Скачать программу pmx editor.

PMX Editor – это программа, которая позволяет работать с файлами в формате PMX и PMD. Этот софт является «узкопрофильным» и распространяется на бесплатной основе. В PMXEditor вы собираете модели, создавая клипы в MikuMikuDance.

Редактор обеспечивает создание моделей в собственной оболочке. Графический интерфейс программы рассчитан на опытных пользователей. Для изучения функций, панелей и меню редактора придётся затратить время.

Программа MikuMikuDance, которая создана японскими программистами, обеспечивает обработку видео в анимации. Через эту программу создавались «клипы» для певцов Азии.

Используя MMD, вы можете создать качественное танцевальное шоу с красивыми эффектами и группу, в которой несколько исполнителей. На нашем сайте можно закачать программу MikuMikuDance, которая позволяет создавать различные проекты. PMX Editor работает в паре с MMD.

Использование

В PMX Editor вы обработаете картинки, воспользовавшись специальным редактором. При потребности вы конвертируете 3D модели персонажей, которые спроектированы в прочем софте. Программа поддерживает формат Miku Miku Dance.

Редактор обеспечивает редактирование моделей, которые созданы в MMD. Создавая проекты, помните, что формат PMD рассчитан на простые модели, а PMX подходит для сложных разработок. Разрабатывая масштабный проект в PMD, не забывайте, что полноценное отображение модели не гарантируется.

Требования

Для полноценного запуска PMX/PMD Editor потребуется компьютер с 4 Гб ОЗУ и большим запасом свободного места на жёстком диске.
Программа работает после установки специализированного софта, то есть библиотек и программных модулей, которые обеспечивают активацию программы и её функций. На вашем компьютере должен быть DirectX 9.0.

Ключевые особенности

  • софт позволяет редактировать трёхмерные модели объектов, которые разработаны в MikuMikuDance;
  • в редакторе можно преобразовывать модели, которые созданы в стороннем софте в формат для MMD;
  • полноценный запуск этого софта обеспечивают вспомогательные утилиты и библиотеки;
  • софт работает на OS Windows нового поколения;
  • этот редактор не предназначен для начинающих пользователей, которые только осваивают компьютер;
  • полноценное функционирование программы требует не менее 4 ГБ ОЗУ;
  • графическая среда редактора не оснащена русской локализацией.

Редактор PMX Editor используется многими начинающими 3D-дизайнерами для пошагового создания и сборки трехмерных моделей. Полученные заготовки зачастую компилируют для MMD-видеоклипов и мультфильмов в других программах.

Лучший вариант для ознакомления

С помощью PMX Editor можно создавать и изменять уже готовую 3D-модель в стиле аниме. Соответствие оригинальному стилю и довольно простой интерфейс привлекают все больше желающих научиться реализовывать свои дизайнерские фантазии.

Огорчает то, что текст интерфейса не переведен на русский, однако, это компенсируется большим числом обучающих видеороликов, отснятых фанатами программы.

Краткое пояснение принципа работы

Каждый объект в PMX Editor имеет свой «скелет» из линий, которым присваиваются определенные свойства (траектория, расположение, длина и т. д.). Также тело модели собрано из полигонов, которые редактируются на уровне физики и графики. В результате сборки отдельных элементов и «прикреплением» к ним текстур получается полноценная PMX-модель.

Большая библиотека элементов

База графических слоев для редактора в PMX Editor поражает своим объемом. Помимо того что она изначально содержит массу PNG-деталей, ее можно дополнять извне новыми файлами текстур.

Подробное редактирование

Непосредственно редактор позволяет изменять мельчайшие детали тела. Для изменения рисунка текстур можно применять сторонние графические редакторы. Отрицательным явлением выступает сброс привязки файлов текстур к телу при изменении их названия.

Преимущества

простой в освоении 3D-редактор;
большое хранилище текстур с возможностью их дополнения;
готовые результаты подходят для монтажа в MMD;
бесплатный продукт.

Недостатки

софт не доделан до конца и имеет множество недостатков технического плана;
нет перевода на русский, что осложнит процесс обучения;
нет встроенного графического редактора.

Скачать бесплатно PMX Editor вы можете по ссылке под этой статьей.

MikuMikuDance How can I change the color of my models? How can I edit my models in MMD? Is there a tutorial for PMD Editor PMDE available in English?

Make Your Own MMD Models – PMD Editor Basics

Ever wanted a model of a certain character, but haven’t been able to find it? Or the only one you can find doesn’t look right? Or maybe you have a great idea for a model, but can’t make it. I know I’ve had all 3 problems before, from the day I first downloaded dear old MMD 5-point-something. (Don’t worry, I’ve upgraded since then. xD)

Well, today we’re going to learn how to fix this problem, or at least start learning how! My name is Stella, and I am an ambitious (Sometimes a bit too ambitious) MMD modeler, with experience in all aspects of PMD Editor. I’m going to teach you the basics, starting with the interface. I’ll even teach you how to make your very first model – and use it! Sound fun to you? Then keep reading. ;D

Download PMX / PMD Editor!

This is a new link, new to LearnMMD as of 2/14/2014. It’s a PMX / PMD Editor in English. Visit ibozo’s dA page by following that link!

When you first open PMD Editor, you’ll no doubt see something like this.

This may seem a bit confusing and intimidating to a newbie. Sure, there are a lot of things that are just like MMD. There is a bone in the middle (Which is always there for some reason), and our good friend, the coordinate axis. There’s also the camera control buttons in the upper right corner, just like in MMD.

But WAIT! What’s this? A whole separate window, with just text?! Blasphemy! O:

Yes, it will probably come as a shock to most of you used to MMD, where everything is all in one window. However, PMD Editor has so many things to do and so many features that

ADVERTISEMENT

it couldn’t possibly all fit! So the creative geniuses (Whoever they may be; I wish I knew…) behind PMDE came up with a unique solution: The tabs.

If you look at the smaller window, you will notice that it has several tabs, much like most internet browsers – Likely including the one you’re reading this post in! These are the editing tabs. Each tab pertains to a specific aspect of a model, be it bones, materials, physics, or whatever.
The tabs are, as follows: GE, the info tab; VR, the I-Don’t-Know-What-It-Does tab; —, a tab that seems to be there purely for spacing… no clue what the point of that is…; MA, the materials tab; BON, the bones tab; IK, the IK bones tab; FA, the facial expression/sliders tab; GRP, the grouping tab; ENGL, the English info tab; Toon, the toons (PMD-speak for… um… shadingy-ness…) tab; PH, the physics tab; And finally, Joint, the joint tab. (Learn more: see the READ ME English text file inside the PMD Editor download folder.)

Recoloring an MMD model …

For this project, all we will need is the materials tab. We will be recoloring a model, the most basic of all edits. Now, I won’t lie to you; If you’re like me, someday you’ll look at this model and cringe in horror. “Oh god! Why would I make such a horrible edit? Only noobs do that! My latest models are sooo much better!” Well, don’t get discouraged! I started out doing recolors too, much as I may hate to admit it. ^_^’ Even if they’re not as fancy as Gijinshi-san or Nanami-san’s models, you’re not going to get anywhere if you don’t learn, and the first step of learning is recoloring. If you do this, you’ll have started on your way to becoming a great modeler. Someday you’ll be amazing. Don’t give up!

EDITOR’S NOTE: While it is easy to make changes to your model, the creator of your model may have requested restrictions on the copying, modifying, and redistribution of his artistic creation. See the READ ME document included with most models to see if the author has asked for you to respect him in these ways. If you modify a model for your amusement, you may use it in a video, but do not share it or make the link available online unless you know, for certain, that you have the permission to do so.
.

So, the first thing you’ll want to do is load up the model you want to recolor. I’ll be using Animasa Miku. Next, switch to the materials tab, or MA. This is what you should see:

It’s hard to see here … so click on that picture to see the enlarged view. There’s a list of materials, named MA with a number: MA0, MA1, MA2, and so on, all the way through MA16. These are the materials; Basically different parts of the model. (More on that later.) Each material has its own specific color. The color and appearance of the material are determined by a combination of 3 factors: Diffuse, Specular, and Ambient. Diffuse is the base color. Ambient is another part of the color; They both combine to create the color you see on the model. You can click on the box with the color in it to change it. Some combinations may have unexpected results… try playing around a bit! You never know what you might get! ;3

Specular is basically the color light reflects as. This is generally set to some shade of black. It won’t make much of a noticeable difference in PMDE, but if you change it, you’ll be able to see it in MMD.

If you look, you’ll also notice fields with numbers next to each color type. These affect different qualities of the material. Next to the diffuse is A, or alpha. This changes the transparency. This can be anywhere between 0 and 1. Next to the specular is shininess, which is rather self-explanitory. The higher the number, the higher the shiny. Shiiiiny… 8D This won’t make much of a difference unless the specular is a light color. Finally, next to the ambient we have line, which decides whether or not the part will have an edge line. It can be either 0 or 1. 0 is no edge line, 1 is edge line.

That’s pretty much everything you need to know to make your very first model, a simple recolor. ^_^ Play around with these settings, and see what you can do! And remember, don’t be afraid to experiment on your own. Explore the rest of PMDE!. See the List of . Learn more! There’s no limit to what you can do.