Hijab-uri la școală pro și contra. Este permis să porți hijab în școlile rusești? Despre interzicerea purtării hainelor religioase în instituțiile de învățământ din Federația Rusă

Curtea Supremă a Rusiei a menținut miercuri interdicția ca fetele musulmane să poarte basma în școli, respingând plângerile a șapte părinți din Mordovia, relatează RBC.


Aceasta nu este prima astfel de plângere care se încheie cu o interdicție. Rusia este o țară multiconfesională și, în același timp, este un stat laic. Cum să asigurăm drepturi egale pentru toți cetățenii Rusiei, fără a răni sentimentele religioase ale reprezentanților diferitelor credințe? Experții nu au o opinie unanimă în această privință. Unii cred că într-un stat laic ar trebui să existe libertate de alegere. Alții cred că dreptul de a exprima religiozitatea trebuie respectat.

Președintele Institutului de Strategie Națională, politologul și publicistul Mihail Remizov consideră decizia „de a exclude hijab-ul ca simbol al religiozității în școlile publice” „absolut corectă”.

„Poate exista școli religioase, musulmane, creștine, dar în școlile publice de stat municipale, la fel ca în universități, interdicția este absolut legitimă”, a spus Remizov pentru Actual Comments.

„Astăzi, atitudinea față de hijab în școli este folosită de părinții elevilor în unele cazuri, de fapt, pentru a testa puterea sistemului social rus și este un subiect pentru provocări destul de conștiente și deliberate”, crede expertul. „În această situație, statul trebuie doar să demonstreze o poziție consecventă și să nu cedeze presiunilor. Nu numai statului, ci și societății”, a spus Remizov.

„În general, islamiștii vor ocupa exact atât de mult spațiu cât le lasă societatea. Prin urmare, conformitatea în astfel de chestiuni va fi percepută ca undă verde pentru extinderea ulterioară”, a declarat expertul.

Ruslan Kambiev, consilier al Muftiului din Teritoriul Stavropol, expert al Consiliului Muftilor din Rusia, inspector pentru drepturile omului în comitetul civil și comisia pentru drepturile omului din Districtul Federal Caucazian de Nord, are o opinie diametral opusă. Potrivit acestuia, această decizie încalcă drepturile religioase ale fetelor crescute în tradițiile islamice și sunt obligate să poarte batic de la vârsta de 12 ani.

„Tocmai am vorbit cu muftiul din Teritoriul Stavropol, aceasta este decizia noastră consolidată că nu sprijinim acest lucru”, a spus Kambiev pentru Actual Comments.

Expertul Consiliului Muftilor a menționat că Administrația Spirituală a Teritoriului Stavropol și Consiliul Muftilor din Rusia vor înainta o cerere comună președintelui rus Vladimir Putin.

„În general, vom încerca să contestăm această decizie”, a subliniat Kambiev, amintind că instanța a revizuit decizia de a clasifica Coranul drept literatură extremistă. „Sperăm că această decizie [interdicția purtării hijabului la școală – n.red.] va fi revizuită”, a spus consilierul muftiului.

Leonid Sevastyanov, directorul executiv al Fundației Grigore Teologul, a calificat problema purtării hijabului în școli: „Într-un stat laic, statul nu impune o normă sau o modă hainelor. O persoană are dreptul de a alege dacă să poarte blugi sau un costum formal.”
„Este o altă problemă dacă școala are un cod vestimentar general acceptat, așa cum era pe vremea sovietică, când toți elevii trebuiau să poarte uniforma școlară. În acest caz, adepții altor tradiții culturale și religioase care doresc să studieze la această școală trebuie să adere la acest cod vestimentar. Dar, în absența unei forme strict reglementate în școli, orice restricție a fetelor de a purta o coafură este o încălcare a drepturilor lor tocmai din punctul de vedere al unui stat laic”, a menționat expertul AC.

Pavel Zarifullin, directorul Centrului Lev Gumilyov, într-un interviu pentru Actual Comments, a subliniat că problema diversității lingvistice și naționale din Rusia este acum deosebit de relevantă.

Cu toate acestea, cu hijab-uri, el a sfătuit să decidă simplu: „Trebuie să introducem basma ca uniformă obligatorie pentru fete - la școală - ca și la biserică".

Potrivit experților, în Rusia există până la 8 milioane de musulmani, dintre care majoritatea trăiesc, inclusiv în regiunea Volga. Doar în Mordovia există 60 de sate tradiționale tătare, unde fetele de mici sunt învățate să poarte batic și eșarfe.

În mai anul trecut, guvernul din Mordovia a emis un decret care interzice acoperirea capului în școli. Șapte locuitori din Mordovia au depus o plângere împotriva acestei decizii la Curtea Supremă în toamna trecută. Reclamanții au spus că fiicele lor au fost umilite în școli, că le-au fost smulse hijaburile și că nu li s-a permis să meargă la cursuri. Unii dintre ei au trebuit să meargă acasă, iar alții au fost nevoiți să meargă la alte școli.

Un reprezentant al guvernului din Mordovia s-a opus satisfacerii plângerii. Ea a menționat că Rusia este un stat laic, iar interdicția de a purta basma în școli se datorează faptului că nu toți copiii se raportează în mod adecvat la manifestarea religiozității la alții.

Centrul Gumiliov

Odată cu începutul noului an școlar, scandalurile au izbucnit din nou din cauza uniformelor elevilor.

Nu este vorba despre o singură uniformă școlară, ci despre îmbrăcămintea strictă a femeilor musulmane - hijabul. Zilele trecute, doi colegi de clasă nu au avut voie să intre la prima lecție la. Directorul le-a cerut fetelor să-și scoată basma. La care tatăl elevelor a reacționat foarte agresiv.

Corespondenții Total.kz i-au întrebat pe deputați care este soarta hijab-urilor în instituțiile de învățământ din Kazahstan și dacă această problemă se află pe ordinea de zi a parlamentarilor în noua sesiune.

Ahmed Muradov, deputat al Majilis-ului

În Kazahstan, 80% dintre musulmani și ei aleg să poarte ceea ce este permis de credința lor. Și hijabul este o ținută arabă, kazahii originali nu l-au purtat niciodată. Apariția într-un regulament special sau o lege care interzice purtarea lor în locuri publice este greșită. Fiecare școală are dreptul să ia propria decizie cu privire la aspectul elevilor. Cred că o fustă scurtă la școlari este mai rău decât un hijab.

Fiecare școală are dreptul să ia propria decizie cu privire la aspectul elevilor. Cred că o fustă scurtă la școlari este mai rău decât un hijab

Nu este nevoie să faceți dispute și probleme în jurul religiei și în special hijab-urilor. În primul rând, hijabul acoperă capul fetei. Dar totuși, principalul lucru nu este aspectul, ci ceea ce este în acest cap. Avem o țară democratică, dacă vrei - purtați-o, dar nu încălcați normele acceptate.

Zhambyl Akhmetbekov, deputat al Majilis

Tema hijab-urilor în Kazahstan a fost abordată de mai multe ori și trebuie abordată cu o înțelegere clară a faptului că Kazahstanul nu este o țară cu orientare islamică. Și nu ar trebui să adoptăm experiența acelor țări care permit purtarea hijabului în școli. În țara noastră, există o singură uniformă școlară concepută pentru toată lumea - credincioși, atei, negri și albi. Părinții profund credincioși ar trebui să înțeleagă că copiii lor nu merg singuri la școală, pe lângă ei există mulți alți copii care, spre deosebire de ei, respectă norme general acceptate. În Kazahstan, nu există niciun document scris care să interzică sau să permită purtarea hijab-urilor. Și cred că nu vom avea nevoie, din moment ce suntem un stat laic.

Svetlana Romanovskaya, membră a Comisiei pentru legislație și reformă judiciară și juridică a Majilis

Îmi amintesc de copilăria mea, nu toată lumea trăia din belșug, cineva era mai bogat, cineva era mai sărac. Dar a existat o singură formă care s-a adaptat fluxului de lucru. Fiul meu cel mic este în clasa a treia. Am depus mult efort să-i găsesc o formă. Eu însumi nu am nimic de-a face cu dacă este normal ca școlari să meargă la ore în hijab. Cred că ar trebui să existe libertate. Și dacă vorbim de copiii din clasa I, cu siguranță inițiativa nu vine de la copii, ci de la părinți. Dar noi nu ne-am gândit încă la o astfel de problemă, nimeni nu a mai ridicat-o, iar acest moment nu este fixat nicăieri în lege. Și conform legii, tot ce nu este interzis este permis.

Galina Baimakhanova, deputat al Majilis

Școala este o instituție laică, iar între zidurile ei trebuie respectate regulile laice, inclusiv codul vestimentar. Nu poți trimite un copil, de exemplu, pe jumătate gol. Dar există instituții de învățământ religios - acolo, vă rog, vă puteți demonstra apartenența religioasă. Dacă părinții sunt atât de profund religioși, lăsați-i să trimită copilul la o madrasa. În plus, purtarea hijaburilor este un fel de reclamă a apartenenței religioase în rândul copiilor care nu înțeleg încă complexitățile religiei. Copilul trebuie să-și determine propriile opinii asupra credinței în viața sa, dar să nu fie supus unei astfel de influențe indirecte.

(de asemenea_read_block)

De asemenea, vreau să remarc că hainele sunt partea exterioară. Iar cel care persistă să poarte anumite lucruri crede în aceste simboluri - are o credință superficială. Aceștia sunt oameni care, de regulă, nu și-au găsit locul în această viață și sunt concentrați pe detalii.

Tema hijab-urilor în școlile rusești este din nou în centrul discuției publice. Motivul a fost o dispută în absență între ministrul Educației Olga Vasilyeva și șeful Ceceniei Ramzan Kadyrov. Formal, orice atribute religioase în haine sunt interzise în școlile noastre, dar de fapt, într-o serie de regiuni musulmane, hijab-urile au fost de mult legalizate. Este acest lucru bun sau rău pentru Rusia în ansamblu?

Zilele trecute, una dintre instanțe a interzis din nou profesorilor și elevilor să meargă la școală în basma musulmană - hijab-uri. De data aceasta, cazul a vizat satul Belozerye din Mordovia.

„Și batistele ne pot uni – dacă suntem o țară cu spirit puternic”

Aceasta nu este prima astfel de decizie - în ultimii ani, instanțele din diferite regiuni ale Federației au emis astfel de interdicții și au fost contestate la Curtea Supremă. De data aceasta, ministrului Educației Olga Vasilyeva a fost rugat să comenteze situația, iar ea l-a susținut, spunând că nu crede „că adevărații credincioși încearcă să-și sublinieze atitudinea față de credință cu accesorii”. Ministrul, care este cunoscut drept creștin ortodox, a remarcat că educația în Rusia este „laică” și a reamintit de o decizie a Curții Supreme în urmă cu câțiva ani, care a confirmat că hijabul nu are loc în școli.

Cuvintele lui Vasilyeva l-au provocat pe Ramzan Kadyrov, care a scris că „o basma nu este un atribut, ci o parte importantă a îmbrăcămintei unei femei musulmane”, iar în Rusia, Constituția „garantează dreptul de a alege, de a avea și de a răspândi credințe religioase și de altă natură și de a acționa”. în conformitate cu acestea.” În același timp, Kadyrov a subliniat că problema purtării hijabului la școală nu a fost luată în considerare de Curtea Constituțională (Vassilyeva a confundat Curtea Supremă și Curțile Constituționale într-un interviu) și, prin urmare, spun ei, ministrul „își impune convingerea personală asupra milioane de cetățeni”:

„Cele trei fiice ale mele merg la școală, poartă hijab, au note excelente. Olga Vasilyeva le cere să-și scoată basma? Fetele nu vor face niciodată asta. Ar trebui să-i iau de la școală și să merg cu ei să găsesc un loc unde fetelor să li se permită să fie musulmane?

Sunt convins că subiectul basmatului este aruncat pe cap pentru a distrage atenția societății de la problemele reale ale școlii. Dependența de droguri, beția, criminalitatea, încălcarea sistematică a profesorilor asupra inviolabilității sexuale a copiilor... Acesta este ceea ce ar trebui să îngrijoreze pe toți cei care sunt în război cu hijab-urile.

O zi mai târziu, președintele parlamentului cecen, Magomed Daudov, a anunțat că republica va iniția imediat elaborarea unei legi „sub care copiii noștri de diferite naționalități, dacă doresc acest lucru, vor purta hijab, cruci și kippah în școli.” Este clar că vorbim de nivel republican. Dar chiar și aici există o problemă - acum, la nivel federal, este reglementat cum ar trebui să fie îmbrăcați elevii, iar unul dintre semnele hainelor școlare este natura sa seculară.

Opinia publică este, de asemenea, împotriva hijab-urilor în școli - după cum arată un sondaj realizat în urmă cu un an și jumătate de Centrul Levada, 74 la sută consideră hijab-urile inacceptabile, iar 18 la sută sunt pentru - adică alinierea corespunde aproximativ cu confesionalul.

Discuția despre hijab-uri durează de ani de zile, iar de această dată Kremlinul a decis să se abțină de la participarea la ea. Dmitri Peskov a reamintit doar că „au fost diferite formate pentru abordarea acestui subiect”:

„Au fost și opțiuni judiciare, în Teritoriul Stavropol și Mordovia - apoi au fost decizii de consiliere ale Curții Supreme. Există și alte opțiuni nejudiciare. Dar acum nu am dori să devenim o parte a acestei probleme.”

Dar, în același timp, poziția lui Vladimir Putin pe această temă este binecunoscută - în urmă cu câțiva ani a vorbit despre hijab-uri la școală. Ultima dată a fost în primăvara anului 2013:

„Nu este nimic bun în asta. Există, desigur, trăsături ale republicilor naționale, dar ceea ce ați spus nu este o trăsătură națională, este o demonstrație a unei atitudini binecunoscute față de religie... Nu a existat niciodată o asemenea tradiție în țara noastră în regiunile musulmane. .”

Totodată, Putin a amintit că chiar și în unele state musulmane (de exemplu, republicile fostei URSS), purtarea hijabului la școală este interzisă prin lege.

În general, abordarea lui Putin este caracterizată de o altă declarație a acestuia pe această temă:

„Ar trebui să tratezi întotdeauna sentimentele religioase ale oamenilor cu mare respect. Acest lucru ar trebui să se manifeste în activitățile statului, în nuanțe, în orice. În al doilea rând, avem un stat laic și de aici trebuie să pornim...

Avem un stat multiconfesional, dar există anumite reguli ale unui stat laic general, biserica noastră este separată de stat.... Dacă nu toți sunt egali și nu arată laicitatea statului nostru, restul, reprezentanți dintre toate celelalte religii tradiționale, într-un fel sau altul în viitorul apropiat se vor simți dezavantajate”.

Adică, dacă permitem unui grup de cetățeni să iasă în evidență pe motive religioase, alții se vor revolta în curând. Și așa este - dacă te uiți la experiența europeană pe care o avem în fața ochilor noștri. Acolo, lupta pentru hijab-uri a căpătat de multă vreme o conotație politică. Mulți prevăd că permiterea hijaburilor în școlile europene va fi primul pas către tranziția Lumii Vechi la viață conform normelor Sharia. Dar aici încep cele mai importante diferențe dintre Rusia și Europa.

Spre deosebire de Europa, valorile noastre tradiționale nu sunt în declin - creștinismul nu se stinge, ci este reînviat, iar alte religii nu sunt în criză. Și musulmanii din țara noastră nu sunt nou-veniți, ci populația indigenă a unei părți din regiunile țării. Și aceasta este o diferență foarte importantă, mai ales dacă nu o urmăm pe calea europeană, ci pe a noastră. Și, prin urmare, ceea ce este inacceptabil sau periculos pentru Europa poate funcționa foarte bine pentru noi.

Renașterea musulmană, care se manifestă, printre altele, prin purtarea hijaburilor - și aceasta nu este deloc o pelerină care să acopere atât silueta, cât și întreaga față a unei femei, lăsând doar ochii deschiși, aceasta este doar o eșarfă pe ea. cap - nu este absolut periculos pentru Rusia dacă sunt îndeplinite trei condiții.

Primul. Acest lucru este acceptabil în acele regiuni în care trăiesc istoric musulmani. Și numai dacă ei înșiși consideră că hijabul este potrivit pentru tradiția lor, potrivit pentru copiii lor, atunci parlamentele locale au dreptul să stabilească o versiune a uniformei școlare, inclusiv un basic pentru fete. Toată teama de basma nu este deloc legată de respingerea islamului ca atare. Aceeași reacție este provocată ici și colo de bărbi. Dacă în Daghestan luptă împotriva „bărbosului”, nu este pentru că le place atât de mult să se bărbierească, ci pentru că versiunea wahhabistă a islamului introdusă din afară în Caucazul nostru de Nord este într-adevăr adesea asociată cu un terorist înarmat și separatist clandestin.

Al doilea. În regiunile rusești și non-islamice ale Rusiei, femeile musulmane pot merge la școală și în hijab - dar numai în școli private, non-statale.

Al treilea. Rusia se îndreaptă către o mai mare luare în considerare a obiceiurilor religioase și naționale și a modului de viață, nu doar a tuturor popoarelor care o locuiesc, ci, în primul rând, a poporului rus care formează un stat. Asta nu înseamnă că Ortodoxia va fi impusă ateilor sau păgânilor – dar statul și societatea noastră vor corespunde din ce în ce mai mult ideilor poporului rus despre dreptate, ordine, demnitate, muncă, solidaritate și cauza comună. Și această corespondență va fi din ce în ce mai observată peste tot - la școală, pe străzile orașului, pe ecranele TV.

Acesta este ceea ce este important - dacă suntem o țară puternică și, în primul rând, în spirit și credință, atunci diversitatea noastră internă ne va aduce doar beneficii. Kalmykia și Tuva noastre budiste, Daghestanul nostru musulman și Cecenia vor întări marea noastră Rusia comună. Cu recunoașterea deplină, sută la sută, de către toți locuitorii lor a simplului fapt că statul nostru laic și multinațional a fost creat de poporul rus, fără excepție ortodox, dacă nu în formă, atunci în esență, în conținut, conform strămoșilor lor. și memoria istorică.

Așa că și batistele ne pot uni. La urma urmei, cu câteva decenii în urmă, marea majoritate a rusoaicelor nu ieșeau din casă cu capul descoperit, iar ortodocșii chiar și acum intră în templu doar cu părul îndepărtat sub eșarfă sau pălărie. Da, chiar și fără basma - dacă avem valori familiale, istorice și morale comune sau apropiate, atunci cu siguranță vom putea rezolva problema hijab-urilor, astfel încât nimeni din mica noastră patrie, sau în Rusia în ansamblu, să nu se simtă dezavantajat.

Marea majoritate a compatrioților noștri (74%) au răspuns „nu” la întrebarea Centrului Levada: „Este permisă participarea la cursuri în instituțiile de învățământ în hijab?”, transmite Regions.ru.

36% „dezaprobă mai degrabă” și 38% „dezaproba cu siguranță”. Doar 18% consideră că nu este necesar să interzică fetelor musulmane să vină la școală sub această formă, iar fiecare cincime (9%) nu are nicio părere în acest sens.

Moscoviții sunt cei mai aspre împotriva hijaburilor din instituțiile de învățământ: 91% dintre locuitorii capitalei s-au declarat împotriva lui. În plus, mai des decât media „împotrivă” sunt persoanele în vârstă.

Rețineți că hijabul nu este un voal care acoperă fața, ci o eșarfă care acoperă părul. De asemenea, ne amintim că până cam la începutul anilor ’60. toate femeile din Europa și Rusia purtau o casă de cap (pălărie sau eșarfă) în public: acest lucru era cerut de normele decenței. Adevărat, acum această normă a fost uitată: chiar și femeile ortodoxe din biserică își acoperă cel mai adesea capul doar în biserică.

„Ce explică, în opinia dumneavoastră, o respingere atât de hotărâtă a îmbrăcămintei musulmane în instituțiile de învățământ? Le-ai permite elevelor să se plimbe cu basma dacă ar depinde de tine? - cu astfel de întrebări, corespondentul Regions.ru s-a adresat clerului.

„Vorbim în principal despre instituții de învățământ superior, pentru că este posibil să ne imaginăm o școală separată islamică, ortodoxă, evreiască și așa există în aceeași Moscova. Acolo se adoptă o anumită formă de îmbrăcăminte, pur și simplu poartă căptușeli, iar asta nu ridică întrebări. Învățământul superior s-a format în cadrul unei orientări confesionale rigide. Practic, acestea erau universități sub Biserică, tema principală la universități era teologia. Erau orientați către creștini. Prin urmare, ciocnirea este următoarea: două tradiții puternice se ciocnesc - creatorii sistemului de învățământ superior și o altă orientare confesională. Mi se pare că tocmai cu înțelegerea acestui lucru este necesar să se formuleze principii: învățământul superior este acum laic, se admit în universități nu pe bază confesională, dar tradiția istorică aparține confesiunii creștine. Desigur, în Iran sau în altă parte va fi diferit, dar în Rusia și Europa este exact la fel. Este necesar să se respecte normele laice deja stabilite. Este clar că și noi, ortodocșii, vrem ca femeile să poarte basma, și nu numai la biserică, dar nu cerem acest lucru. Deci, nici nu este nevoie să ceri altora să facă acest lucru. Mai mult, hijabul nu este doar o eșarfă, ci un element vestimentar care identifică apartenența confesională”, a spus preotul.

„În ceea ce privește școlile, există un criteriu regional. Este clar că în regiunea noastră Ryazan, ca și în întreaga zonă centrală a Rusiei, unde domină comunitatea ortodoxă, trebuie să existe principii de toleranță și respect reciproc pentru tradițiile noastre. La fel ca și dacă venim în Tatarstan, trebuie să respectăm tradițiile locale. Au dreptul și posibilitatea de a purta basma, iar icoanele ortodoxe din locurile publice vor fi deplasate. În ansamblu, problema purtării basicului este mai înverșunată, continuă încă de pe vremea URSS, de când Ministerul Educației acționează în mod sovietic, suprimând toate confesiunile cu excepția ateismului”, a conchis pr. Sergius.

Protopopul Andrei Spiridonov, cleric al bisericilor Buna Vestire a Maicii Domnului din Parcul Petrovsky și Sfântul Mitrofan de Voronezh pe Khutorskaya din Moscova, a remarcat că „hijabul nu este încă doar o eșarfă, ci tocmai o piesă de îmbrăcăminte care arată contemporanii noștri declarativi în raport cu o anumită apartenență religioasă”.

„Mai mult, islamul este privit de mulți dintre compatrioții noștri seculari tocmai ca ceva agresiv sau chiar asociat cu intenții teroriste. Într-adevăr, acest lucru nu este întotdeauna direct legat de islamul în forma sa cea mai pură și cunoaștem varietățile culturii sectare islamice. Adesea, aceasta nu este o desemnare neutră a apartenenței religioase, ci mai degrabă agresivă. Deși batic, toată lumea are dreptul să poarte hijab într-un loc public. Deci aici este o contradicție. Pe de o parte, sentimentul unei amenințări de ieșire și, pe de altă parte, un anumit cod general de îmbrăcăminte care cere tuturor să fie la fel, iar aceasta este și constrângere. Nu avem o singură unitate ideologică, o înțelegere a ceea ce este norma de îmbrăcăminte și comportament în societatea seculară modernă. Nu avem un numitor comun, o cerință absolută, cine să fie îmbrăcat cum, de aceea există asemenea contradicții, neînțelegeri și temeri”, a subliniat preotul.

Protopopul Mihail Dudko, redactor-șef al ziarului Pravoslavnaya Moskva, a spus că el personal nu vede nimic în neregulă ca oamenii să-și urmeze preferințele vestimentare religioase.

„În unele țări europene, purtarea hijab-urilor în instituțiile de învățământ este interzisă, în altele nu. Cred că protestul moscoviților și al altor ruși este cauzat, în primul rând, de faptul că oamenii le percep nu doar ca haine religioase, ci ca o demonstrație a dorinței vizitatorilor de a-și stabili propriile reguli în țara noastră. Dacă aceste inovații religioase în materie de îmbrăcăminte și comportament se bazează tocmai pe dorința de a aduce ceva nou, sau sunt cauzate de un protest față de ceea ce există deja, mi se pare că hijab-urile nu trebuie purtate. Consecințele tuturor acestor lucruri pot fi nedorite. Dacă aceasta este o instituție religioasă, nu sunt împotrivă, deși ar trebui să fie moderație și aici, pentru că în acest fel se poate ajunge la punctul de a purta burqa. Este interesant, totuși, ce a provocat dorința bruscă de a purta hijab în instituțiile de învățământ? Anterior, în timpul sovietic, acest lucru nu era cazul în republicile musulmane, ceea ce înseamnă că acum aceasta este o inovație clară chiar și pentru părinții fetelor care merg la școală astfel. Mi se pare că sunt necesare mai multe cercetări asupra motivelor pentru care au început să poarte astfel de haine. Lăsați sociologii, istoricii și alți specialiști să lucreze și atunci se va putea lua o decizie”, a spus pr. Mihai.

Protopopul Alexandru Ilyașenko, rectorul Bisericii Mântuitorului Atotmilostiv al fostei Mănăstiri Îndurerate de pe Novoslobodskaya, consideră că „o astfel de formulare a întrebării nu este cauzată de circumstanțe grave de viață sau de contradicții - mai degrabă, este un fel de provocator. natură."

„În aproape orice tradiție religioasă, fetițelor și fetițelor de vârstă școlară nu li se cere să-și acopere capul în afara templului. Prin urmare, problema, după părerea mea, este exagerată. Acesta este cazul când atenția este concentrată pe ceva pentru a nu rezolva problema, ci pentru a o crea. Nu cred că oamenii au dat astfel de răspunsuri în lumina evenimentelor recente: Centrul Levada pregătește sondaje din timp, aceasta este o organizație serioasă. Și acest sondaj a fost cel mai probabil pregătit înainte de a avea loc tragediile legate de ISIS. Da, și apariția ISIS însuși, de fapt, a fost provocată - au arătat o agresiune nejustificată împotriva țărilor musulmane și au primit o astfel de reacție. Nu dați dovadă de agresivitate și nu va exista nicio reacție”, a conchis el.

Protopopul Alexy Kulberg, rectorul Marii Biserici Hrisostom din Ekaterinburg, șeful Departamentului de Educație Religioasă și Catehism al Eparhiei Ekaterinburg, a spus că, atunci când era la școală, fetele purtau uneori basma - de exemplu, când voiau să ascundă un rău. tunsoare sau după păduchi.

„Dar există totuși o diferență între batic și hijab. Acum hijabul este asociat, în primul rând, cu actele pe care Frăția Musulmană, ISIS, teroriștii și așa mai departe le-au „slăvit” ei înșiși. Vă rugăm să rețineți: pe pliantele agățate în locuri publice, un potențial terorist este reprezentat ca un bărbat în hijab. Și există mai multe astfel de pliante în orașele metropolitane decât în ​​cele de provincie. Drept urmare, compatrioții noștri au o asociație: hijabul este un terorist. Din păcate, nu neîntemeiat. De aici și atitudinea negativă față de purtarea hijabului. Ca ființă umană, aș dori să respect tradițiile reprezentanților diferitelor confesiuni și grupuri religioase, dar mă tem că, după permisiunea de a purta hijab, se va pune problema legalizării poligamiei și a posibilității de a purta ținute religioase budiste. . Cred că vor „trage în sus” și asociațiile religioase netradiționale care vor să-și poarte hainele religioase netradiționale. Prin urmare, este mai bine să purtați haine laice. Deci vor fi mai puține motive pentru provocări și slăbirea bazelor instituțiilor noastre de învățământ”, crede preotul.

Preotul Andrei Mikhalev, rectorul Bisericii Sfânta Treime din orașul Orel, șeful departamentului eparhial pentru interacțiunea dintre Biserică și societate, șeful comisiei Mitropoliei Oryol pe probleme de familie, a remarcat că nu este nimic în neregulă dacă o femeie își acoperă capul în semn de umilință.

„Dar reacția moscoviților și a altor ruși este de înțeles pentru mine: suntem reprezentanți ai unei culturi diferite, iar pentru mulți, demonstrarea unei tradiții diferite provoacă respingere. Există o ciocnire a două culturi. În plus, mulți, fără să înțeleagă, pun un semn de egalitate între islamul tradițional și cel radical. Iar ultimele evoluții provoacă îngrijorare pentru mulți oameni. Hijab-urile sunt, de asemenea, asociate cu islamul radical. Pentru a evita conflictele, probabil că este mai bine ca femeile musulmane care poartă hijab să studieze în clase de specialitate sau într-o școală religioasă. Cred că trebuie să găsim un compromis. Nu ar trebui să intri în conflict pentru a câștiga dreptul de a merge în batic. În plus, mulți musulmani sunt oameni bogați și nu le va fi greu să deschidă o școală islamică. Există școli ortodoxe - ei bine, să fie islamice. Nu este greu de găsit o soluție care să se potrivească tuturor, dacă există dorință”, a conchis pr. Andrew.

Preotul Dimitri Lin, cleric al Bisericii Sf. Nicolae de pe cei Trei Munți, a spus că i-a fost greu să judece de ce oamenii se opun atât de categoric purtării hijabului, dar și-a exprimat punctul de vedere.

„Școlile impun elevului anumite cerințe. Îl disciplinează și pun un semn egal între toți elevii, indiferent de naționalitatea, religia sau nivelul veniturilor părinților. Mi se pare că acesta este un principiu foarte important care a fost întotdeauna declarat la școală. Oricine ai fi - fiul unui negustor bogat, un aristocrat (cu excepția cazului în care, desigur, copiii lor au participat la cursuri în mod egal cu toată lumea) sau dintr-o familie simplă, trebuie totuși să observi o anumită formă de îmbrăcăminte. Susțin ca acest principiu să fie respectat la școală, iar copiii nu ar concura în cine are haine mai scumpe sau la modă - acest lucru distruge foarte mult psihicul copilului și duce la relații nesănătoase în echipa de copii. Cred că același principiu trebuie reținut atunci când vine vorba de hijab-uri. Sunt necesare unele norme, de exemplu, o uniformă școlară pe care trebuie să o poarte toți copiii. Prin urmare, purtarea hijab-urilor, după părerea mea, nu este de dorit la școală”, a continuat el.

„Adesea, oamenii care ies cu poziții extrem de liberale sau anti-bisericești spun: „Atunci nici nu trebuie să porți cruci.” Da, dacă un copil poartă o cruce ca ornament, demonstrând-o, este și acest lucru greșit. Crucea pectorală trebuie ascunsă sub îmbrăcăminte. Cu toate acestea, este încă imposibil să comparăm crucea creștină cu îmbrăcămintea dacă aceasta schimbă în mod vizibil aspectul persoanei care o poartă. Dar micile însemne care nu ies în evidență din forma generală adoptată în instituțiile de învățământ sunt destul de acceptabile. În niciun caz nu ar trebui interzisă parafernalia musulmană, dar totuși hijabul este altceva. Acesta nu este doar un simbol al apartenenței la o religie, ci poartă o anumită încărcătură semantică. Cred că acesta este, în primul rând, un fel de încălcare și demonstrație a rolului secundar al unei femei în societate, un semn al supunerii ei față de soțul ei, Dumnezeu... Și hijabul contrastează prea mult cu aspectul altor studenți. . Cred că acesta este ceea ce stă la baza respingerii ascuțite a hijab-urilor în societate. Ca să nu mai vorbim de faptul că multe atribute ale islamului sunt asociate cu teroriștii moderni, cu ISIS - cred că acest lucru afectează și starea de spirit a oamenilor care au respins atât de categoric posibilitatea de a purta hijab ”, a concluzionat preotul.

Preotul Peter Kolomeytsev, decanul Facultății de Psihologie a Institutului Ortodox din Sf. Ioan Teologul Universității Ortodoxe Ruse a remarcat: „Probabil, este rău când oamenii vin la teatru în blugi și adidași, și nu în costume și rochii de seară. Și hainele pentru templu trebuie să fie îmbrăcate când mergi acolo. Și la școală, mi se pare, toți elevii ar trebui să se îmbrace ca majoritatea oamenilor. Diferența arată inegalitatea.”

„Ei spun că femeile musulmane nu ar trebui să meargă diferit. De ce nu? Nu sunt oameni, nu-i așa? Am fost în Turcia și am văzut acolo femei musulmane care umblă în pantaloni scurți, cu piercing-uri și tatuaje - fete musulmane normale. Și în moschee se îmbracă așa cum le cere tradiția. În general, mi se pare că există un fel de propagandă vizuală din Arabia Saudită. De exemplu, hainele naționale tătare au fost întotdeauna tradiționale. Dar nu, acum saudiții spun: „Îmbracați-vă așa cum ar trebui în Arabia Saudită, dar felul în care v-ați îmbrăcat înainte este rău”. Distruge structuri. Și mi se pare că își pun hijab-uri în școli pentru a arăta inegalitatea, pentru a se separa de ceilalți școlari, pentru a declara imediat: „Nu suntem ca tine”. În general, am o idee slabă despre cum să chem o fată cu hijab la tablă, să-i cer o lecție și, cu atât mai mult, să spun că a învățat-o prost. Este ca și cum ai chema un bărbat în frac din groapa orchestrei și ai începe un dialog cu el în timpul acțiunii de pe scenă. Cei care poartă hijab evocă sentimentul unei anumite tradiții religioase sau carnaval – pentru unii”, a continuat el.

„În general, îmi place uniforma școlii. Am gasit anul trecut, cand au introdus unul nou, albastru. Mi s-a părut grozav și democratic. Mi-a plăcut foarte mult de ea. A fost o formă bună, nu știu de ce a fost anulată. Acum, să purtăm hijab-uri, da? - Cred că este greşit. Înțeleg dacă, de exemplu, un călugăr a venit la Moscova cu un fel de misiune și merge mândru pe stradă în hainele sale monahale. Dar nu îl vom vedea la teatru și probabil că nu vom avea voie să-l învățăm nici la școală. Mi se pare că trebuie să ne străduim să ne asigurăm că copiii înșiși se simt atât confortabil, cât și într-o poziție egală. Altfel e dacă vorbim de niște instituții de învățământ închise – și nici acolo nu poartă întotdeauna haine religioase. Cunosc multe mănăstiri unde există adăposturi pentru fete: o pensiune la mănăstirea stauropegială Pokrovsky Hhotkovo, la mănăstirea Sfânta Treime Stefano-Makhrishchsky, în Mănăstirea Sfântul Nicolae din orașul Maloyaroslavets. Dar fetele de acolo sunt îmbrăcate normal, nimeni nu le îmbracă în novice sau călugărițe. Dar ei chiar vin la templu în batiste ”, a concluzionat preotul.

2060

Șeful Ceceniei, Ramzan Kadyrov, a intrat într-o dezbatere cu ministrul Educației și Științei al Federației Ruse, Olga Vasilyeva, despre purtarea hijabului în școli. Hijab-urile au revenit în centrul atenției după ce profesorilor și elevilor de la o școală din satul Belozerye, preponderent tătar mordovian, li s-a interzis să poarte basma musulmană la cursuri.

Autoritățile au explicat acest lucru prin prevenirea extremismului în ajunul Cupei Mondiale FIFA 2018. Interdicția a fost susținută de șeful Ministerului Educației și Științei, Olga Vasilyeva, care a spus că Rusia este un stat laic, iar hijabul nu are locul într-o instituție de învățământ. „Nu cred că adevărații credincioși încearcă să-și sublinieze atitudinea față de credință cu accesorii”, a adăugat ea.

Ca răspuns la aceasta, Ramzan Kadyrov a spus că Vasilyeva își impune opinia personală asupra societății. Potrivit acestuia, „o basma nu este un atribut, ci o parte importantă a îmbrăcămintei unei femei musulmane”. Liderul cecen consideră că această temă este susținută artificial pentru a distrage atenția de la problemele reale din școlile rusești. „Dependența de droguri, beția, criminalitatea, încălcarea sistematică a profesorilor asupra inviolabilității sexuale a copiilor... Acesta este ceea ce ar trebui să-i îngrijoreze pe toți cei care sunt în război cu hijab-urile”, a subliniat el, adăugând că fiicele sale ar purta hijab-uri.

Kremlinul a decis să se distanțeze de disputele legate de îmbrăcămintea musulmană din școli. „Nu ne-am dori să devenim parte la această discuție în acest moment”, a declarat purtătorul de cuvânt al președintelui Dmitri Peskov. La rândul său, Consiliul Prezidențial pentru Drepturile Omului a propus ca decizia acestei probleme să fie lăsată la latitudinea entităților constitutive ale Federației Ruse.

Problema purtării hijabului în școlile rusești nu este pusă pentru prima dată. În 2013, Curtea Supremă a examinat recursul locuitorilor din Stavropol, care au cerut ca fiicelor lor să li se permită să participe la cursuri în hijab, abrogând interdicția locală introdusă anterior. Apoi, Curtea Supremă a respins plângerea, iar doi ani mai târziu și-a confirmat decizia cu privire la un recurs similar care a venit tocmai din Mordovia. Apropo, conducerea republicii are propriile motive pentru a lua măsuri dure. Potrivit presei locale, cel puțin două duzini de locuitori ai aceluiași sat Belozerye luptă acum în Siria în rândurile teroriștilor.

Alexei MALASHENKO, expert la Centrul Carnegie din Moscova:

– Această problemă ar trebui pusă la dispoziția regiunilor în care marea majoritate a musulmanilor. Totul nu depinde de o decizie globală. Există Cecenia - să facă ei un referendum acolo, să ia această decizie. Doar pentru ca atunci să existe o alegere: vreau să port un hijab - îl port, nu îl vreau - nu îl port. Asta, aș spune, ar trebui să fie un fel de recomandare. Și adoptarea de legi în această chestiune este ridicol. Nu umflați - asta e tot.

Konstantin KALACHEV, politolog:

Această poveste va fi uitată în curând. Este puțin probabil ca Ministerul Educației să poată impune ceva Ceceniei. Există o Cecenie monoetnică cu propriile sale tradiții musulmane, iar în ceea ce privește ministrul educației, nu este nevoie să abordăm subiectele Federației cu un singur șablon.

Mihail SALKIN, fondatorul Centrului pentru Drepturile Omului din Moscova:

- Poziția Federației Ruse în această problemă este că școlile publice există pe banii contribuabililor și, prin urmare, vor să mențină neutralitatea absolută. Dacă o fată vine la școală purtând un hijab, nu va exista niciun temei legal pentru a o scoate de la școală, trimite-o acasă să se schimbe. Din acest motiv, nu vi se poate interzice accesul la școală.

Victoria Nazarova

Editat: 02.05.2017 14:56

Comentarii 25

    Valerie Ffff 09.02.2017 09:50

    Din nou, se pune problema hijab-urilor. Potrivit cititorilor (Rusia este un stat laic, iar hijabul nu are loc într-o instituție de învățământ), iar conform experților (Există subiecți monoetnici în Rusia, autoritățile lor însele trebuie să facă astfel de decizii), sunt înclinat spre opinia experților.Dar cred că forma unui singur eșantion ar rezolva această problemă.

    Timur Manukhin 09.02.2017 09:54

    Este necesară uniforma școlară. Ea va ajuta la nivelarea tuturor copiilor. Școala nu trebuie să aibă cutare sau cutare religie, bogați și săraci etc.

    Timur Manukhin 09.02.2017 09:57

    Uniformele școlare îi vor ajuta pe copii să se concentreze asupra studiilor lor.

    Fedor Sumkin 09.02.2017 10:04

    Orice lege adoptată are atât pe cei care sunt de acord, cât și pe cei nemulțumiți, iar legea privind adoptarea uniformei pentru elevi nu va face excepție. Dar până când va fi acceptat în școli, vor exista ridicol și încălcarea copiilor care sunt diferiți de majoritatea ..

    Irina Savelieva 09.02.2017 10:09

    Fiecare religie are propriile sale caracteristici, care se referă, printre altele, la îmbrăcăminte. Și adesea aceste trăsături sunt contrare legilor seculare. Libertatea religiei nu înseamnă purtarea tuturor atributelor religioase în instituțiile laice.

    Maria Barzunova 09.02.2017 10:50

    Tovarăși, desigur, fiecare regiune ar putea decide singură, dacă nu pentru un singur DAR !!! Trăim într-o țară multinațională în care copiii ar trebui să fie egali, mai ales la școală. Formularul va fi o soluție de compromis în această chestiune!!!

    Valerie Ffff 09.02.2017 11:19

    M-am uitat la ceea ce crede Alexei MALASHENKO, expert la Centrul Carnegie din Moscova, și sunt complet de acord cu el.Dar nu sunt de acord cu politologul Konstantin Kalachev, această poveste nu va fi uitată curând, se discută de 6-7 ani. , dacă nu mai mult. Mihail Salkin nu a spus nimic, pe lângă faptul că a exprimat poziția Federației Ruse. Și ce părere aveți despre această problemă?

    Irina Savelieva 09.02.2017 11:19

    Când intră într-o moschee, li se cere să se descalțe, așa că de ce sunt surprinși că într-o instituție laică li se cere să respecte și un cod vestimentar?

    Fedor Sumkin 09.02.2017 11:34

    Acei părinți care s-au confruntat cu separarea copiilor în școli în funcție de diferite niveluri de avere sau de opinii religioase vor susține cu siguranță introducerea unei uniforme unice. Iar cei care sunt indignați, fie nu au trimis niciodată un copil la școală, fie propriile convingeri le sunt mai dragi decât psihicul și educația copilului lor.

    Timur Manukhin 09.02.2017 11:37

    Nu sunt total de acord că este o prostie să dai o lege privind purtarea uniformei școlare. Iar formularea Vreau să port hijab, vreau să nu port nu schimbă deloc situația actuală. Toată atenția copilului ar trebui să fie pe deplin îndreptată spre învățare, și de atunci. copiii noștri nu sunt obișnuiți cu hijab-uri, acest lucru le va distrage atenția și nu cred că o fată în hijab va fi încântată de o atenție sporită. Prin urmare, este forma care va ajuta la evitarea acestor momente.

    Fedor Sumkin 09.02.2017 12:38

    Cei care se opun introducerii unei uniforme unice nu au idee cu ce trebuie să se confrunte o fată care poartă hijab la o școală în care este atât de singură. Religia este asuprită acasă, cunoștințele sunt cerute la școală, iar colegii de clasă nu o acceptă în cercul lor social, ucigând personalitatea din el. Copilul devine obsedat de el însuși, începe să se considere inferior, ca urmare a gândurilor sale sunt departe de educație, relațiile cu părinții lui sunt tensionate.

    Andrei Jukov 09.02.2017 14:30

    Oameni. Asculta. Multe țări europene au interzis deja purtarea hijabului, pentru că din cauza fluxului mare de migranți, din cauza multiculturalismului utopic, a toleranței, Europa izbucnește din cauza migranților. În Rusia există și această amenințare. Iar statul nu trebuie să urmeze conducerea unei minorități agresive. Ce nu era clar? Nu există hijab-uri în școli!

    Fedor Sumkin 09.02.2017 14:37

    Nu vor exista hijab-uri și alte accesorii religioase „ostentative” în școală, și-a exprimat guvernul atitudinea față de această problemă. și oricât de mult fluturează nemulțumiții cu mâinile, rămâne faptul că cu o singură formă e mult mai bine decât fără ea, verificat de experiență !!!

    Andrei Jukov 09.02.2017 16:07

    Nu. Totuși, atât de mult este permis pentru subiecții monoetnici. Legea ar trebui să fie aceeași pentru toată lumea. Și în Mordovia sunt mulți ruși care nu vor să se uite la colegii de clasă în basma.

    Andrei Jukov 09.02.2017 16:11

    Așa este, acolo unde musulmanii sunt în majoritate, există non-musulmani în minoritate. Și, de asemenea, trebuie luat în considerare. Mulți oameni s-ar putea să nu le placă faptul că un vecin stă la birou într-un fel de eșarfă și se roagă lui Allah la fiecare pauză. Școala este un loc laic!

    Irina Savelieva 09.02.2017 16:14

    La urma urmei, uniforma școlară a fost creată astfel încât nimeni să nu iasă în evidență din mediul elevilor. Educația gratuită în Rusia este oferită în astfel de condiții. Cred că există școli speciale musulmane și școli la domiciliu pentru cei pentru care hijabul este atât de fundamental. Și a cere schimbări în legislație din cauza particularităților credinței cuiva este inacceptabil. Uniforma școlară prevede deja modestia și închiderea aproape a tuturor părților corpului.

    Andrei Jukov 09.02.2017 16:15

    Se pare că cei care au venit cu uniforma școlii au fost miopi și proști? Uniforma a fost creată tocmai pentru ca copiii să vină la școală pentru a studia, și nu pentru a-și arăta apartenența religioasă, starea financiară sau bunul gust în haine

    Andrei Jukov 09.02.2017 16:19

    Sub URSS, toată lumea mergea la fel și totul era bine. Nimeni nu s-a indignat, pentru că știau că, dacă ar rosti un cuvânt, nu va duce la bine. Apoi a fost cenzura. Și acum ea a plecat și doar suferă. Minoritatea națională își scutură drepturile...

    Fedor Sumkin 09.02.2017 16:21

    În general, desigur, există o mulțime de titluri incorecte în mass-media care acoperă problema uniformei în școli, scriu „cine a împiedicat hijaburile” sau „interzicerea hijaburilor” și așa mai departe. Ei înșiși adaugă combustibil focului, iar musulmanii citesc și cred că esența acestei lucrări uriașe viitoare este să-i limiteze într-un fel... fără să înțeleagă ce obiective bune vrea să atingă statul!

    Andrei Jukov 09.02.2017 16:24

    Da, iar musulmanii cred, de asemenea, că întreaga lume se învârte în jurul lor. Iar mass-media contribuie la aceasta prin lansarea unor subiecte fierbinți cu opiniile experților și a altor lobud. Au spus-o clar: nu este loc pentru hijab-uri în școli