Упражнения (множественное число существительных). Множественное число существительных

Упражнение 1

Поставьте предложенные существительные в форму множественного числа.

Computer (компьютер), lion (лев), glove (перчатка), lady (дама, леди), bus (автобус), knife (нож), potato (картошина), desk (парта), boat (лодка), child (ребенок), boy (мальчик), sheep (овца), leg (часть ноги от стопы до бедра), watch (часы), tooth (зуб), flower (цветок), play (игра), umbrella (зонт), foot (ступня), phone (телефон), person (человек), armchair (кресло), tomato (помидор), theatre (театр), wolf (волк), ox (бык), woman (женщина), subway (подземка, метро), deer (олень), elephant (слон), monkey (обезьяна), fox (лиса), family (семья), goose (гусь), butterfly (бабочка), tram (трамвай), daddy (дядя), man (мужчина).

Ответы:

Computers, lions, gloves, ladies, buses, knives, potatoes, desks, boats, children, boys, sheep, legs, watches, teeth, flowers, plays, umbrellas, feet, phones, people, armchairs, tomatoes, theatres, wolves, oxen, women, subways, deer, elephants, monkeys, foxes, families, geese, butterflies, trams, daddies, men.

Упражнение 2

Вставьте пропущенные сказуемые и указательные местоимения в соответствующем числе.

1. Marta bought … red trousers and … blue jeans in Germany. – Эти красные брюки и те голубые джинсы Марта купила в Германии.
2. Her scissors … new and very sharp. – Ее ножницы новые и очень острые.
3. Mathematics is a very important and interesting subject. – Математика – это очень важный и интересный предмет.
4. John`s binoculars … the best. – Бинокль Джона самый лучший.
5. The people in the aula … our guests. – Люди в актовом зале – это наши гости.
6. Mary chose … brown tights and new white jeans. – Мэри выбрала те коричневые колготки и новые белые джинсы.
7. … stockings hang together with … shorts. – Эти чулки (носки, гетры) подходят к тем шортам.
8. Our Granny`s spectacles (= glasses) … on the kitchen-table. – Очки нашей бабушки лежат на кухонном столе.
9. The police … looking for a fair-haired European with a black Rottweiler. – Полиция ищет (= полицейские ищут) светловолосого человека европейской внешности с черным ротвейлером.
10. Draughts … his favorite game and billiards … hers. – Шашки – его любимая игра, а биллиард – ее (любимая игра).

Ответы:

1. These, those. 2. Are. 3. Is. 4. Are. 5. Are. 6. Those. 7. These, those. 8. Are. 9. Are. 10. Are, are.

Упражнение 3

Измените единственное число в следующих предложениях на множественное.

1. That was a cowboy. – Это был ковбой.
2. Mary found a flight to Delhi. – Мэри нашла рейс в Дели.
3. Robert made this bookshelf himself. – Роберт сам сделал эту книжную полку.
4. The window and the door are closed. – Окно и дверь заперты (закрыты).
5. There is a mouse in the kitchen. – В кухне мышь.
6. It is a white goose. – Это белый гусь.
7. That was not a sheep. That was a donkey. – Это была не овца. Это был осел.
8. It is not an interesting story. – Это неинтересная история.
9. Is that Eric`s knife? – Это нож Эрика?
10. There was a beautiful bright star in the sky. – В небе была красивая яркая звезда.
11. It was not the selected song. – Это была не выбранная песня.
12. Is that a studious pupil? – Это прилежный ученик?

Ответы:

1. Those were cowboys.
2. Mary found flights to Delhi.
3. Robert made these bookshelves himself.
4. The windows and the doors are closed.
5. There are mice in the kitchen.
6. There are geese.
7. Those were not sheep. Those were donkeys.
8. These are not interesting stories.
9. Are those Eric`s knives?
10. There were beautiful bright stars in the sky.
11. There were not selected songs.
12. Are those studious pupils?

Упражнение 4

Переделайте словосочетания, поставив существительные в форму множественного числа.

A fallen leave (опавший лист), the stupid student (глупый студент), the German guest (немецкий гость), a difficult subject (трудный предмет), the broken window (разбитое окно), the good marks (хорошие отметки), an interesting example (интересный пример), a modern plane (современный самолет), the old coin (старая монета), a beautiful glass (красивый стакан), the driving license (водительское удостоверение), a fresh tomato (свежий помидор), a white ceiling (белый потолок), the biggest river (самая большая река), an interesting proposal (интересное предложение), a standing person (стоящий человек), the important addition (важное дополнение), a tasty supper (вкусный ужин), the endless day (бесконечный день), the recorded talk (записанный разговор), an angry goose (злой гусь), a bitter drink (горький напиток), the new teapot (новый заварочный чайник).

Ответы :

Fallen leaves, the stupid students, the German guests, difficult subjects, the broken windows, the good marks, interesting examples, modern planes, the old coins, beautiful glasses, the driving licenses, fresh tomatoes, white ceilings, the biggest rivers, interesting proposals, standing people, the important additions, tasty suppers, the endless days, the recorded talks, angry geese, bitter drinks, the new teapots.

Здесь представлены упражнения по теме «множественное число существительных в английском языке» с ответами. Правило вы можете посмотреть в статье «Множественное число существительных в английском».

  1. Write in plurals (поставьте следующие существительные во множественное число)
  2. diary –
  3. sheep –
  4. book –
  5. cherry –
  6. fish –
  7. baby –
  8. match –
  9. bus –
  10. watch –
  1. What are these irregular plurals (напишите во множественном числе существительные исключения)
  2. woman –
  3. mouse –
  4. tooth –
  5. foot –
  6. man –
  7. child –
  8. goose –
  1. Write in singular (поставьте следующие существительные в единственное число)
  2. glasses –
  3. potatoes –
  4. forget-me-nots –
  5. crises –
  6. stimuli –
  7. foxes –
  8. brushes –
  9. brothers-in-law –
  10. phenomena –
  11. formulae –
  12. data —
  1. Find ten plural words (найдите 10 слов во множественном числе)
J O P F T U Y K L Q
R G E G O I P F E D
E F N F G H J I P W
F A C E S M N S O O
A Y I A D C V H F M
M T L F E E T Q L E
I P S T I M U L I N
L O B O O E I A E I
I M N Y L N L S S U
E B L M P K R D Z P
S G I R L S W X B M
  1. Find five plural words in the text (найдите 5 существительных во множественном числе в тексте)

Hi! My name’s Bob. I’m 16 years old and I live in London. I’m tall and slim. I’ve got blond hair and blue eyes. These are my best friends, Tony and Simon.

Tony is 17 years old and he is a football player. He always watches football matches on TV.

Ниже даны ответы:

  1. Write in plurals
  2. diary – diaries
  3. sheep – sheep
  4. book – books
  5. cherry – cherries
  6. fish – fish
  7. baby – babies
  8. key — keys
  9. match – matches
  10. bus – buses
  11. watch – watches
  1. What are these irregular plurals
  2. woman – women
  3. mouse – mice
  4. tooth – teeth
  5. foot – feet
  6. man – men
  7. child – children
  8. goose – geese
  9. ox – oxen
  1. Write in singular
  2. glasses – glass
  3. potatoes – potato
  4. forget-me-nots – forget-me-not
  5. crises – crisis
  6. stimuli – stimulus
  7. foxes – fox
  8. brushes – brush
  9. brothers-in-law – brother-in-law
  10. phenomena – phenomenon
  11. formulae – formula
  12. data — datum
  1. Find ten plural words
J O P F T U Y K L Q
R G E G O I P F E D
E F N F G H J I P W
F A C E S M N S O O
A Y I A D C V H F M
M T L F E E T Q L E
I P S T I M U L I N
L O B O O E I A E I
I M N Y L N L S S U
E B L M P K R D Z P
S G I R L S W X B M
  1. Find five plural words in the text

Hi! My name’s Bob. I’m 16 years old and I live in London. I’m tall and slim. I’ve got blond hair and blue eyes.

These are my best friends, Tony and Simon. Tony is 17 years old and he is a football player. He always watches football matches on TV.

Simon is 16 years old. He’s short and plump, but very funny. He likes listening to music and play computer games.

A dog, a ball, a desk, a horse, a fact, a nose, a lip, a mother, a father, a brother, a pen, a pencil,a flower, a kid, a pupil, a lion, an elephant, an apple.

Answers: dogs, desks, horses, facts, noses, lips, mothers, fathers, brothers, pens, pencils, flowers, kids, pupils, lions, elephants, apples.

NB! Неопределенные артикли a/an используются только в единственном числе!

Exercise 2. Образуйте множественное число имен существительных.

A class, a box, a bus, a match, a bush, a wish, a loss, a tomato, a princess, a boss, an ostrich, a brush, a witch, a fox, a dish, a hero, an address, a glass.

Answers: classes, boxes, buses, matches, bushes, wishes, losses, tomatoes, princesses, bosses, ostriches, brushes, withes, foxes, dishes, heroes, addresses, glasses.

Exercise 3. Образуйте множественное число имен существительных.

A cry, a lady, a baby, a puppy, a strawberry, a cherry, a reply, a party, a spy, the sky, a city, a country, a lorry, a doggy, a poppy, a story, an enemy, a family.

Answers: cries, ladies, babies, puppies, strawberries, cherries, replies, parties, spies, skies, cities, coutries, lorries, doggies, poppies, stories, enemies, families.

Exercise 4. Образуйте множественное число имен существительных.

A loaf, a wife, a wolf, a calf, a safe, a shelf, an elf, a roof, a scarf, a thief.

Answers: loaves, wolves, calves, halves, safes, shelves, elves, roofs, scarves (scarfs), thieves.

Exercise 5. Образуйте множественное число имен существительных.

A baby, a plant, a lemon, a peach, a banana, a brush, a star, a mountain, a tree, a shilling, a king, the waiter, the queen, a man, a woman, the woman, an eye, a shelf, a box, the city, a boy, a goose, the watch, a mouse, a dress, a toy, the sheep, a tooth, a child, the ox, a deer, the life, a tomato, a secretary, a crowd, the airport, a theatre, the tornado, a shop, the tragedy.

Answers: babies, plants, lemons, peaches, bananas, brushes, stars, mountains, trees, shillings, kings, the waiters, the queens, men, the men, women, the women, eyes, shelves, boxes, the cities, boys, geese, the watches, mice, dresses, toys, the sheep, teeth, children, the oxen, deer, the lives, tomatoes, secretaries, crowds, airports, theatres, tornadoes, shops, tragedies.

NB! Обратите внимание на артикли: неопределенный артикль a/an во множественном числе не употребляется, определеный артикль the употребляется.

Exercise 5. Образуйте множественное число имен существительных и запишите их формы в правильную колонку.

A dolphin, a fly, a dress, a shoe, a diary, a cake, a strawberry, a sandwich, a toy, a fox, a garden, a ray, a piano, an enemy, a branch, a wish, a coin, an ability.

-es


Answers: -s:
dolphins, shoes, cakes, toys, gardens, rays, pianos, coins. -es: dresses, sandwiches, foxes, branches, wishes. -ies: flies, diaries, strawberries, enemies, abilities.

Exercise 6. Прочитайте рассказ. Выпишите имена существительные во множественном числе.

Little Bunny

I am a little bunny. My name is Usagi. I live in a wood. My house is in the hollow tree.

In spring, I like to pick dandalions. These flowers are very nice, sweet and tasty. In summer I listen to the birds and insects. In autumn I watch bright leaves on the trees. In winter I dream about spring.

Answers: dandalions, flowers, birds, insects, leaves, trees.

Exercise 7. Раскройте скобки, употребляя имена существительные во множественном числе.

  1. I have two little (a sister). They are (a twin). They have a lot of (a pencil) and (an album). They like to draw (a house, a tree, a puppy, a kitten, a duck, a chiken and a doll). My sisters cannot draw (a car, a bus, a ship and an elephant). I help them.
  2. My (a grandmother, a grandfather, an aunt, an uncle and a cousin) live in a village. They have a nice farm. There are a lot of (a cow, a calf, a horse, a pig and a piglet) there. I like to play with (a rabbit). They are very funny.
  3. My best friend has three elder (a brother). They are (a student). They have a lot of (an interest). They like to play computer (a game), to see horror (a film), and to collect (a stamp) and toy (a car). I think their (a hobby) are very interesting.

Answers: 1. Sisters, twins, pencils, albums, houses, trees, puppies, kittens, ducks, chickens, dolls, cars, buses, trams, ships, elephants.

2. Grandmothers, grandfathers, aunts, uncles, cousins, cows, calves, horses, pigs, piglets, rabbits.

3. Brothers, students, interests, games, films, stamps, cars, hobbies.

Exercise 8. Напишите имена существительные в единственном числе.

Children, shelves, feet, desks, classes, buses, men, pencils, women, babies, tomatoes, potatoes, dresses, mice, teeth, sheep, puppies, fish, foxes, rabbits, boxes, geese, deer, bosses, salmon, animals.

Answers: chils, shelf, foot, calss, bus, man, pencil, woman, baby, tomato, potato, dress, mouse, tooth, sheep, puppy, fish, fox, rabbit, box, goose, deer, boss, salmon, animal.

Exercise 9. Образуйте множественное число существительных.

A post office, a postman, a postwoman, a kindergarten, a woodpecker, a dinner party, a gadfly, a dragonfly, a toothbrush, a workwoman, a father-in-law, a girfriend.

Answers: post offices, postmen, postwomen, kindergartens, woodpeckers, dinner parties, gadflies, dragonflies, toothbrushes, workwomen, fathers-in-law, girlfriends.

Exercise 10. Напишите имена существительные в единственном числе.

Sportsmen, sportswomen, gooseberries, strawberries, wood spirits, wolf-dogs, pencil boxes, classmates, sisters-in-law, brothers-in-law, blackboards.

Answers: sportsman, sportswoman, gooseberry, strawberry, wood spirit, wolf-dog, pencil box, classmate, sister-in-law, brother-in-law, blackboard.

WELL DONE!

Литература:

  1. Павличенко О.М. Английский язык. Грамматический практикум. II уровень. - 2-е изд., испр. и доп. - X.: Ранок, 2012. - 304 с.
  2. Голицынский Ю.Б. Грамматика: Сборник упражнений. - 5-е изд., - СПб: КАРО, 2005. - 544 с. - (Английский язык для школьников).

Образование множественного числа существительных в английском языке
Английские женские имена

Здесь вы можете бесплатно пройти аудиоурок 15. Множественное число существительных. Названия разных предприятий и учреждений.

Аудиофайл урока находится в нашей группе вконтакте>>>

Цель: Множественное число существительных. Названия разных предприятий и учреждений.

Conversation:

Martin: Who are these women?

Mayor: They are workers.

Martin: Where do they work?

Mayor: They work at the plastic factory.

Martin: What do they make?

Mayor: They make plastic bags.

Words and phrases:

bag/bags - сумка/сумки

battery/batteries - батарейка/ки

bottle/bottles - бутылка/бутылки

business/businesses - предприятие/тия

factory/factories - фабрика/фабрики

high school/high schools - средняя школа/лы

hospital/hospitals - больница/цы

newspaper/newspapers - газета/ты

road/roads - дорога/и

tire/tires - шина/ны, покрышка/ки

nurse/nurses - медсестра/медсестры

photographer/s - фотограф/фы

window/windows - окно/окна

windshield/windshields - ветровое стекло/ла автомобиля

worker/workers - рабочий/е

writer/writers - писатель/ли

Grammar Notes:

Сравните написание существительных в единственном и множественном числе. Множественное число образуется с помощью окончания -s . Обратите внимание на изменение написания слов battery, factory во множественном числе, а также слова business (см. выше).

Pronouns:

Adjectives:

many - многие

small - маленький, -ая, -ое

Adjectives (Nouns as Adjectives):

glass - стеклянный

plastic - пластический, пластичный, пластмассовый

Homework - Домашнее задание:

1. Прочитайте несколько раз вслух диалог в начале урока, выучите его и поупражняйтесь с другом.

2. Ответьте на следующие вопросы: 1. Where do you work?
2. What do you make?
3. Who are these women?
4. Where do they work?
5. What do your friends make?
6. Where do your friends work?

3. Переведите на английский язык и запишите в тетрадь следующие предложения:

1. Кто эти женщины? - Они рабочие.
2. Где они работают? - Они работают на фабрике.
3. Вы работаете в больнице? - Да.
4. Когда вы работаете?
5. Я работаю в понедельник, вторник и четверг.

§ 2. – Позвольте представиться : существительное . – Let me introduce myself: My name is Noun.

Потренируемся?

* R . Murphy units 68, 69, 78

Упражнение 1. Поставьте существительные в форму множественного числа

A man - men, a pin - pins, a fox - foxes, a woman - women, a passer-by – passers-by, a potato - potatoes, a half - halves, a child - children, a cactus - cacti, a room-mate – room-mates, an ox - oxen, a penny – pennies/pence, a forget-me-not – forget-me-nots, a sheep - sheep, a mouse - mice, a berry - berries, a merry-go-round – merry-go-rounds, a goose - geese, a mongoose - mongeese, a formula - formulae, a bacterium - bacteria, a criterion - criteria, a foot - feet, a fellow-worker – fellow-workers, a man-of-war – men-of war, a tooth - teeth, a valley - valleys, a leaf - leaves, a school inspector – school inspectors, a means - means, a vertebra - vertebrae, an axis - axes, a watch - watches, a commander-in chief – commanders-in chief, a boy-messenger – boys-messengers, a fireman - firemen, a series - series, a basis - bases, a phenomenon - phenomena, a stimulus - stimuli, a curriculum - curricula, a person – persons/people, a roof - roofs, a woman-driver – women-drivers, a species - species, a family - families, a man-servant – men-servants, a datum - data, a crisis - crises, a genius - genii, a face-lift face-lifts, a medium - media, a hypothesis - hypotheses, a fungus - fungi, a spoonful - spoonfuls, a boyfriend - boyfriends, a fruit – fruit/(different) fruits, a grown-up – grown-ups, an office-block – office-blocks, a workmate - workmates.

Упражнение 2. а) выберите правильные значения следующих пар существительных:

work произведение

a work работа

silence пауза

a silence X тишина

decision - решимость

a decision - решение

kindness - доброта

a kindness - доброе дело

favour услуга

a favour X милость

failure неудачник

a failure X провал

society - общество

a society - кружок

б) Объясните самостоятельно разницу между следующими парами существительных и составьте с ними свои предложения.

Air – an air: воздух – внешний вид, выражение лица; beauty – a beauty: красота - красавица; coffee – a coffee: кофе – чашка кофе; cloth – a cloth: полотно – скатерть; dinner – a dinner: обед – званый обед; fire – a fire: огонь – костер/камин/пожар; glass – a glass: стекло - стакан; light – a light: свет – огонек; nature – a nature: природа – характер; oak – an oak: дуб (древесина) – дуб (живое дерево); paper – a paper: бумага – газета; play – a play: игра – пьеса; rubber – a rubber: резина – ластик; ice – an ice: лед – льдинка, мороженое; stone – a stone: камень (материал) – камешек; study – a study: исследование, учеба – кабинет, студия; will – a will: воля – завещание

Упражнение 3. Как вы уже знаете, неопределенный артикль не употребляется с неисчисляемыми существительными. Вычеркните артикль там , где ему не место .

An apple, information, advice, a series, furniture, luck, a bus, news, a dollar, money, a hair, a job, travel, traffic, (a) success; equipment, a chance, a glass, a means, a spaceman, a time, an advertisement, an article, research, bread, grass, a lawn, sand, a fact, a trip, a dragonfly, progress.

Упражнение 4. С существительными во множественном числе неопределенный артикль тоже не работает. Уберите его там , где ему быть не положено .

A headquarters, fungi; a fireman; passers-by; a disadvantage, a tooth; geese; mice; a deer; a formula; criteria; a room-mate; cattle; a council; clothes; a need; a vertebra; police; a cactus; a water-melon; a child; oxen; a datum

Упражнение 5. Постройте предложения из данных словосочетаний по заданной модели. Не забудьте: исчисляемому существительному нужен артикль, а неисчисляемому – ни в коем случае.

E.G. What competent advice! – Какой компетентный совет !

What a good question! – Какой хороший вопрос !

Original advice; a great idea; a bad temper; -beautiful nature; -fashionable furniture; a big refrigerator; -modern equipment; an ancient fortress; -unexpected money; (a)great fortune (-удача/а- состояние); -wonderful music; a sentimental tune, -hitting news; a strange call; -good progress; a big success; -heavy traffic; a busy line; -miserable weather; a nasty day; -deep knowledge; an excellent certificate; - hard work; a pleasant job; - nice silk linen; a dirty linen towel

Упражнение 6. Дополните предложения глаголом to be в нужной форме ( is / are )

    The police are here doing their best.

    Who are those people?

    Clothes are no longer something one doesn’t discuss.

    My knowledge of German is very limited.

    The goods are from China.

    My family are early risers.

    According to modern standards my family is not big.

    All the furniture in this office is the latest design.

    These shorts are too long.

    This equipment is for camping.

    The council is responsible for looking after roads.

    Politics is a popular topic these days.

    The Government are of the opinion that money in the accounts is siphoned out of the country.

    The weather is fabulous in Italy in early autumn.

    Watch out! The stairs are dangerous.

    There is a hair on the dinner table.

    Your advice is very timely. Thank you.

    The news is too good to be true.

    My wages are a bit higher now.

    The outskirts of this town are shabby looking.

Упражнение 7. Переведите эти несложные предложения на английский язык. Обратите внимание на глагол-связку ( to be ) и артикли.

    Эти сведения очень важны для ведьмы (witch). This information is very important for the witch./ These data are…

    Эти советы очень полезны. This advice is very useful.

    Это принцесса. Ее волосы светлые и длинные. Это ведьма. Ее волосы седые и всклокоченные. This is a princess. Her hair is fair and long. This is a witch. Her hair is grey and spiky.

    Его одежда – в основном джинсы, свитера и майки. His clothes are mainly sweaters, jeans and T-shirts.

    Полиция уже здесь. The police are already here.

    Бильярд – любимая игра пиратов. Billiards is the pirates’ favourite game.

    Хорошие джинсы – дорогие. Good jeans are expensive.

    Упорный труд – ключ к успеху. Hard work is a key to success.

    Это творческая работа, однако знания здесь тоже очень важны. This is creative work but knowledge is also very important here.

    Осторожно, лестница очень крутая. Watch(look) put! The stairs are very steep.