному ритуалу: руки молодожёнам завязывали над собранным зерном или свежеприготовленным хлебом. Хлеб символизировал достаток в будущей семье. А чтобы молодая семья уж точно горя не знала, выпечку свадебного каравая доверяли только счастливым в браке женщинам.

Гостей на торжество молодожены приглашали лично, причем, довольно затейливым образом: невеста шла по домам своих подружек и дарила им коржики. А те сразу догадывались – дело идет к свадьбе. Подружки тоже без работы не сидели: плели венки, которые дарили невесте и жениху.

Немало украинских традиций и примет связано с рождением детей. Например, беременным девушкам не стоит глядеть на змей и встречаться с больными людьми, заранее шить или покупать одежду будущему ребёнку. Естественно, со временем когда-то обязательные к исполнению правила смягчились. А некоторые и вовсе отошли в небытие. Так, когда-то первые 40 дней после рождения запрещено было показывать малыша мужчинам, включая его отца.

Народные праздники украинцев

Как и у других славянских народов, в праздничных традициях украинского народа сплелись язычество и православие.

Один из главных языческих праздников - связанный с днём солнцестояния день Ивана Купалы - отмечают в ночь на 7 июля. Девушки пускают венки по воде рек и водоёмов и водят хороводы вокруг большого ночного костра, через который в момент кульминации праздника перепрыгивает вся честная компания.

Зимние праздники украинцев начинались в декабре: 19.12 отмечался день Святого Николая, почитание которого восходит к традициям Римской империи. Со временем в странах Западной Европы Святой Николай "переродился" в Санта-Клауса, который дарит подарки в Рождественскую ночь.

В Рождественскую пору издавна было принято ещё и гадать, обращаясь к силам неподвластной человеку природы. С памятью ещё одной античной христианской святой связана дата, приходящаяся на современный Старый Новый Год. Тринадцатого января украинцы почитают Меланию Младшую (Римскую). В этот день дети и подростки ходят по домам и "меланкуют": поют песни, танцуют, изображают забавные сценки, получая от взрослых взамен сладости или мелочь.

Интересные факты об украинцах

Украинский язык считается одним из самых красивых и приятных в звучании. На языковом конкурсе, который проходил в 1934 году во Франции, он занял второе место, после итальянского, по критерию мелодичности и третье место, после французского и персидского, - по лексико-фонетическому и лексическому строению.

Украинская народная рождественская песня "Щедрик", в английском варианте известная под названием "Carol of the Bells", приобрела мировую популярность в музыкальной обработке композитора Николая Леонто́вича. Песня до сих пор очень востребована в кинематографе. Услышать ее можно, к примеру, в фильмах "Гарри Поттер и узник Азкабана", "Крепкий орешек – 2", "Один дома" и "Один дома – 2", а юмористические интерпретации фигурируют в популярных американских мультсериалах: "Южный Парк", "Гриффины", "Симпсоны".

Согласно данным книги рекордов Гиннеса, самым длинным ручным духовым инструментом считается украинская труба трембита. Её длина может составлять до 3-х метров, средний вес - 1,5 килограмма.

Памятники украинскому поэту Тарасу Шевченко установлены в 1200 городах по всему миру.

В среднем один украинец съедает 18 кг свинины в год.

Чаще всего слова на украинском начинаются с буквы "п", реже всего – с "ф" и "г’".