ჰიჯაბი სკოლაში მომხრე და წინააღმდეგ. დასაშვებია თუ არა რუსულ სკოლებში ჰიჯაბის ტარება? რუსეთის ფედერაციის საგანმანათლებლო დაწესებულებებში რელიგიური ტანსაცმლის ტარების აკრძალვის შესახებ

რუსეთის უზენაესმა სასამართლომ ოთხშაბათს დაამტკიცა აკრძალვა მუსლიმი გოგონების სკოლებში თავსაბურავის ტარებაზე და არ დააკმაყოფილა შვიდი მშობლის საჩივარი მორდოვიიდან, იუწყება RBC.


ეს არ არის პირველი ასეთი საჩივარი, რომელიც აკრძალვით მთავრდება. რუსეთი მრავალკონფესიური ქვეყანაა და ამავდროულად საერო სახელმწიფოც. როგორ უზრუნველვყოთ თანაბარი უფლებები რუსეთის ყველა მოქალაქისთვის, და ამავდროულად არ დაირღვეს სხვადასხვა სარწმუნოების წარმომადგენელთა რელიგიური გრძნობები? ექსპერტებს ამ საკითხზე ერთსულოვანი აზრი არ აქვთ. ზოგი თვლის, რომ სეკულარულ სახელმწიფოში არჩევანის თავისუფლება უნდა იყოს. სხვები მიიჩნევენ, რომ რელიგიურობის გამოხატვის უფლება დაცული უნდა იყოს.

ეროვნული სტრატეგიის ინსტიტუტის პრეზიდენტი, პოლიტოლოგი და პუბლიცისტი მიხაილ რემიზოვი გადაწყვეტილებას „საჯარო სკოლებში ჰიჯაბის, როგორც რელიგიურობის სიმბოლოს გამორიცხვის შესახებ“ „აბსოლუტურად სწორი“ მიაჩნია.

„შეიძლება იყოს რელიგიური, მუსულმანური, ქრისტიანული სკოლები, მაგრამ საჯარო სახელმწიფო მუნიციპალურ სკოლებში, ისევე როგორც უნივერსიტეტებში, აკრძალვა აბსოლუტურად ლეგიტიმურია“, - განუცხადა რემიზოვმა Actual Comments-ს.

„დღეს სკოლებში ჰიჯაბისადმი დამოკიდებულებას იყენებენ სტუდენტების მშობლები ზოგ შემთხვევაში, ფაქტობრივად, რუსული სოციალური სისტემის სიძლიერის შესამოწმებლად და არის საკმაოდ შეგნებული და მიზანმიმართული პროვოკაციების თემა“, - მიიჩნევს ექსპერტი. „ამ ვითარებაში სახელმწიფომ უბრალოდ უნდა გამოავლინოს თანმიმდევრული პოზიცია და არ დაემორჩილოს ზეწოლას. არა მარტო სახელმწიფოს, არამედ საზოგადოებასაც“, - განაცხადა რემიზოვმა.

„ძირითადად, ისლამისტები ზუსტად იმდენ ადგილს დაიკავებენ, რამდენსაც საზოგადოება ტოვებს მათ. შესაბამისად, ასეთ საკითხებში შესაბამისობა აღიქმება, როგორც მწვანე შუქი შემდგომი გაფართოებისთვის“, - განაცხადა ექსპერტმა.

დიამეტრალურად საპირისპირო მოსაზრება აქვს რუსლან კამბიევს, სტავროპოლის ტერიტორიის მუფთის მრჩეველს, რუსეთის მუფთის საბჭოს ექსპერტს, ადამიანის უფლებათა ინსპექტორს სამოქალაქო კომიტეტში და ადამიანის უფლებათა კომისიაში ჩრდილოეთ კავკასიის ფედერალურ ოლქში. მისი თქმით, ეს გადაწყვეტილება ლახავს ისლამის ტრადიციებით აღზრდილი გოგონების რელიგიურ უფლებებს და თავსაბურავის ტარება 12 წლიდან მოეთხოვებათ.

”მე ახლახან ველაპარაკე სტავროპოლის ტერიტორიის მუფთს, ეს არის ჩვენი კონსოლიდირებული გადაწყვეტილება, რომ ჩვენ არ ვუჭერთ მხარს ამას”, - განუცხადა კამბიევმა Actual Comments-ს.

მუფთის საბჭოს ექსპერტმა აღნიშნა, რომ სტავროპოლის ტერიტორიის სულიერი ადმინისტრაცია და რუსეთის მუფთის საბჭო ერთობლივ მოთხოვნას რუსეთის პრეზიდენტ ვლადიმირ პუტინს წარუდგენენ.

”ზოგადად, ჩვენ შევეცდებით გავასაჩივროთ ეს გადაწყვეტილება,” - ხაზგასმით აღნიშნა კამბიევმა და გაიხსენა, რომ სასამართლომ გადახედა ყურანის ექსტრემისტულ ლიტერატურად კლასიფიკაციის გადაწყვეტილებას. "ვიმედოვნებთ, რომ ეს გადაწყვეტილება [სკოლაში ჰიჯაბის ტარების აკრძალვა - რედ.] გადაიხედება", - თქვა მუფტის მრჩეველმა.

გრიგოლ ღვთისმეტყველის ფონდის აღმასრულებელმა დირექტორმა ლეონიდ სევასტიანოვმა სკოლებში ჰიჯაბის ტარების პრობლემას შორს მიმავალი უწოდა: „საერო სახელმწიფოში სახელმწიფო არ აწესებს ნორმას ან მოდას ტანსაცმელზე. თავად ადამიანს აქვს უფლება აირჩიოს ჯინსი ჩაიცვას თუ ოფიციალური კოსტიუმი“.
„სხვა საქმეა, თუ სკოლას აქვს საყოველთაოდ მიღებული ჩაცმულობის კოდი, როგორც ეს იყო საბჭოთა დროს, როცა ყველა მოსწავლე სკოლის ფორმაში უნდა ყოფილიყო. ამ შემთხვევაში, სხვა კულტურული და რელიგიური ტრადიციების მიმდევრებმა, რომლებსაც სურთ ამ სკოლაში სწავლა, უნდა დაიცვან ეს ჩაცმულობის კოდი. მაგრამ სკოლებში მკაცრად რეგულირებული ფორმის არარსებობის პირობებში, გოგონების ნებისმიერი შეზღუდვა თავსაბურავის ტარებაზე არის მათი უფლებების დარღვევა სწორედ საერო სახელმწიფოს თვალსაზრისით, ”- აღნიშნა AC ექსპერტმა.

ლევ გუმილიოვის ცენტრის დირექტორმა პაველ ზარიფულინმა Actual Comments-თან ინტერვიუში ხაზგასმით აღნიშნა, რომ რუსეთში ენობრივი და ეროვნული მრავალფეროვნების პრობლემა ახლა განსაკუთრებით აქტუალურია.

თუმცა, ჰიჯაბებით, მან ურჩია გადაწყვიტოს უბრალოდ: ”ჩვენ უნდა შემოვიტანოთ თავსაბურავები, როგორც სავალდებულო ფორმა გოგონებისთვის - სკოლაში - როგორც ეკლესიაში.”

ექსპერტების აზრით, რუსეთში 8 მილიონამდე მუსლიმი ცხოვრობს, რომელთა უმეტესობა ცხოვრობს, მათ შორის ვოლგის რეგიონში. მხოლოდ მორდოვიაში არის 60 ტრადიციული თათრული სოფელი, სადაც გოგონებს ადრეული ასაკიდანვე ასწავლიან თავსაბურავის და შარფის ტარებას.

გასული წლის მაისში მორდოვიის მთავრობამ გამოსცა დადგენილება, რომელიც კრძალავს სკოლებს თავსაბურავს. მორდოვიის შვიდმა მცხოვრებმა ამ გადაწყვეტილების წინააღმდეგ საჩივარი უზენაეს სასამართლოში გასული წლის შემოდგომაზე შეიტანა. განმცხადებლებმა განაცხადეს, რომ მათ ქალიშვილებს სკოლებში ამცირებდნენ, ჰიჯაბი ჩამოართვეს და გაკვეთილებზე დასწრების უფლება არ მისცეს. ზოგიერთ მათგანს საშინაო განათლებაზე გადასვლა მოუწია, ზოგს კი სხვა სკოლებში.

მორდოვიის მთავრობის წარმომადგენელი საჩივრის დაკმაყოფილებას ეწინააღმდეგებოდა. მან აღნიშნა, რომ რუსეთი საერო სახელმწიფოა და სკოლებში თავსაბურავის ტარების აკრძალვა განპირობებულია იმით, რომ ყველა ბავშვი ადეკვატურად არ უკავშირდება რელიგიურობის გამოვლინებას სხვებში.

გუმილიოვის ცენტრი

ახალი სასწავლო წლის დაწყებასთან ერთად სკანდალები კვლავ ატყდა მოსწავლეთა უნიფორმის გამო.

საუბარია არა ერთ სასკოლო ფორმაზე, არამედ მუსლიმი ქალების მკაცრ ჩაცმულობაზე - ჰიჯაბზე. მეორე დღეს ორ კლასელს პირველ გაკვეთილზე არ შეუშვეს. დირექტორმა გოგონებს თავსაბურავის მოხსნა მოსთხოვა. რაზეც სკოლის მოსწავლეების მამა ძალიან აგრესიულად გამოეხმაურა.

Total.kz-ის კორესპონდენტებმა დეპუტატებს ჰკითხეს, რა ბედი ელის ყაზახეთის საგანმანათლებლო დაწესებულებებში ჰიჯაბს და არის თუ არა ეს საკითხი პარლამენტარების ახალ სესიაზე დღის წესრიგში.

აჰმედ მურადოვი, მაჯილის დეპუტატი

ყაზახეთში მუსლიმთა 80% ირჩევს იმას, რაც მათი რწმენით არის დაშვებული. ჰიჯაბი კი არაბული სამოსია, ორიგინალურ ყაზახებს არასოდეს ეცვათ. სპეციალურ რეგლამენტში ან კანონში გამოჩენა, რომელიც კრძალავს მათ ტარებას საზოგადოებრივ ადგილებში, არასწორია. თითოეულ სკოლას აქვს უფლება მიიღოს საკუთარი გადაწყვეტილება მოსწავლეთა გარეგნობასთან დაკავშირებით. მე ვფიქრობ, რომ სკოლის გოგოებზე მოკლე ქვედაკაბა ჰიჯაბზე უარესია.

თითოეულ სკოლას აქვს უფლება მიიღოს საკუთარი გადაწყვეტილება მოსწავლეთა გარეგნობასთან დაკავშირებით. ვფიქრობ, სკოლის გოგოებზე მოკლე ქვედაკაბა ჰიჯაბზე უარესია

არ არის საჭირო რაიმე დავა და პრობლემა რელიგიის, განსაკუთრებით ჰიჯაბის ირგვლივ. უპირველეს ყოვლისა, ჰიჯაბი გოგონას თავზე ფარავს. მაგრამ მაინც მთავარია არა გარეგნობა, არამედ ის, რაც ამ თავშია. ჩვენ გვაქვს დემოკრატიული ქვეყანა, თუ გინდათ - ჩაიცვით, მაგრამ არ დაარღვიოთ მიღებული ნორმები.

ჟამბილ ახმეტბეკოვი, მაჯილის დეპუტატი

ყაზახეთში ჰიჯაბის თემა არაერთხელ წამოიჭრა და მას უნდა მივუდგეთ მკაფიო გაგებით, რომ ყაზახეთი არ არის ისლამური ორიენტაციის ქვეყანა. და არ უნდა მივიღოთ იმ ქვეყნების გამოცდილება, რომლებიც სკოლებში ჰიჯაბის ტარებას უშვებს. ჩვენს ქვეყანაში არის ერთიანი სკოლის ფორმა, რომელიც განკუთვნილია ყველასთვის - მორწმუნე, ათეისტი, შავკანიანი და თეთრი. ღრმად მორწმუნე მშობლებმა უნდა გააცნობიერონ, რომ მათი შვილები სკოლაში მარტო არ დადიან, მათ გარდა კიდევ ბევრი ბავშვია, რომლებიც მათგან განსხვავებით იცავენ ზოგადად მიღებულ ნორმებს. ყაზახეთში არ არსებობს წერილობითი დოკუმენტი, რომელიც კრძალავს ან ნებას რთავს ჰიჯაბის ტარებას. და მე ვფიქრობ, რომ ეს არ დაგვჭირდება, რადგან ჩვენ ვართ საერო სახელმწიფო.

სვეტლანა რომანოვსკაია, მაჟილის საკანონმდებლო და სასამართლო და სამართლებრივი რეფორმის კომიტეტის წევრი

მახსოვს ჩემი ბავშვობა, ყველა უხვად არ ცხოვრობდა, ვიღაც უფრო მდიდარი იყო, ვიღაც ღარიბი. მაგრამ იყო ერთი ფორმა, რომელიც მორგებულია სამუშაო პროცესზე. ჩემი უმცროსი შვილი მესამე კლასშია. დიდი ძალისხმევა ვიხმარე მისთვის ფორმის პოვნაში. მე თვითონ არაფერი მაქვს საერთო იმაზე, ნორმალურია თუ არა სკოლის მოსწავლეების ჰიჯაბით სიარული. ვფიქრობ, თავისუფლება უნდა იყოს. და თუ პირველ კლასელ ბავშვებზეა საუბარი, რა თქმა უნდა, ინიციატივა ბავშვებისგან კი არა, მშობლებისგან მოდის. მაგრამ ასეთი საკითხი ჯერ არ განგვიხილავს, არავის წამოუყენებია და ეს მომენტი კანონით არსად არის დაფიქსირებული. კანონის მიხედვით კი ყველაფერი რაც არ არის აკრძალული ნებადართულია.

გალინა ბაიმახანოვა, მაჟილის დეპუტატი

სკოლა საერო დაწესებულებაა და მის კედლებში უნდა იყოს დაცული საერო წესები, მათ შორის ჩაცმულობის კოდი. არ შეიძლება ბავშვის გაგზავნა, მაგალითად, ნახევრად შიშველი. მაგრამ არის რელიგიური საგანმანათლებლო დაწესებულებები - იქ, გთხოვთ, შეგიძლიათ აჩვენოთ თქვენი რელიგიური კუთვნილება. თუ მშობლები ასე ღრმად მორწმუნეები არიან, დაე, ბავშვი მედრესეში გაგზავნონ. გარდა ამისა, ჰიჯაბის ტარება არის რელიგიური კუთვნილების ერთგვარი რეკლამა ბავშვებს შორის, რომლებსაც ჯერ კიდევ არ ესმით რელიგიის სირთულეები. ბავშვმა უნდა განსაზღვროს საკუთარი შეხედულებები რწმენის შესახებ მის ცხოვრებაში, მაგრამ არ დაექვემდებაროს ასეთ არაპირდაპირ გავლენას.

(ასევე_read_block)

ასევე მინდა აღვნიშნო, რომ ტანსაცმელი არის გარე მხარე. და ის, ვინც აგრძელებს გარკვეული ნივთების ტარებას, სჯერა ამ სიმბოლოების - მას აქვს არაღრმა რწმენა. ეს ის ადამიანები არიან, რომლებსაც, როგორც წესი, ამ ცხოვრებაში ადგილი ვერ უპოვიათ და დეტალებზე არიან ორიენტირებულნი.

რუსულ სკოლებში ჰიჯაბის თემა კვლავ საჯარო განხილვის ცენტრშია. მიზეზი განათლების მინისტრ ოლგა ვასილიევასა და ჩეჩნეთის ხელმძღვანელს რამზან კადიროვს შორის დაუსწრებელი დავა გახდა. ფორმალურად, ჩვენს სკოლებში აკრძალულია ნებისმიერი რელიგიური ატრიბუტი ტანსაცმელში, მაგრამ ფაქტობრივად, რიგ მუსლიმურ რეგიონებში ჰიჯაბი დიდი ხანია ლეგალიზებულია. ეს კარგია თუ ცუდი მთლიანად რუსეთისთვის?

მეორე დღეს ერთ-ერთმა სასამართლომ მასწავლებლებსა და მოსწავლეებს სკოლაში მუსლიმური თავსაბურავები - ჰიჯაბით სიარული კიდევ ერთხელ აუკრძალა. ამჯერად საქმე ეხებოდა მორდოვიის სოფელ ბელოზერიეს.

„ხელსახოცსაც შეუძლია გაგვაერთიანოს - თუ ჩვენ ვართ ძლიერი სულის ქვეყანა“

ეს არ არის პირველი ასეთი გადაწყვეტილება - ბოლო წლებში ფედერაციის სხვადასხვა რეგიონის სასამართლოებმა ასეთი აკრძალვები გამოსცეს და ისინი უზენაეს სასამართლოში გაასაჩივრეს. ამჯერად განათლების მინისტრს ოლგა ვასილიევას სთხოვეს კომენტარი გაეკეთებინა სიტუაციაზე და მან მხარი დაუჭირა მას და თქვა, რომ არ ფიქრობდა, რომ "ჭეშმარიტი მორწმუნეები ცდილობენ ხაზი გაუსვან თავიანთი დამოკიდებულება რწმენისადმი ატრიბუტით". მინისტრმა, რომელიც ცნობილია როგორც მართლმადიდებელი ქრისტიანი, აღნიშნა, რომ განათლება რუსეთში არის „სეკულარული“ და გაიხსენა უზენაესი სასამართლოს გადაწყვეტილება რამდენიმე წლის წინ, რომელმაც დაადასტურა, რომ ჰიჯაბის ადგილი არ იყო სკოლებში.

ვასილიევას სიტყვებმა რამზან კადიროვის პროვოცირება მოახდინა, რომელმაც დაწერა, რომ „თავსაბურავი არ არის ატრიბუტი, არამედ მუსლიმი ქალის ტანსაცმლის მნიშვნელოვანი ნაწილი“, ხოლო რუსეთში კონსტიტუცია „გარანტავს უფლებას აირჩიოს, ქონდეს და გაავრცელოს რელიგიური და სხვა მრწამსი და ქმედება. მათ შესაბამისად“. ამავდროულად, კადიროვმა აღნიშნა, რომ სკოლაში ჰიჯაბის ტარების საკითხი არ განიხილებოდა საკონსტიტუციო სასამართლოს მიერ (ვასილიევამ ინტერვიუში აერია უზენაესი და საკონსტიტუციო სასამართლოები) და ამიტომ, მათი თქმით, მინისტრი „პირად მსჯავრდება. მილიონობით მოქალაქეზე”:

„ჩემი სამი ქალიშვილი სკოლაში დადის, ატარებენ ჰიჯაბს, აქვთ შესანიშნავი შეფასება. ოლგა ვასილიევა ითხოვს მათ თავსაბურავის მოხსნას? გოგოები ამას არასოდეს გააკეთებენ. უნდა ავიყვანო ისინი სკოლიდან და წავიდე მათთან, რომ მოვძებნო ადგილი, სადაც გოგოებს ნებას მისცემს მუსლიმი იყვნენ?

დარწმუნებული ვარ, თავსაბურავის თემა სასკოლო რეალური პრობლემებისგან საზოგადოების ყურადღების გადასატანად არის გადაყრილი. ნარკომანია, სიმთვრალე, დანაშაული, მასწავლებლების სისტემატური ხელყოფა ბავშვების სექსუალურ ხელშეუხებლობაზე... აი, რა უნდა აწუხებდეს ყველას, ვინც ჰიჯაბს ებრძვის.

ერთი დღის შემდეგ, ჩეჩნეთის პარლამენტის სპიკერმა, მაგომედ დაუდოვმა განაცხადა, რომ რესპუბლიკა დაუყოვნებლივ წამოიწყებს კანონის შემუშავებას, რომლის თანახმადაც, ჩვენი სხვადასხვა ეროვნების ბავშვები, თუკი მათ სურთ, ატარებენ ჰიჯაბს, ჯვრებს და კიპაებს. სკოლები.” გასაგებია, რომ საუბარია რესპუბლიკურ დონეზე. მაგრამ აქაც არის პრობლემა - ახლა ფედერალურ დონეზე რეგულირდება, როგორ უნდა იყოს ჩაცმული მოსწავლეები და სკოლის სამოსის ერთ-ერთი ნიშანი მისი საერო ბუნებაა.

საზოგადოებრივი აზრი სკოლებში ჰიჯაბის წინააღმდეგია - როგორც ლევადა ცენტრის მიერ წელიწადნახევრის წინ ჩატარებული გამოკითხვა აჩვენებს, 74 პროცენტი ჰიჯაბს მიუღებლად მიიჩნევს, 18 პროცენტი კი მომხრეა - ანუ გასწორება უხეშად შეესაბამება აღმსარებლობას.

ჰიჯაბების შესახებ დისკუსია უკვე წლებია მიმდინარეობს და ამჯერად კრემლმა მასში მონაწილეობისგან თავის შეკავება გადაწყვიტა. დიმიტრი პესკოვმა მხოლოდ შეახსენა, რომ "არსებობდა ამ თემის მიახლოების სხვადასხვა ფორმატი":

„იყო სასამართლო ვარიანტებიც, სტავროპოლის მხარეში და მორდოვიაში - შემდეგ იყო უზენაესი სასამართლოს საკონსულტაციო გადაწყვეტილებები. არის სხვა არასამართლებრივი ვარიანტებიც. მაგრამ ახლა ჩვენ არ გვინდა გავხდეთ ამ საკითხის მხარე“.

მაგრამ ამავდროულად, ვლადიმერ პუტინის პოზიცია ამ თემაზე საყოველთაოდ ცნობილია – რამდენიმე წლის წინ ის სკოლაში ჰიჯაბზე საუბრობდა. ბოლოს იყო 2013 წლის გაზაფხულზე:

„ამაში კარგი არაფერია. რა თქმა უნდა, არის ეროვნული რესპუბლიკების თავისებურებები, მაგრამ ის, რაც თქვენ თქვით, არ არის ეროვნული თვისება, ეს არის რელიგიისადმი გარკვეული დამოკიდებულების დემონსტრირება... ასეთი ტრადიცია ჩვენს ქვეყანაში მუსულმანურ რეგიონებში არასოდეს ყოფილა“.

ამასთან, პუტინმა გაიხსენა, რომ ზოგიერთ მუსულმანურ სახელმწიფოშიც კი (მაგალითად, ყოფილი სსრკ-ს რესპუბლიკებში) სკოლაში ჰიჯაბის ტარება კანონით აკრძალულია.

ზოგადად, პუტინის მიდგომას ახასიათებს მისი კიდევ ერთი განცხადება ამ თემაზე:

„ადამიანის რელიგიურ გრძნობებს ყოველთვის დიდი პატივისცემით უნდა მოეპყრო. ეს უნდა გამოიხატოს სახელმწიფოს საქმიანობაში, ნიუანსებში, ყველაფერში. მეორეც, ჩვენ გვაქვს საერო სახელმწიფო და სწორედ აქედან უნდა ვიმოქმედოთ...

ჩვენ გვაქვს მრავალკონფესიური სახელმწიფო, მაგრამ არსებობს ზოგადი სეკულარული სახელმწიფოს გარკვეული წესები, ჩვენი ეკლესია გამოყოფილია სახელმწიფოსგან... თუ ყველა თანასწორი არ არის და არ ავლენს ჩვენი სახელმწიფოს სეკულარიზმს, ყველა დანარჩენი, წარმომადგენლები. ყველა სხვა ტრადიციული რელიგიისგან, ასე თუ ისე, უახლოეს მომავალში თავს არახელსაყრელად იგრძნობს“.

ანუ, თუ მოქალაქეთა ერთ ჯგუფს რელიგიურ ნიადაგზე გამორჩევის საშუალებას მივცემთ, სხვები მალე აჯანყდებიან. და ეს ასეა - თუ გადავხედავთ ევროპულ გამოცდილებას, რომელიც ჩვენს თვალწინ გვაქვს. იქ ჰიჯაბისთვის ბრძოლამ დიდი ხანია პოლიტიკური ელფერი მიიღო. ბევრი ვარაუდობს, რომ ევროპულ სკოლებში ჰიჯაბის დაშვება იქნება პირველი ნაბიჯი ძველი სამყაროს შარიათის ნორმების მიხედვით ცხოვრებაზე გადასვლისკენ. მაგრამ სწორედ აქ იწყება ყველაზე მნიშვნელოვანი განსხვავებები რუსეთსა და ევროპას შორის.

ევროპისგან განსხვავებით, ჩვენი ტრადიციული ღირებულებები არ არის დაქვეითებული - ქრისტიანობა არ კვდება, არამედ აღორძინდება და სხვა რელიგიები არ არიან კრიზისში. და მუსლიმები ჩვენს ქვეყანაში არ არიან ახალმოსახლეები, არამედ ქვეყნის რეგიონების ნაწილის მკვიდრი მოსახლეობა. და ეს არის ძალიან მნიშვნელოვანი განსხვავება, მით უმეტეს, თუ ჩვენ არ მივყვებით ევროპულ გზას, არამედ საკუთარ გზას. და ამიტომ, ის, რაც ევროპისთვის მიუღებელი ან საშიშია, შეიძლება ჩვენთვის კარგად გამოგვადგება.

მუსულმანური აღორძინება, რომელიც ვლინდება, სხვა საკითხებთან ერთად, ჰიჯაბის ტარებაში - და ეს სულაც არ არის კონცხი, რომელიც ფარავს ქალის როგორც ფიგურას, ასევე მთელ სახეს და მხოლოდ თვალებს ტოვებს ღია, ეს მხოლოდ მასზე შარფია. ხელმძღვანელი - რუსეთისთვის აბსოლუტურად არ არის საშიში, თუ სამი პირობა დაკმაყოფილდება.

Პირველი. ეს მისაღებია იმ რეგიონებში, სადაც ისტორიულად მუსლიმები ცხოვრობენ. და მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ ისინი თავად თვლიან, რომ ჰიჯაბი შესაფერისია მათი ტრადიციისთვის, შესაფერისი მათი შვილებისთვის, მაშინ ადგილობრივ პარლამენტებს აქვთ უფლება დაადგინონ სასკოლო ფორმის ვერსია, მათ შორის გოგონების თავსაბურავი. თავსაბურავის მთელი შიში საერთოდ არ არის დაკავშირებული ისლამის, როგორც ასეთის, უარყოფასთან. იგივე რეაქციას იწვევს აქა-იქ წვერები. თუ დაღესტანში ებრძვიან „წვეროსანებს“, ეს იმიტომ კი არ არის, რომ ძალიან უყვართ გაპარსვა, არამედ იმიტომ, რომ ჩვენს ჩრდილოეთ კავკასიაში გარედან შემოტანილი ისლამის ვაჰაბისტური ვერსია მართლაც ხშირად ასოცირდება შეიარაღებულ ტერორისტებთან და სეპარატისტულ მიწისქვეშეთში.

მეორე. რუსეთის და რუსეთის არაისლამურ რეგიონებში მუსლიმ ქალებს შეუძლიათ სკოლაში ჰიჯაბით სიარული - მაგრამ მხოლოდ კერძო, არასახელმწიფო სკოლებში.

მესამე. რუსეთი მიიწევს რელიგიური და ეროვნული ჩვეულებებისა და ცხოვრების წესის უფრო მეტად გათვალისწინებისკენ, არა მხოლოდ მასში მცხოვრები ყველა ხალხის, არამედ, პირველ რიგში, სახელმწიფოს შემქმნელი რუსი ხალხის მიმართ. ეს არ ნიშნავს იმას, რომ მართლმადიდებლობა დაეკისრება ათეისტებს ან წარმართებს - მაგრამ ჩვენი სახელმწიფო და საზოგადოება უფრო და უფრო შეესაბამება რუსი ხალხის იდეებს სამართლიანობის, წესრიგის, ღირსების, შრომის, სოლიდარობისა და საერთო საქმის შესახებ. და ეს მიმოწერა უფრო და უფრო შესამჩნევი იქნება ყველგან - სკოლაში, ქალაქის ქუჩებში, ტელეეკრანებზე.

ეს არის მთავარი - თუ ჩვენ ვართ ძლიერი ქვეყანა და პირველ რიგში სულითა და რწმენით, მაშინ ჩვენი შინაგანი მრავალფეროვნება მხოლოდ სარგებელს მოგვიტანს. ჩვენი ბუდისტური კალმიკია და ტუვა, ჩვენი მუსულმანური დაღესტანი და ჩეჩნეთი გააძლიერებენ ჩვენს საერთო დიდ რუსეთს. სრული, ასი პროცენტით, მათი ყველა მაცხოვრებლის მიერ იმ მარტივი ფაქტის აღიარებით, რომ ჩვენი საერო და მრავალეროვნული სახელმწიფო შეიქმნა რუსი ხალხის მიერ, გამონაკლისის გარეშე მართლმადიდებლური, თუ არა ფორმით, მაშინ არსებითად, შინაარსით, მათი წინაპრების მიხედვით. და ისტორიული მეხსიერება.

ასე რომ, ცხვირსახოცსაც შეუძლია ჩვენი გაერთიანება. ბოლოს და ბოლოს, რამდენიმე ათეული წლის წინ, რუსი ქალების აბსოლუტური უმრავლესობა არ ტოვებდა სახლს თავაფარებული და მართლმადიდებლები ტაძარში ახლაც შედიან მხოლოდ შარფის ან ქუდის ქვეშ ამოღებული თმებით. დიახ, თავსაბურავის გარეშეც - თუ ჩვენ გვაქვს საერთო ან ახლო ოჯახური, ისტორიული და მორალური ღირებულებები, მაშინ აუცილებლად მოვაგვარებთ ჰიჯაბის საკითხს ისე, რომ ჩვენს პატარა სამშობლოში და მთლიანად რუსეთში არავინ იგრძნოს თავს არახელსაყრელად.

ჩვენი თანამემამულეების აბსოლუტურმა უმრავლესობამ (74%) უპასუხა "არა" Levada Center-ის კითხვას: "დასაშვებია თუ არა სასწავლო დაწესებულებებში ჰიჯაბით დასწრება?" იუწყება Regions.ru.

36% "საკმაოდ არ ეთანხმება" და 38% "აუცილებლად არ ეთანხმება". მხოლოდ 18%-ს არ მიაჩნია საჭიროდ მუსლიმი გოგონების ამ ფორმით მოსვლის აკრძალვა და ყოველი მეხუთე (9%) ამ საკითხზე აზრი არ აქვს.

მოსკოველები საგანმანათლებლო დაწესებულებებში ჰიჯაბის წინააღმდეგ ყველაზე მკვეთრი არიან: ამის წინააღმდეგ გამოვიდა დედაქალაქის მაცხოვრებლების 91%. გარდა ამისა, უფრო ხშირად, ვიდრე საშუალო "წინააღმდეგ" არიან ხანდაზმული ადამიანები.

გაითვალისწინეთ, რომ ჰიჯაბი არ არის ფარდა, რომელიც ფარავს სახეს, არამედ შარფი, რომელიც ფარავს თმას. ასევე გავიხსენებთ, რომ დაახლოებით 1960-იანი წლების დასაწყისამდე. ევროპასა და რუსეთში ყველა ქალს ეცვა თავსაბურავი (ქუდი ან შარფი) საჯაროდ: ამას მოითხოვდა წესიერების ნორმები. მართალია, ახლა ეს ნორმა მივიწყებულია: ეკლესიურად მართლმადიდებელი ქალებიც კი ყველაზე ხშირად თავს მხოლოდ ეკლესიაში იფარებენ.

”თქვენი აზრით, რა ხსნის საგანმანათლებლო დაწესებულებებში მუსლიმური ტანსაცმლის ასეთ მტკიცე უარყოფას? ნებას მისცემდი სკოლის მოსწავლეებს თავსაბურავებით იარონ, თუ ეს შენზე იყო დამოკიდებული? - ასეთი კითხვებით Regions.ru-ს კორესპონდენტი სასულიერო პირებს მიუბრუნდა.

„საუბარია ძირითადად უმაღლეს სასწავლებლებზე, რადგან შესაძლებელია წარმოვიდგინოთ ცალკე ისლამური, მართლმადიდებლური, ებრაული სკოლა და ასეთია მოსკოვში. იქ ტანსაცმლის გარკვეული ფორმაა მიღებული, უბრალოდ თავსაბურავს ატარებენ და ეს არანაირ კითხვას არ ბადებს. უმაღლესი განათლება ჩამოყალიბდა მკაცრი კონფესიური ორიენტაციის ფარგლებში. ძირითადად, ეს იყო ეკლესიის დაქვემდებარებული უნივერსიტეტები, უნივერსიტეტებში მთავარი საგანი იყო თეოლოგია. ისინი ქრისტიანზე ორიენტირებული იყვნენ. მაშასადამე, შეჯახება ასეთია: ერთმანეთს ეჯახება ორი ძლიერი ტრადიცია – უმაღლესი განათლების სისტემის შემქმნელები და კიდევ ერთი კონფესიური ორიენტაცია. მეჩვენება, რომ სწორედ ამის გაგებით არის საჭირო პრინციპების ჩამოყალიბება: უმაღლესი განათლება ახლა საეროა, ისინი უნივერსიტეტებში მიიღებენ არა კონფესიურ საფუძველზე, არამედ ისტორიული ტრადიცია ეკუთვნის ქრისტიანულ კონფესიას. რა თქმა უნდა, ირანში ან სხვაგან სხვაგვარად იქნება, მაგრამ რუსეთში და ევროპაში ზუსტად იგივეა. აუცილებელია უკვე დამკვიდრებული საერო ნორმების დაცვა. გასაგებია, რომ ჩვენ მართლმადიდებლებსაც გვინდა, რომ ქალებმა ჩაიცვათ თავსაბურავი და არა მარტო ეკლესიაში, მაგრამ ამას არც მოვითხოვთ. ასე რომ, არც არის საჭირო სხვებისგან ამის მოთხოვნა. უფრო მეტიც, ჰიჯაბი არ არის მხოლოდ შარფი, არამედ ტანსაცმლის ელემენტი, რომელიც ასახავს კონფესიურ კუთვნილებას“, - განაცხადა მღვდელმა.

„რაც შეეხება სკოლებს, არის რეგიონული კრიტერიუმი. ნათელია, რომ ჩვენს რიაზანის რეგიონში, ისევე როგორც რუსეთის მთელ ცენტრალურ ნაწილში, სადაც დომინირებს მართლმადიდებლური საზოგადოება, უნდა არსებობდეს ტოლერანტობისა და ჩვენი ტრადიციების ურთიერთპატივისცემის პრინციპები. ისევე, როგორც თათარსტანში ჩასვლის შემთხვევაში, პატივი უნდა ვცეთ ადგილობრივ ტრადიციებს. მათ აქვთ თავსაბურავის ტარების უფლება და შესაძლებლობა, საზოგადოებრივი თავშეყრის ადგილებში მართლმადიდებლური ხატები უადგილო იქნება. ზოგადად, თავსაბურავის ტარების პრობლემა უფრო შორს არის, ეს სსრკ-ს დროიდან გრძელდება, რადგან განათლების სამინისტრო მოქმედებს საბჭოთა გზით, თრგუნავს ყველა აღმსარებლობას, გარდა ათეიზმისა“, - დაასკვნა ფრ. სერგიუსი.

დეკანოზმა ანდრეი სპირიდონოვმა, წმინდა ღვთისმშობლის ხარების ეკლესიების სასულიერო პირმა პეტროვსკის პარკში და ვორონეჟის წმინდა მიტროფანე ხუტორსკაიაზე მოსკოვში, აღნიშნა, რომ „ჰიჯაბი ჯერ კიდევ არ არის მხოლოდ შარფი, არამედ ზუსტად ტანსაცმლის ნაჭერი, რომელიც დეკლარაციულად გამოიყურება. ჩვენს თანამედროვეებს გარკვეულ რელიგიურ კუთვნილებასთან დაკავშირებით“.

„უფრო მეტიც, ისლამს ბევრი ჩვენი საერო თანამემამულე განიხილავს, როგორც აგრესიულ ან თუნდაც ტერორისტულ ზრახვებთან ასოცირებულ რაღაცას. მართლაც, ეს ყოველთვის პირდაპირ არ არის დაკავშირებული ისლამთან მის სუფთა სახით და ჩვენ ვიცით ისლამური სექტანტური კულტურის სახეობები. ხშირად ეს არ არის რელიგიური კუთვნილების ნეიტრალური აღნიშვნა, არამედ უფრო აგრესიული. მიუხედავად იმისა, რომ თავსაბურავია, ყველას აქვს უფლება ატაროს ჰიჯაბი საჯარო ადგილას. ასე რომ, აქ არის წინააღმდეგობა. ერთის მხრივ, გამავალი საფრთხის განცდა და მეორე მხრივ, გარკვეული ზოგადი ჩაცმულობის კოდი, რომელიც მოითხოვს ყველას ერთნაირობას და ესეც იძულებაა. ჩვენ არ გვაქვს ერთიანი იდეოლოგიური ერთობა, იმის გაგება, თუ რა არის ტანსაცმლისა და ქცევის ნორმა თანამედროვე საერო საზოგადოებაში. ჩვენ არ გვაქვს საერთო მნიშვნელი, აბსოლუტური მოთხოვნა, ვინ როგორ უნდა იყოს ჩაცმული, ამიტომ არის ასეთი წინააღმდეგობები, უთანხმოება და შიში“, - ხაზგასმით აღნიშნა მღვდელმა.

დეკანოზმა მიხეილ დუდკომ, გაზეთ Pravoslavnaya Moskva-ს მთავარმა რედაქტორმა, თქვა, რომ პირადად ცუდს ვერაფერს ხედავს იმაში, რომ ადამიანები რელიგიური ტანსაცმლის უპირატესობებს მიჰყვებიან.

„ზოგიერთ ევროპულ ქვეყანაში საგანმანათლებლო დაწესებულებებში ჰიჯაბის ტარება აკრძალულია, ზოგიერთში კი არა. ვფიქრობ, მოსკოველთა და სხვა რუსების პროტესტი, უპირველეს ყოვლისა, გამოწვეულია იმით, რომ ხალხი მათ აღიქვამს არა მხოლოდ როგორც რელიგიურ სამოსს, არამედ როგორც ვიზიტორების სურვილის დემონსტრირებას, დაამყარონ საკუთარი წესები ჩვენს ქვეყანაში. თუ ეს რელიგიური სიახლეები ჩაცმულობასა და ქცევაში დაფუძნებულია ზუსტად ახლის მოტანის სურვილზე, ან გამოწვეულია უკვე არსებულის წინააღმდეგ პროტესტით, მეჩვენება, რომ ჰიჯაბის ტარება არ უნდა მოხდეს. ამ ყველაფრის შედეგები შეიძლება არასასურველი იყოს. თუ ეს რელიგიური დაწესებულებაა, წინააღმდეგი არ ვარ, თუმცა აქაც ზომიერება უნდა იყოს, რადგან ამ გზით შეიძლება ბურკას ტარებამდეც მიაღწიო. თუმცა საინტერესოა, რამ გამოიწვია საგანმანათლებლო დაწესებულებებში ჰიჯაბის ტარების უეცარი სურვილი? ადრე, საბჭოთა პერიოდში, ასე არ იყო მუსლიმურ რესპუბლიკებში, რაც ნიშნავს, რომ ახლა ეს აშკარა სიახლეა იმ გოგონების მშობლებისთვისაც კი, რომლებიც ასე დადიან სკოლაში. მეჩვენება, რომ მეტი გამოკვლევაა საჭირო იმის თაობაზე, თუ რატომ დაიწყეს ასეთი ტანსაცმლის ტარება. დაე, იმუშაონ სოციოლოგებმა, ისტორიკოსებმა და სხვა სპეციალისტებმა და მაშინ იქნება შესაძლებელი გადაწყვეტილების მიღება. მაიკლ.

დეკანოზი ალექსანდრე ილიაშენკო, ნოვოსლობოდსკაიას ყოფილი მწუხარების მონასტრის ყოვლადმოწყალე მაცხოვრის ეკლესიის რექტორი, თვლის, რომ „კითხვის ასეთი ფორმულირება არ არის გამოწვეული სერიოზული ცხოვრებისეული გარემოებებით ან წინააღმდეგობებით - ეს უფრო პროვოკაციული ხასიათისაა. ."

„თითქმის ნებისმიერ რელიგიურ ტრადიციაში, სასკოლო ასაკის პატარა გოგონებსა და გოგონებს არ მოეთხოვებათ ტაძრის გარეთ თავის დაფარვა. ამიტომ, პრობლემა, ჩემი აზრით, შორს არის. ეს ის შემთხვევაა, როცა ყურადღება რაღაცაზეა მიმართული, რათა არა პრობლემა გადაჭრას, არამედ შექმნას. არა მგონია, ხალხმა ასეთი პასუხი გასცეს ბოლო მოვლენების ფონზე: ლევადა ცენტრი წინასწარ ამზადებს გამოკითხვებს, ეს სერიოზული ორგანიზაციაა. და ეს გამოკითხვა დიდი ალბათობით მომზადდა ISIS-თან დაკავშირებული ტრაგედიების დადგომამდე. დიახ, და თავად ISIS-ის გამოჩენა, ფაქტობრივად, პროვოცირებული იყო - მათ მუსლიმური ქვეყნების მიმართ გაუმართლებელი აგრესია გამოავლინეს და ასეთი რეაქციაც მიიღეს. ნუ გამოიჩენთ აგრესიას და არანაირი რეაქცია არ იქნება“, - დაასკვნა მან.

დეკანოზმა ალექსი კულბერგმა, ეკატერინბურგის დიდი ოქროპირის ეკლესიის რექტორმა, ეკატერინბურგის ეპარქიის რელიგიური განათლებისა და კატეხიზის განყოფილების ხელმძღვანელმა, თქვა, რომ როდესაც ის სკოლაში სწავლობდა, გოგონებს ხანდახან ატარებდნენ თავსაბურავს - მაგალითად, როდესაც მათ სურდათ ცუდი დამალვა. თმის შეჭრა, ან თავის ტილების შემდეგ.

„მაგრამ მაინც არის განსხვავება თავსაბურავსა და ჰიჯაბს შორის. ახლა ჰიჯაბი, უპირველეს ყოვლისა, ასოცირდება იმ ქმედებებთან, რომლებსაც „განადიდებდნენ“ თავი მუსულმანური ძმები, ISIS, ტერორისტები და ა.შ. გთხოვთ გაითვალისწინოთ: საჯარო ადგილებში დაკიდებულ ბროშურებზე პოტენციური ტერორისტი წარმოდგენილია როგორც ჰიჯაბით შემოსილი მამაკაცი. და ასეთი ბროშურები უფრო მეტია მეტროპოლიტებში, ვიდრე პროვინციებში. შედეგად, ჩვენს თანამემამულეებს აქვთ ასოციაცია: ჰიჯაბი ტერორისტია. სამწუხაროდ არა უსაფუძვლო. აქედან მოდის ნეგატიური დამოკიდებულება ჰიჯაბის ტარების მიმართ. როგორც ადამიანი, მსურს პატივი ვცე სხვადასხვა კონფესიისა და რელიგიური ჯგუფის წარმომადგენელთა ტრადიციებს, მაგრამ ვშიშობ, რომ ჰიჯაბის ტარების ნებართვის შემდეგ დადგება საკითხი მრავალცოლიანობის ლეგალიზაციისა და ბუდისტური რელიგიური სამოსის ტარების შესაძლებლობის შესახებ. . ვფიქრობ, რომ არატრადიციული რელიგიური ასოციაციებიც, რომლებსაც სურთ თავიანთი არატრადიციული რელიგიური სამოსის ჩაცმაც, "გაიწევენ". ამიტომ უმჯობესია საერო სამოსი ჩაიცვათ. ასე რომ, პროვოკაციებისა და ჩვენი საგანმანათლებლო დაწესებულებების ფუნდამენტების შესუსტების მიზეზი ნაკლები იქნება“, - მიიჩნევს მღვდელი.

მღვდელმა ანდრეი მიხალევმა, ქალაქ ორელის წმინდა სამების ეკლესიის რექტორმა, ეკლესიასა და საზოგადოებას შორის ურთიერთობის ეპარქიის განყოფილების ხელმძღვანელმა, ორიოლის მიტროპოლიის კომისიის ხელმძღვანელმა ოჯახურ საკითხებზე, აღნიშნა, რომ ცუდი არაფერია, თუ ქალია. თავმდაბლობის ნიშნად თავს იფარებს.

”მაგრამ მოსკოველთა და სხვა რუსების რეაქცია ჩემთვის გასაგებია: ჩვენ სხვა კულტურის წარმომადგენლები ვართ და ბევრისთვის განსხვავებული ტრადიციის დემონსტრირება იწვევს უარყოფას. არის ორი კულტურის შეჯახება. გარდა ამისა, ბევრი, გაუგებრად, თანაბარ ნიშანს აყენებს ტრადიციულ და რადიკალურ ისლამს შორის. უახლესი მოვლენები კი ბევრ ადამიანს შეშფოთებას იწვევს. ჰიჯაბი ასევე ასოცირდება რადიკალურ ისლამთან. კონფლიქტების თავიდან აცილების მიზნით, ალბათ ჯობია ჰიჯაბის ტარება მუსლიმი ქალებმა ისწავლონ სპეციალიზებულ კლასებში ან რელიგიურ სკოლაში. ვფიქრობ, ჩვენ უნდა ვიპოვოთ კომპრომისი. არ უნდა წახვიდეთ კონფლიქტში, რათა მოიგოთ თავსაბურავი სიარულის უფლება. გარდა ამისა, ბევრი მუსლიმანი მდიდარი ადამიანია და მათთვის რთული არ იქნება ისლამური სკოლის გახსნა. არის მართლმადიდებლური სკოლები - კარგი, იყოს ისლამური. ძნელი არ არის ისეთი გამოსავლის პოვნა, რომელიც ყველას მოერგება, თუ არის სურვილი“, - დაასკვნა ფრ. ანდრეი.

მღვდელმა დიმიტრი ლინმა, წმინდა ნიკოლოზის სამ მთაზე მდებარე ეკლესიის სასულიერო პირმა, თქვა, რომ მისთვის ძნელია განსჯა, თუ რატომ ეწინააღმდეგებოდნენ ადამიანები ასე კატეგორიულად ჰიჯაბის ტარებას, მაგრამ გამოხატა თავისი აზრი.

„სკოლები გარკვეულ მოთხოვნებს უყენებენ მოსწავლეს. ისინი ასწავლიან მას და თანაბარ ნიშანს აყენებენ ყველა სტუდენტს შორის, განურჩევლად მათი ეროვნებისა, რელიგიისა თუ მშობლების შემოსავლის დონისა. მეჩვენება, რომ ეს არის ძალიან მნიშვნელოვანი პრინციპი, რომელიც ყოველთვის აცხადებდნენ სკოლაში. ვინც არ უნდა იყოთ - მდიდარი ვაჭრის შვილი, არისტოკრატი (თუ, რა თქმა უნდა, მათი შვილები გაკვეთილებს არ ესწრებოდნენ ყველასთან თანაბარი პრინციპით), თუ უბრალო ოჯახიდან, მაინც უნდა დაიცვან ტანსაცმლის გარკვეული ფორმა. მე მომხრე ვარ, რომ ეს პრინციპი იყოს დაცული სკოლაში და ბავშვები არ შეეჯიბრონ, ვის აქვს უფრო ძვირი ან მოდური ტანსაცმელი - ეს ძალიან ანგრევს ბავშვის ფსიქიკას და იწვევს არაჯანსაღ ურთიერთობებს ბავშვთა გუნდში. ვფიქრობ, იგივე პრინციპი უნდა იყოს მხედველობაში ჰიჯაბთან დაკავშირებით. საჭიროა გარკვეული ნორმები, მაგალითად, სკოლის ფორმა, რომელიც ყველა ბავშვმა უნდა ატაროს. ამიტომ ჰიჯაბის ტარება, ჩემი აზრით, სკოლაში არასასურველია“, - განაგრძო მან.

”ხშირად ადამიანები, რომლებიც გამოდიან უკიდურესად ლიბერალური ან ანტიეკლესიური პოზიციებით, ამბობენ: ”მაშინ არც ჯვრების ტარება გჭირდებათ”. დიახ, თუ ბავშვი ატარებს ჯვარს ორნამენტად, ამის დემონსტრირება, ეს ასევე არასწორია. გულმკერდის ჯვარი უნდა იყოს დამალული ტანსაცმლის ქვეშ. მიუხედავად ამისა, ჯერ კიდევ შეუძლებელია ქრისტიანული ჯვრის შედარება ტანსაცმელთან, თუ ის შესამჩნევად ცვლის მის ტარების გარეგნობას. მაგრამ მცირე ნიშნები, რომლებიც არ გამოირჩევა საგანმანათლებლო დაწესებულებებში მიღებული ზოგადი ფორმისგან, საკმაოდ მისაღებია. არავითარ შემთხვევაში არ უნდა აიკრძალოს მუსლიმური ატრიბუტები, მაგრამ მაინც ჰიჯაბი სხვა რამეა. ეს არ არის მხოლოდ რელიგიისადმი კუთვნილების სიმბოლო, მას აქვს გარკვეული სემანტიკური დატვირთვა. ვფიქრობ, ეს, უპირველეს ყოვლისა, არის ერთგვარი ხელყოფა და დემონსტრირება ქალის მეორეხარისხოვან როლზე საზოგადოებაში, მისი ქმრის, ღმერთისადმი მორჩილების ნიშანი... და ჰიჯაბი ზედმეტად ეწინააღმდეგება სხვა სტუდენტების გარეგნობას. . ვფიქრობ, ეს არის ის, რაც საფუძვლად უდევს საზოგადოებაში ჰიჯაბის მკვეთრ უარყოფას. რომ აღარაფერი ვთქვათ იმ ფაქტზე, რომ ისლამის მრავალი ატრიბუტი ასოცირდება თანამედროვე ტერორისტებთან, ISIS-თან - ვფიქრობ, ეს ასევე გავლენას ახდენს იმ ადამიანების განწყობაზე, რომლებიც ასე კატეგორიულად უარყოფდნენ ჰიჯაბის ტარების შესაძლებლობას, ”- დაასკვნა მღვდელმა.

მღვდელი პეტრე კოლომეიცევი, მართლმადიდებლური ინსტიტუტის ფსიქოლოგიის ფაკულტეტის დეკანი წმ. რუსეთის მართლმადიდებლური უნივერსიტეტის იოანე ღვთისმეტყველმა აღნიშნა: „ალბათ ცუდია, როცა თეატრში ჯინსებითა და სპორტულებით მოდიან და არა კოსტუმებითა და საღამოს კაბებით. ტაძრის ტანსაცმელი კი იქ წასვლისას უნდა ჩაიცვათ. სკოლაში კი, მეჩვენება, რომ ყველა მოსწავლე ისე უნდა ჩაიცვას, როგორც უმეტესობამ. განსხვავება აჩვენებს უთანასწორობას“.

„ისინი ამბობენ, რომ მუსლიმი ქალები სხვანაირად არ უნდა იარონ. Რატომაც არა? ისინი არ არიან ადამიანები, არა? თურქეთში ვიყავი და იქ ვნახე მუსლიმი ქალები, რომლებიც დადიან შორტებით, პირსინგებით და ტატუებით - ნორმალური მუსლიმი გოგოები. მეჩეთში კი ისე იცვამენ, როგორც ამას მათი ტრადიცია მოითხოვს. ზოგადად, მეჩვენება, რომ საუდის არაბეთიდან არის რაღაც ვიზუალური პროპაგანდა. მაგალითად, თათრული ეროვნული სამოსი ყოველთვის ტრადიციული იყო. მაგრამ არა, ახლა საუდელები ამბობენ: „ჩაიცვი ისე, როგორც საუდის არაბეთში უნდა, მაგრამ ადრე ჩაცმული ცუდია“. ის ანადგურებს სტრუქტურებს. და მეჩვენება, რომ სკოლებში უთანასწორობის გამოსახატავად ჰიჯაბს იცვამენ, სხვა სკოლის მოსწავლეებისგან განცალკევებით, სასწრაფოდ რომ განაცხადონ: „ჩვენ შენნაირი არ ვართ“. ზოგადად, ცუდი წარმოდგენა მაქვს იმაზე, თუ როგორ დავუძახო ჰიჯაბით გოგონას დაფაზე, ვკითხო გაკვეთილი და მით უმეტეს, რომ ცუდად ისწავლა. ეს ჰგავს ორკესტრის ორმოდან ფრაკში გამოძახებულ კაცს და სცენაზე მოქმედების დროს მასთან დიალოგის დაწყებას. ისინი, ვინც ჰიჯაბს ატარებენ, აღვიძებენ კონკრეტული რელიგიური ტრადიციის ან კარნავალის განცდას - ზოგისთვის“, - განაგრძო მან.

„ზოგადად, მომწონს სკოლის ფორმა. შარშან ვიპოვე, როცა შემოიტანეს ახალი, ლურჯი. მე ვფიქრობდი, რომ ეს იყო შესანიშნავი და დემოკრატიული. მე ძალიან მომეწონა იგი. კარგი ფორმა იყო, არ ვიცი რატომ გააუქმეს. ახლა ჰიჯაბი ჩავიცვათ, არა? -მგონი არასწორია. მე მესმის, თუ, მაგალითად, ბერი მოსკოვში ჩავიდა რაიმე დავალებით და ამაყად დადის ქუჩაში მონაზვნური სამოსით. მაგრამ ჩვენ მას თეატრში არ ვნახავთ და ალბათ არც სკოლაში ასწავლიან. მეჩვენება, რომ ჩვენ უნდა ვეცადოთ, რომ ბავშვები თავად გრძნობდნენ თავს კომფორტულად და თანაბარ მდგომარეობაში. სხვა საქმეა, თუ საუბარია ზოგიერთ დახურულ საგანმანათლებლო დაწესებულებაზე - და იქაც ყოველთვის არ ატარებენ რელიგიურ სამოსს. მე ვიცი მრავალი მონასტერი, სადაც არის თავშესაფრები გოგონებისთვის: ბავშვთა სახლი პოკროვსკის ხოტკოვოს სტავროპეგიულ მონასტერში, წმინდა სამების სტეფანო-მახრიშჩსკის დედათა მონასტერში, ქალაქ მალოიაროსლავეცის წმინდა ნიკოლოზის მონასტერში. მაგრამ იქ გოგოები ნორმალურად არიან ჩაცმული, მათ არავინ აცმევს ახალბედა და მონაზვნობას. მაგრამ ისინი ნამდვილად მოდიან ტაძარში ხელსახოცებით, ”- დაასკვნა მღვდელმა.

2060

ჩეჩნეთის ხელმძღვანელი რამზან კადიროვი დებატებში შევიდა რუსეთის ფედერაციის განათლებისა და მეცნიერების მინისტრთან ოლგა ვასილიევასთან სკოლებში ჰიჯაბის ტარებასთან დაკავშირებით. ჰიჯაბი კვლავ ყურადღების ცენტრშია მას შემდეგ, რაც მასწავლებლებსა და მოსწავლეებს თათრებით დასახლებული მორდოვიის სოფელ ბელოზერიეს სკოლის მასწავლებლებსა და მოსწავლეებს გაკვეთილზე მუსლიმური თავსაბურავის ტარება აუკრძალეს.

ხელისუფლებამ ეს 2018 წლის FIFA-ს მსოფლიო ჩემპიონატის წინა დღეს ექსტრემიზმის პრევენციით ახსნა. აკრძალვას მხარი დაუჭირა განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს ხელმძღვანელმა ოლგა ვასილიევამ, რომელმაც განაცხადა, რომ რუსეთი სეკულარული სახელმწიფოა და ჰიჯაბის ადგილი არ არის საგანმანათლებლო დაწესებულებაში. ”მე არ ვფიქრობ, რომ ჭეშმარიტი მორწმუნეები ცდილობენ ხაზი გაუსვან თავიანთი დამოკიდებულება რწმენისადმი ატრიბუტით,” დასძინა მან.

ამის საპასუხოდ რამზან კადიროვმა თქვა, რომ ვასილიევა საკუთარ აზრს საზოგადოებას აკისრებდა. მისი თქმით, „თავსაბურავი არ არის ატრიბუტი, არამედ მუსლიმი ქალის სამოსის მნიშვნელოვანი ნაწილი“. ჩეჩნეთის ლიდერი მიიჩნევს, რომ ამ თემას ხელოვნურად უჭერენ მხარს, რათა ყურადღება გადაიტანონ რუსული სკოლების რეალური პრობლემებისგან. „ნარკომანია, სიმთვრალე, დანაშაული, მასწავლებლების სისტემატიური ხელყოფა ბავშვების სექსუალურ ხელშეუხებლობაზე... ეს არის ის, რაც უნდა აწუხებდეს ყველას, ვინც ომობს ჰიჯაბებთან“, - ხაზგასმით აღნიშნა მან და დასძინა, რომ მისი ქალიშვილები ატარებენ ჰიჯაბს.

კრემლმა გადაწყვიტა დისტანცირება მოეხდინა სკოლებში მუსლიმური ტანსაცმლის შესახებ კამათისგან. „ჩვენ არ გვსურს ამ დისკუსიის მხარე გავხდეთ ამ მომენტში“, - თქვა პრეზიდენტის პრესსპიკერმა დიმიტრი პესკოვმა. თავის მხრივ, ადამიანის უფლებათა საპრეზიდენტო საბჭომ შესთავაზა, რომ ამ საკითხის გადაწყვეტა დარჩეს რუსეთის ფედერაციის შემადგენელი სუბიექტების შეხედულებისამებრ.

რუსულ სკოლებში ჰიჯაბის ტარების საკითხი პირველად არ დგას. ჯერ კიდევ 2013 წელს უზენაესმა სასამართლომ განიხილა სტავროპოლის მაცხოვრებლების საჩივარი, რომლებიც მოითხოვდნენ მათი ქალიშვილების გაკვეთილებზე ჰიჯაბით დასწრების უფლებას, რაც გააუქმა ადრე შემოღებული ადგილობრივი აკრძალვა. შემდეგ უზენაესმა სასამართლომ უარყო საჩივარი და ორი წლის შემდეგ დაადასტურა გადაწყვეტილება მსგავს საჩივარზე, რომელიც მხოლოდ მორდოვიიდან მოვიდა. სხვათა შორის, რესპუბლიკის ხელმძღვანელობას მკაცრი ზომების მიღების საკუთარი მიზეზები აქვს. ადგილობრივი მედიის ცნობით, ამავე სოფელ ბელოზერიეს სულ მცირე ორი ათეული მცხოვრები ახლა სირიაში ტერორისტების რიგებში იბრძვის.

ალექსეი მალაშენკო, კარნეგის მოსკოვის ცენტრის ექსპერტი:

- ეს საკითხი უნდა დადგეს იმ რეგიონების განკარგულებაში, სადაც მუსლიმები აბსოლუტური უმრავლესობაა. ყველაფერი გლობალურ გადაწყვეტილებაზე არ არის დამოკიდებული. არის ჩეჩნეთი - იქ ჩაატარონ რეფერენდუმი, მიიღონ ეს გადაწყვეტილება. მხოლოდ ისე, რომ შემდეგ არის არჩევანი: მე მინდა ვიცვა ჰიჯაბი - მე ვიცვამ, არ მინდა - არ მაცვია. ეს, მე ვიტყოდი, უნდა იყოს ერთგვარი რეკომენდაცია. და ამ საკითხზე კანონების მიღება სასაცილოა. არ გაბეროთ - სულ ესაა.

კონსტანტინე კალაჩევი, პოლიტოლოგი:

ეს ამბავი მალე დაივიწყება. ნაკლებად სავარაუდოა, რომ განათლების სამინისტრომ რაიმე დააკისროს ჩეჩნეთს. არის მონოეთნიკური ჩეჩნეთი თავისი მუსლიმური ტრადიციებით და რაც შეეხება განათლების მინისტრს, არ არის საჭირო ფედერაციის სუბიექტებს ერთი შაბლონით მივუდგეთ.

მიხაილ სალკინი, მოსკოვის ადამიანის უფლებათა ცენტრის დამფუძნებელი:

- რუსეთის ფედერაციის პოზიცია ამ საკითხთან დაკავშირებით არის ის, რომ საჯარო სკოლები არსებობენ გადასახადის გადამხდელთა ფულზე და ამიტომ მათ სურთ აბსოლუტური ნეიტრალიტეტის შენარჩუნება. თუ გოგონა სკოლაში ჰიჯაბით მოდის, არ იქნება მისი სკოლიდან მოხსნის კანონიერი საფუძველი, გაგზავნეთ სახლში გამოსაცვლელად. ამის გამო თქვენ ვერ აგიკრძალავთ სკოლაში სიარული.

ვიქტორია ნაზაროვა

რედაქტირებულია: 02/05/2017 14:56

კომენტარები 25

    ვალერი ფფფ 09.02.2017 09:50

    ისევ დაისვა ჰიჯაბის საკითხი, მკითხველის აზრით (რუსეთი საერო სახელმწიფოა და ჰიჯაბის ადგილი არ არის საგანმანათლებლო დაწესებულებაში) და ექსპერტების აზრით (რუსეთში მონოეთნიკური სუბიექტები არიან, მათმა ხელისუფლებამ თავად უნდა გააკეთოს ასეთი. გადაწყვეტილებები), მიდრეკილი ვარ ექსპერტების აზრზე, მაგრამ ვფიქრობ, ერთი ნიმუშის ფორმა ამ საკითხს მოაგვარებს.

    ტიმურ მანუხინი 09.02.2017 09:54

    აუცილებელია სკოლის ფორმა. ის დაეხმარება ყველა ბავშვს დაბალანსებაში. სკოლას არ უნდა ჰქონდეს ესა თუ ის რელიგია, მდიდარი და ღარიბი და ა.შ.

    ტიმურ მანუხინი 09.02.2017 09:57

    სკოლის ფორმა ბავშვებს დაეხმარება სწავლაზე ორიენტირებულად.

    ფედორ სუმკინი 09.02.2017 10:04

    ნებისმიერ მიღებულ კანონს ჰყავს როგორც თანახმა, ასევე უკმაყოფილო და გამონაკლისი არც კანონი იქნება სტუდენტებისთვის ერთიანი ფორმის მიღების შესახებ. მაგრამ სანამ ის არ მიიღება სკოლებში, იქნება უმრავლესობისგან განსხვავებული ბავშვების დაცინვა და შეურაცხყოფა..

    ირინა საველიევა 09.02.2017 10:09

    თითოეულ რელიგიას აქვს თავისი მახასიათებლები, რომლებიც, სხვა საკითხებთან ერთად, ეხება ტანსაცმელს. და ხშირად ეს თვისებები ეწინააღმდეგება საერო კანონებს. რელიგიის თავისუფლება არ ნიშნავს ყველა რელიგიური ატრიბუტის ტარებას საერო ინსტიტუტებში.

    მარი ბარზუნოვა 09.02.2017 10:50

    ამხანაგებო, რა თქმა უნდა, თითოეულ რეგიონს შეეძლო თავად გადაეწყვიტა, თუ არა ერთი BUT !!! ჩვენ ვცხოვრობთ მრავალეროვნულ ქვეყანაში, სადაც ბავშვები თანაბარი უნდა იყვნენ, განსაკუთრებით სკოლაში. ფორმა იქნება კომპრომისული გამოსავალი ამ საკითხში!!!

    ვალერი ფფფ 09.02.2017 11:19

    გადავხედე რას ფიქრობს მოსკოვის კარნეგის ცენტრის ექსპერტი ალექსეი მალაშენკო და სრულიად ვეთანხმები, მაგრამ არ ვეთანხმები პოლიტოლოგი კონსტანტინე კალაჩევს, ეს ამბავი მალე არ დამავიწყდება, მასზე უკვე 6 განიხილება. -7 წელი, თუ მეტი არა, მიხაილ სალკინმა არაფერი უთქვამს, გარდა იმისა, რომ რუსეთის ფედერაციის პოზიცია დააფიქსირა და როგორია თქვენი აზრი ამ საკითხზე?

    ირინა საველიევა 09.02.2017 11:19

    მეჩეთში შესვლისას მათ მოეთხოვებათ ფეხსაცმლის გაღება, რატომ უკვირს მათ, რომ საერო დაწესებულებაში მათ ასევე მოეთხოვებათ ჩაცმის კოდის დაცვა?

    ფედორ სუმკინი 09.02.2017 11:34

    ერთიანი ფორმის შემოღებას აუცილებლად დაუჭერენ მხარს ის მშობლები, რომლებსაც შეექმნათ ბავშვების გამოყოფა სკოლებში სხვადასხვა დონის სიმდიდრისა თუ რელიგიური შეხედულებების მიხედვით. ხოლო ვინც აღშფოთებულია, ან სკოლაში არ გაგზავნა ბავშვი, ან საკუთარი რწმენა მათთვის უფრო ძვირფასია, ვიდრე მათი შვილის ფსიქიკა და განათლება.

    ტიმურ მანუხინი 09.02.2017 11:37

    სრულიად არ ვეთანხმები, რომ სისულელეა კანონის მიღება სკოლის ფორმის ტარების შესახებ. და ფორმულირება მინდა ვიცვა ჰიჯაბი, მინდა არ ჩავიცვა საერთოდ არ ცვლის დღევანდელ მდგომარეობას. ბავშვის მთელი ყურადღება მთლიანად სწავლაზე უნდა იყოს მიმართული და მას შემდეგ. ჩვენი შვილები არ არიან მიჩვეულები ჰიჯაბს, ეს მათ ყურადღებას გადაიტანს და არ მგონია, რომ ჰიჯაბით გოგონა აღფრთოვანებული იყოს გაზრდილი ყურადღებით. ამიტომ, სწორედ ფორმა დაგეხმარებათ ამ მომენტების თავიდან აცილებაში.

    ფედორ სუმკინი 09.02.2017 12:38

    მათ, ვინც ერთიანი უნიფორმის შემოღებას ეწინააღმდეგება, წარმოდგენა არ აქვთ, რა უხდება ჰიჯაბის მქონე გოგონას სკოლაში, სადაც ის ასე მარტოა. რელიგია იჩაგრება სახლში, ცოდნას ითხოვენ სკოლაში და თანაკლასელები არ იღებენ მას სოციალურ წრეში, კლავენ მასში არსებულ პიროვნებას. ბავშვი შეპყრობილი ხდება საკუთარი თავის მიმართ, იწყებს საკუთარი თავის დაქვემდებარებაში მიჩნევას, რადგან მისი აზრები შორს არის განათლებისგან, იძაბება ურთიერთობა მშობლებთან.

    ანდრეი ჟუკოვი 09.02.2017 14:30

    ხალხი. მისმინე. ევროპის ბევრმა ქვეყანამ უკვე აკრძალა ჰიჯაბის ტარება, რადგან მიგრანტების დიდი ნაკადის გამო, უტოპიური მულტიკულტურალიზმის, ტოლერანტობის გამო, ევროპა მიგრანტების გამო იფეთქებს. რუსეთშიც ეს საფრთხე არსებობს. და სახელმწიფოს არ სჭირდება აგრესიული უმცირესობის ხელმძღვანელობა. რა გაუგებარი იყო? სკოლებში ჰიჯაბი არ არის!

    ფედორ სუმკინი 09.02.2017 14:37

    სკოლაში არ იქნება ჰიჯაბი და სხვა „ჩვენებითი“ რელიგიური ატრიბუტი, ამ საკითხთან დაკავშირებით მთავრობამ თავისი დამოკიდებულება გამოხატა. და რაც არ უნდა უკმაყოფილოები ატრიალებენ ხელებს, ფაქტი ფაქტად რჩება, რომ ერთი ფორმით ბევრად უკეთესია, ვიდრე მის გარეშე, გამოცდილებით დამოწმებული !!!

    ანდრეი ჟუკოვი 09.02.2017 16:07

    არა. ერთი და იგივე, ამდენი დასაშვებია მონოეთნიკურ სუბიექტებზე. კანონი ყველასთვის ერთნაირი უნდა იყოს. მორდოვიაში კი ბევრია რუსი, ვისაც არ სურს კლასელების თავსაბურავებში ყურება.

    ანდრეი ჟუკოვი 09.02.2017 16:11

    ასეა, სადაც მუსლიმები უმრავლესობაში არიან, იქ არამუსლიმები უმცირესობაში არიან. და ისიც უნდა გავითვალისწინოთ. ბევრს შეიძლება არ მოეწონოს ის ფაქტი, რომ მეზობელი მაგიდასთან ზის რაღაც შარფში და ყოველ შესვენებაზე ალაჰს ლოცულობს. სკოლა საერო ადგილია!

    ირინა საველიევა 09.02.2017 16:14

    სკოლის ფორმა ხომ ისე შეიქმნა, რომ მოსწავლეთა გარემოსგან არავინ გამოირჩეოდეს. ასეთ პირობებში რუსეთში სწავლა უფასოა. მე ვფიქრობ, რომ არსებობს სპეციალური მუსლიმური სკოლები და საშინაო სწავლება მათთვის, ვისთვისაც ჰიჯაბი ასე ფუნდამენტურია. ხოლო კანონმდებლობაში ცვლილებების მოთხოვნა სარწმუნოების თავისებურებების გამო მიუღებელია. სკოლის ფორმა უკვე ითვალისწინებს მოკრძალებას და სხეულის თითქმის ყველა ნაწილის დახურვას.

    ანდრეი ჟუკოვი 09.02.2017 16:15

    თურმე, ვინც სკოლის ფორმა მოიფიქრა, სულმოკლე და სულელები იყვნენ? ფორმა მხოლოდ იმისთვის შეიქმნა, რომ ბავშვები სკოლაში სასწავლებლად მოვიდნენ და არა რელიგიური კუთვნილების, ფინანსური მდგომარეობისა თუ ჩაცმის კარგი გემოვნების გამოვლენისთვის.

    ანდრეი ჟუკოვი 09.02.2017 16:19

    სსრკ-ში ყველა ერთნაირად დადიოდა და ყველაფერი კარგად იყო. არავინ აღშფოთებულა, რადგან იცოდნენ, რომ სიტყვას რომ წარმოთქვამდნენ, სიკეთეს არ მოჰყვებოდა. მერე იყო ცენზურა. ახლა კი ის წავიდა და მხოლოდ იტანჯება. ეროვნული უმცირესობა არყევს მათ უფლებებს...

    ფედორ სუმკინი 09.02.2017 16:21

    ზოგადად, რა თქმა უნდა, მედიაში უამრავი არასწორი სათაურია, რომელიც აშუქებს სკოლებში ერთიანი ფორმის საკითხს, წერენ „ვინ შეუშალა ჰიჯაბს“ ან „ჰიჯაბის აკრძალვას“ და ა.შ. ისინი თვითონ ასხამენ ცეცხლს, მუსლიმები კი კითხულობენ და ფიქრობენ, რომ მთელი ამ მოახლოებული უზარმაზარი საქმის არსი არის მათი რაიმე სახის შეზღუდვა... იმის გაგების გარეშე, თუ რა კარგი მიზნების მიღწევა სურს სახელმწიფოს!

    ანდრეი ჟუკოვი 09.02.2017 16:24

    დიახ, და მუსლიმებიც ფიქრობენ, რომ მთელი მსოფლიო მათ გარშემო ტრიალებს. ამას კი მედია ხელს უწყობს ექსპერტებისა და სხვა ლობუდების მოსაზრებებით ცხელი თემების ატეხვით. ნათლად თქვეს: სკოლებში ჰიჯაბის ადგილი არ არისო